159 297 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Måste man ha en lokal?Forlowt skrev:
För att kunna pressa priserna som hantverkare är det väll bättre att ha så lite omkostnader som möjligt
De är skittråkiga som inte vill betala. Jag hade skämts att inte betala det jag är skyldig.vvsavlopp skrev:
Jag vet men vi stöter på så mycket olika människor som vi ska hantera i det här yrket och vi har typ 1 min på oss i telefon att avgöra om den här personen känns som en person som kommer att betala sen när fakturan kommer eller bokstavligen skiter på dig rakt upp och ner. Och jag tror vi alla hantverkare har råkat ut för denne nån gång och efter det börjar man se sina nya kunder ifrån ett annat ljus. Tråkigt att det finns dom som förstör bpde inom yrket mot kunder och kunder mot yrkesmän.
Din sabotör. Nu var ju jag och vvs överens. Om du inte ser varför det skulle vara en morot så är du ingen företagare.Grizzlybjörnen123 skrev:
Men jag ger mig, det går inte förklara för alla och det får man acceptera. Slutpoäng bör väl vara, fatta att kunder inte vet att det tillkommer kostnader utöver timpengen och material.
Taskigt men jag ser nog någon liten glimt i ögat när du skrev det där. Hoppas jag. Nåja, fortsatt trevlig söndagskväll. Jag ska ge mig helt nu om inte någon annan kommer med något helt galet.vvsavlopp skrev:
Instämmervvsavlopp skrev:
Jag vet men vi stöter på så mycket olika människor som vi ska hantera i det här yrket och vi har typ 1 min på oss i telefon att avgöra om den här personen känns som en person som kommer att betala sen när fakturan kommer eller bokstavligen skiter på dig rakt upp och ner. Och jag tror vi alla hantverkare har råkat ut för denne nån gång och efter det börjar man se sina nya kunder ifrån ett annat ljus. Tråkigt att det finns dom som förstör bpde inom yrket mot kunder och kunder mot yrkesmän.
Men varför är du så dum i huvudet och gör affärer med hantverkare som inte läser upp avtalen för dig eller visar med hela handen i en pekbok då?Forlowt skrev:
När jag lånade pengar från banken fick jag avtalet tydligt uppläst samt jag fick läsa genom allt.
När jag frågar hantverkare vad något kostar.. "njaa alltså det vet vi inte men jaa näää kanske jaa det e såå svårt att säga"
Ge mig ett timpris inkl allt eller lämna över ett papper med vanliga svar på vanliga frågor.
Det du pratar om annars att flytta kundsskit eller kunden hade helt plötsligt köpt mtrl är en HELT annan historia än att någon jobbar 2 debiterar 3...
Du är väl inte förståndshandikappad?
Jag börjar allvarligt talat undra om en del här klarar av att äta med sked själva eller torka sig i arslet på egen hand eller om någon behöver hålla dom i handen.
Gör bara affärer med folk som läser upp avtalen då så du slipper anstränga dig.
Antingen gör man skriftliga avtal eller så gör man muntliga, begär ett skriftligt!!!
Jag orkade inte läsa ditt inlägg. Blev så mycket snömos helt enkelt. Varför blir inte du hantverkare som har så många smarta lösningar och vet allt?Fairlane skrev:
Självklart behöver inte alla företag ha samma villkor, men det minsta man kan begära är väl att de ska kunna förklara sin modell?
Om jag frågar efter timpris så förstår jag att jag får ett svar på timpris.
Om jag däremot frågar vad något kostar och får ett timpris som svar, så är den rimliga tolkningen att det är den modell man fakturerar efter, antal timmar. Inget annat.
Självklart går det inte att räkna på ett fastpris i det läget. Det är inte svårare att man framför det till kunden. Det fungerar åtminstone utmärkt i de flesta brancher. "Tyvärr kan jag inte ge dig ett pris om vi inte först är överens om vad som ska göras.".
Inget alls? Eller så säger ni "Vi tar X kronor i timmen när vi är på plats. Utöver det så fakturerar vi Y kr i timmen för resor, inklusive om vi måste hämta något, samt avgift för parkering. Materialkostnad varierar enormt beroende på vad du vill ha, men vi tar vårt inköpspris och lägger på Z%" eller något i den stilen.
Det låter som en sak man bör kunna ana redan när man träffar kunden första gången och då säger man helt enkelt "För att vi ska kunna göra vårt jobb måste allt tömma här. Antingen gör du det själv eller också för vi det enligt samma timpris som ovan. Då kommer också tillkomma kostnader för frakt och magasinering"
Klantigt
Återigen, inget svårt att hantera. Det säger man till kunden. Det har fungerat utmärkt för andra.
Helt riktigt, det finns många lagar och regler, men jag tycker många hantverkare visar prov på att de inte vill ha nöjda kunder. De säger till kunden "Vi tar 500 kr inklusive moms per timme och det beräknas ta 40 timmar. Inget material behövs för detta utöver det som redan finns här". Kunden räknar ut att det kommer kosta 20000 kronor och accepterar. Sen blir hantverkaren förvånad över att kunden blir irriterad, eller ens ställer en fråga när fakturan kommer på 25000 kronor. "Det begriper väl alla att det är 5000:- för servicebil och restid". Varför inte säga det innan då?
Ja, jag frågade och förhandlade om räntan. Sen fick jag också veta att det tillkom en uppläggningsavgift.
Tyvärr var jag korkad nog att inte fråga om saker jag inte visste kunde tillkomma, som PTBJ som låg på 0,1% utöver (pengar till bankens julfest) och NLiIB som kostade 0,1% (Ny länk i InternetBanken).
