159 300 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Jag försöker upplysa folk tex genom att hänvisa till lagar och att inte ingå avtal om man inte vet vad som gäller men vissa här måste jiddra och tycka saker när det finns konkret nedskrivet i lagtexter o dyl vad som gäller.Forlowt skrev:
Fattar inte riktigt vart du ville komma med detta nu.. du avviker ju helt från diskussion men du ville gärna diskutera respektfullt?
>>Du behöver inte förklara att du inte fattar, det är uppenbart. Jag kan säga 1000ggr att lösningen på 99% av trådens problem har en lösning i konsumenttjänslagen. Jag vet inte om det beror på förståndshandikapp hos vissa eller en ren ovilja att ta till sig lösningarna. En del vill förmodligen bara provocera och hata hantverkare för att det verkar vara en helttidssyssla för vissa här.
Kunden om hen väljer att åtgärda för visst meddelar du innan ?
>> Jag förstår inte, du skriver en obegriplig fråga.
Jag är inte emot att betala för tjänster, säg bara vad du vill ha betalt för. Finns det löpande kostnader säg vilka dessa är.
>> Hantverkaren vill ha betalt för den tiden av arbetsdagen han måste lägga på ditt uppdrag annars vill han inte jobba. Jag tror inte du är annorlunda.
Har man åsikter om arbetiderna så kan man tvista om detta. Det brukar sluta med att företaget får helt rätt eller partiell rätt till ersättning.
Utan hantverkare hade jag inte överlevt![]()
Vill du folk inte betala för restiden då får man avtala bort den men räkna inte med att någon vill ha jobbet om ni håller på så. Har inget skriftligt avtal ingåtts avgör en domstol vad som är skäligt utifrån ett snitt för tjänsten.
Skäligt är sannolikt ersättningar för resor, material, arbetstid, förseningar och tilläggsarbeten för detta är norm i branschen som domstolen förhåller sig till oavsett vad lekmän på detta forumt tycker och anser.
Hur kan då så många människor här ha så mycket problem med hantverkare när allt är reglerat?
Konsumenten har alla fördelar enligt lag och hantverkaren nackdelarna, ändå klagar ni.
Ni är banne mig patetiska som inte orkar läsa lagen när ni har ett enormt skydd mot oseriösa företag.
Då blir jag lack när jag gång på gång upplyser om redskapen som finns tex konsumentverket osv och vissa bara måste fortsätta ifrågasätta-
På frågan vem som ska betala när kundens skit måste flyttas på, det var en retorisk fråga.
Kunden betalar kostnader som uppstår pga förseningar som denna orsakar.
Är man lite läskunnig och intresserad så kan man säkert hitta källan på detta efter alla hintar.
"Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras. Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas"D Derbyboy skrev:
Men den andra raden glömde du i inlägget i den andra tråden. INGENSTANS står det att de faktiskt var överens om att två timmar var vad som skulle faktureras.
Jag har drivit tesen att Hantverkare måste bli tydligare med sin prissättning. Jag menar att de inte i efterhand går att komma dragandes med kostnader som man inte tidigare upplyst kunden om. Det rör alltså fasta kostnader som hantverkaren redan känner till vid avtalsslutet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är väl inget problem alls?vvsavlopp skrev:
Fast när kunden säger att det läcker men inte vet vad den där saken på väggen heter, så är det lite svårt att veta om det är en varmvattenberedare, koppling, rör eller en lysknapp som ska lagas. Hur ska jag då kunna precisera mig sådär tydligt? Som Ts i den här tråden har egen komod, jag har ingen aning om det är skräp eller om det är en jättelätt och smidig komod att sätta upp. Och då är det antingen 1timme eller ett sönderslagen komod efter 4tim som är skillnaden.
Be kunden ta en bild på saken som den inte vet vad den heter.
Om det tar en timme eller 4 timmar att lösa jobbet har väl ingenting att göra med om man kan klämma ur sig att reskostnad tillkommer?
Du måste inte lämna fastpris. Kunden kanske inte vill ha fastpris. Om kunden vill ha fastpris kan du alltid tacka nej, eller säga att du först måste kolla på det för att kunna göra en bedömning. Jag förstår inte hur du kopplar ihop det med att nämna vilka andra delar utöver timpeng du vill ha ersättning för.
Glöm för all del inte att upplysa kunden du ber ta en bild att om du ska titta på bilden och fundera ut en lösning på problemet så vill du ha betalt. Kunden har nämligen rätt att förutsätta att du är så intresserad av att lösa kundens problem att du gör det på din fritid.Fairlane skrev:
Det är väl inget problem alls?
Be kunden ta en bild på saken som den inte vet vad den heter.
Om det tar en timme eller 4 timmar att lösa jobbet har väl ingenting att göra med om man kan klämma ur sig att reskostnad tillkommer?
Du måste inte lämna fastpris. Kunden kanske inte vill ha fastpris. Om kunden vill ha fastpris kan du alltid tacka nej, eller säga att du först måste kolla på det för att kunna göra en bedömning. Jag förstår inte hur du kopplar ihop det med att nämna vilka andra delar utöver timpeng du vill ha ersättning för.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är uppenbart att du inte läste om du kom fram till det.L lars80 skrev:
Jag blir inte hantverkare för att jag inte är duktig på det. Jag har djup respekt för de hantverkare som sköter sig, vilket är de flesta. Jag har noll respekt för de som försöker lura sina kunder. Det har jag för alla människor som försöker lura sina kunder, inte bara hantverkare.
Hoppas det inte blev för långt för dig att läsa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Nej,Krille-72 skrev:
Du läser illa.
Om jag inte vet vad grejen heter när jag ringer en hantverkare så brukar de flesta gilla att få en bild på det jag talar om.
Jag har inga som helst förväntningar att få något gratis. Jag försöker bara undvika missförstånd.