159 309 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag tycker också att det är självklart att jag som kund får betala restiden, det har jag inget problem med alls.vvsavlopp skrev:
Dock är den här typen av diskussion så vanlig och det låter som att alla hantverkare känner till det så jag har svårt att förstå varför så många inte löser problemet innan det uppkommer.
Ja men det är inte så att ni är i majoritet, ni som inte fattar det. Bara det att ni är överrepresenterade härinne.Fairlane skrev:
Medlem
· östergötland
· 22 inlägg
Haha så din taxichafför tar inget betalt för att hämta upp dej??Okarlsson skrev:
Det är nog bara i hantverkaryrket och när man bokar med Ryanair det finns en sån stor mängd "underförstådda avgifter". Jag skulle bli lika förbannad om någon tog betalt för att komma till jobbet som om taxichauffören tog betalt för att komma till mig. Det handlar inte det minsta om att få det att gå ihop, det handlar om att man gör detta för att smyg på ovetande konsumenter kostnader.
Det förstår jag. Fly med svansen mellan benen istället för att orka ta debatten då man själv är så fullständigt övertygad om att man har rätt och andra har fel.Scouten skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 727 inlägg
Vad jiddrar du om?vvsavlopp skrev:
Du får jättegärna följa med en dag och jobba om du vill och visa upp när du ligger i krypgrunder, under diskbänkar, håller på med andra människors avföring och diverse andra roliga uppgifter som vi har för oss hur du löser det där med en minut. Det är inte så att vi sitter på ett välstädat kontor med endast en dator framför oss.
Pma mig så kan vi köra, jag har ett roligt jobb åt dig på direkten. Upp till bevis.
Jag hade en kort snutt med text som jag föreslog man kunde använda som standardsvar för att klargöra vad man tänker ta betalt för.
Du tyckte det tog för lång tid, så jag undrade vad alternativet var.
Montören var på plats 2h hos dig, totalt la han 3h av sin arbetsdag på dig.
Tycker man inte att hantverkare ska få betalt 8h/dag som andra människor så föreslår jag att man slutar ringa och be om offerter som är tidskrävande och stjäl dyrbar tid i anspråk då hantverkare istället kunde vara hemma och umgås med sina familjer.
Tycker man inte att hantverkare ska få betalt 8h/dag som andra människor så föreslår jag att man slutar ringa och be om offerter som är tidskrävande och stjäl dyrbar tid i anspråk då hantverkare istället kunde vara hemma och umgås med sina familjer.
Ja som du hävdade tog 1 min, hur svårt kan det vara tyckte du.13th Marine skrev:
Jag svarade följ med så får du se vad jag jiddrar om.Lätt att sitta här och vara stursk.
Det är endast förbehållet rörmontörer o elektriker att läsa avtal o överenskommelser till sin fördel så nu trampar du dem på tårna och de blir mycket förorättade.S steelduck skrev:Hej alla!
Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.
Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.
Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)
OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.
Hur ska jag resonera här tycker ni?
Vilken diskussion det blivit av detta. När jag jobbade som röris för 20 år sedan fakturerades alltid minimum 3 timmar oavsett storlek på jobb. Trots att man var tydlig med kostnaden så fick man kommentarer från privatpersoner som "det jobbet tog ju bara en timme". Då hade man åkt dit för att kolla vad som behövts, inhandlat varor åkt tillbaka för att utföra jobbet. Det är otroligt hur många som inte har förmågan att tänka utanför sin egen sfär.
Läs hela tråden så ser du att det gäller alla hantverkare. Alla fuskar då dom vill ha betalt för sin arbetstid. Taxametern börjar och sluta när man kliver över tröskeln. Det är fullständigt självklart enligt många.K kortis skrev:
Så gjorde Riksbyggen i en förening som jag bodde i oxå fast de var i grannfastigheten, kom över o drog en skruv 5 min arbete. Ja nu har de ingen fastighetsförvaltning i stan längre.Silver78 skrev:
Vilken diskussion det blivit av detta. När jag jobbade som röris för 20 år sedan fakturerades alltid minimum 3 timmar oavsett storlek på jobb. Trots att man var tydlig med kostnaden så fick man kommentarer från privatpersoner som "det jobbet tog ju bara en timme". Då hade man åkt dit för att kolla vad som behövts, inhandlat varor åkt tillbaka för att utföra jobbet. Det är otroligt hur många som inte har förmågan att tänka utanför sin egen sfär.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 727 inlägg
Du är go du.vvsavlopp skrev:
Svara mig istället, hur tycker du att man ska klargöra för kunden vad som kommer kosta ifall du tyckte den snutten tog för lång tid.