Självklart är det väldigt överdrivet, men det är väl inte så konstigt att inte kunden vet att företaget måste hyra vissa verktyg? Om man inte vet att det förekommer, hur ska man då förstå att man ska ställa frågan? Varför bli så upprörd för att folk frågar när de får en faktura och framförallt, varför inte visa lite framförhållning och nämna det innan?!
Finns massor av svarta pengar och ROT avdrag att stoppa i fickan, du kommer ju bli svinrik.
L lars80 skrev:Men varför är du så dum i huvudet och gör affärer med hantverkare som inte läser upp avtalen för dig eller visar med hela handen i en pekbok då?
Du är väl inte förståndshandikappad?
Jag börjar allvarligt talat undra om en del här klarar av att äta med sked själva eller torka sig i arslet på egen hand eller om någon behöver hålla dom i handen.
Gör bara affärer med folk som läser upp avtalen då så du slipper anstränga dig.
Antingen gör man skriftliga avtal eller så gör man muntliga, begär ett skriftligt!!!
jag blir imponerad av ditt omogna sätt att skriva på måste jag få säga.
Som jag tidigare skrivit så jobbar jag mot väldigt många företag varav merparten är hantverkare så jag behöver ej utbildning i detta.
Jag diskuterar det som hänt i tråden och argumenterar för att hantverkare inte ska få syssla med dolda avgifter som man berättar om i efterhand - trots att man frågat om pris.
I min erfarenhet så tillkommer det ofta små poster här o där som inte avtalades när man frågat om fast pris och många gör olika.
Vid varje nu upphandling vi gör så läggs det till saker för att undvika just det som hänt TS t.ex.
Ibland handlar det om att hålla budget...
Så hur menar du man ska lära sig fråga om avgifter som dom först i efterhand berättar om ?
För att vi hantverkare lär oss i princip nåt nytt varje dag. Vi kan inte skriva upp varenda liten sak, men byter jag em köksblandare och det hela slutar med en grävmaskin ( överdrivet, jag vet) så kan vi ju inte få med allt när det oftast bara är ett köksblandare byte.Forlowt skrev:
Som jag tidigare skrivit så jobbar jag mot väldigt många företag varav merparten är hantverkare så jag behöver ej utbildning i detta.
Jag diskuterar det som hänt i tråden och argumenterar för att hantverkare inte ska få syssla med dolda avgifter som man berättar om i efterhand - trots att man frågat om pris.
I min erfarenhet så tillkommer det ofta små poster här o där som inte avtalades när man frågat om fast pris och många gör olika.
Vid varje nu upphandling vi gör så läggs det till saker för att undvika just det som hänt TS t.ex.
Så hur menar du man ska lära sig fråga om avgifter som dom först i efterhand berättar om ?
Men ska jag eller kund stå för den kostnaden?
Forlowt skrev:
Nu kränktre du mig! Du är vit man tyst med dig!Forlowt skrev:
Det är så här att jag har lackat ur på dessa knäppgöks resonemang.
Dom där dolda avgifterna du pratar om, dom är inget problem för människor som vet vad som gäller. Jag har påpekat det flera ggr nu ändå fattar vissa inte. Det här är bara problem för människor som gillar att hata hantverkare och som uppenbarligen inte klarar av att läsa konsumenttjänstlagen eller som är så snåla att dom inte vill betala hantverkaren för den timmen han plockar ihop grejer för jobbet och transporterar sig till kunden.
Det blir väldigt uppenbart att ni har noll koll på hur det fungerar och vissa av er är ju bara här för att provocera så då blir jag likadan tillbaka. Så enkelt är det, ha en respektfull dialog med mig så blir jag respektull tillbaka men är du dum så ska du nog inte bli förvånad om jag är dum tillbaka mot dig!
Fattar inte riktigt vart du ville komma med detta nu.. du avviker ju helt från diskussion men du ville gärna diskutera respektfullt?L lars80 skrev:Nu kränktre du mig! Du är vit man tyst med dig!
Det är så här att jag har lackat ur på dessa knäppgöks resonemang.
Dom där dolda avgifterna du pratar om, dom är inget problem för människor som vet vad som gäller. Jag har påpekat det flera ggr nu ändå fattar vissa inte. Det här är bara problem för människor som gillar att hata hantverkare och som uppenbarligen inte klarar av att läsa konsumenttjänstlagen eller som är så snåla att dom inte vill betala hantverkaren för den timmen han plockar ihop grejer för jobbet och transporterar sig till kunden.
Det blir väldigt uppenbart att ni har noll koll på hur det fungerar och vissa av er är ju bara här för att provocera så då blir jag likadan tillbaka. Så enkelt är det, ha en respektfull dialog med mig så blir jag respektull tillbaka men är du dum så ska du nog inte bli förvånad om jag är dum tillbaka mot dig!
Kunden om hen väljer att åtgärda för visst meddelar du innan ?vvsavlopp skrev:
För att vi hantverkare lär oss i princip nåt nytt varje dag. Vi kan inte skriva upp varenda liten sak, men byter jag em köksblandare och det hela slutar med en grävmaskin ( överdrivet, jag vet) så kan vi ju inte få med allt när det oftast bara är ett köksblandare byte.
Men ska jag eller kund stå för den kostnaden?
Jag är inte emot att betala för tjänster, säg bara vad du vill ha betalt för. Finns det löpande kostnader säg vilka dessa är.
Utan hantverkare hade jag inte överlevt