159 309 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Det var bättre förr. Men precis som du skriver är det. Lämnar men ett pris på 2000 kr som kunden accepterar så finns risken att det ifrågasätts ifall arbetet går för snabbt. Jobbar du på löpande räkning finns risken att timmarna ifrågasätts då många enligt detta forum har stämpelklockor vid dörrtröskeln.Silver78 skrev:
Vilken diskussion det blivit av detta. När jag jobbade som röris för 20 år sedan fakturerades alltid minimum 3 timmar oavsett storlek på jobb. Trots att man var tydlig med kostnaden så fick man kommentarer från privatpersoner som "det jobbet tog ju bara en timme". Då hade man åkt dit för att kolla vad som behövts, inhandlat varor åkt tillbaka för att utföra jobbet. Det är otroligt hur många som inte har förmågan att tänka utanför sin egen sfär.
Nu har jag tack och lov inte råkat ut för många privatkunder i verkligheten som verkar resonera som många här på forumet.
Montören som arbetade ett helt dygn, skrev 24 Tim + 1 Tim övertid för han arbetade på lunchen. Taget ur min verklighetL lars80 skrev:Montören var på plats 2h hos dig, totalt la han 3h av sin arbetsdag på dig.
Tycker man inte att hantverkare ska få betalt 8h/dag som andra människor så föreslår jag att man slutar ringa och be om offerter som är tidskrävande och stjäl dyrbar tid i anspråk då hantverkare istället kunde vara hemma och umgås med sina familjer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Läskunnigheten ligger ju inte på topp ser jag.vvsavlopp skrev:
"Ni som inte fattar" är alltså svaret på "Jag tycker också att det är självklart att jag som kund får betala restiden, det har jag inget problem med alls."
Starkt jobbat!
Jag nämnde väl även att jag har haft hantverkare som har varit tydliga med ett restiden och ersättning för bil tillkommer? Vissa klarar det, andra inte.
Jag misstänker att det i de flesta brancher finns saker som är "självklara", men där kunden ändå missförstår ibland. Inte alla kunder, kanske inte ens en särskilt stor andel av kunderna, men är man lite mån om att få nöjda kunder så förklarar man kortfattat även saker som är "självklara". De som redan visste brukar inte ta illa vid sig, utan tycker bara att det är bra att man är tydlig. De som inte kände till det "självklara" kommer vara betydligt nöjdare kunder än om de inte fick veta det innan. Risken finns förstås att någon potentiell kund tackar nej när det får höra om det "självklara", men det är ändå bättre, för då kan man lägga tid på andra kunder istället.
Snutten du skrev hade jag inget emot men ditt tidsperspektiv är det däremot fel på, det tar kanske 1 minut för dig att skriva eller klistra det där nu.13th Marine skrev:
Men som jag sa pma mig så kan vi se hur lång tid det tar i en hantverkares miljö. Nä, jag försöker bara få med mig gratis arbetskraft idag. Har ett inte så roligt jobb på gång nu, tänkte du kunde gjort det åt mig.
Lite kul hur fort det eskalerar i forum som dessa.
Angående frågan tycker jag 3 tim är vettigt.
Verkar som TS inte betalade för någon servicebil. Vilket alla hantverkare jag anlitar tar betalt för.
Så kontentan är väll att fråga om fast pris ifall man känner sig lurad av löpande.
När det handlar om så små jobb, som i detta fall så blir nog offerten på fastpris högre än om man tar det på löpande.
Det är iaf den uppfattningen jag fått av liknande arbeten.
Verkar som TS inte betalade för någon servicebil. Vilket alla hantverkare jag anlitar tar betalt för.
Så kontentan är väll att fråga om fast pris ifall man känner sig lurad av löpande.
När det handlar om så små jobb, som i detta fall så blir nog offerten på fastpris högre än om man tar det på löpande.
Sorry, är bara en simpel hantverkare med skit under naglarna. Grammatik var kanske inte mitt bästa ämne i skolan.Fairlane skrev:
Läskunnigheten ligger ju inte på topp ser jag.
"Ni som inte fattar" är alltså svaret på "Jag tycker också att det är självklart att jag som kund får betala restiden, det har jag inget problem med alls."
Starkt jobbat!
Jag nämnde väl även att jag har haft hantverkare som har varit tydliga med ett restiden och ersättning för bil tillkommer? Vissa klarar det, andra inte.
Jag misstänker att det i de flesta brancher finns saker som är "självklara", men där kunden ändå missförstår ibland. Inte alla kunder, kanske inte ens en särskilt stor andel av kunderna, men är man lite mån om att få nöjda kunder så förklarar man kortfattat även saker som är "självklara". De som redan visste brukar inte ta illa vid sig, utan tycker bara att det är bra att man är tydlig. De som inte kände till det "självklara" kommer vara betydligt nöjdare kunder än om de inte fick veta det innan. Risken finns förstås att någon potentiell kund tackar nej när det får höra om det "självklara", men det är ändå bättre, för då kan man lägga tid på andra kunder istället.
Upplyser alltid dom som frågar vad det är för kostnader som gäller, men att det fortfarande finns dom som tror alltså TS att vi åker ut gratis till jobb är för mig förvånande.
Du har en stor poäng i att tydlighet vinner i längden. Men om vi nu åter håller oss till ämnet som startade tråden är den stora frågan ifall en hantverkare måste förklara att arbetstiden inte börjar och slutar vid dörrtröskeln?Fairlane skrev:
Läskunnigheten ligger ju inte på topp ser jag.
Starkt jobbat!
Nu vet ingen ifall TS fått eller inte fått ytterligare info vid beställningen. Men vi förutsätter att den enda informationen han fått är Tim debiteringen.
Har hantverkaren då varit otydlig när han på plats efter avslutat arbete förklarar att dom kommer fakturera 3 Tim trots att TS klockat honom på 2 Tim?
Eller får man som privatperson acceptera att han också vill ha betalt för den tid det tar att köra fram, leta parkering, bära upp verktyg, bära ner verktyg, kanske åka till grossisten och fylla på material. Läsa arbetsorder, boka med kund, skriva arbetsorder.
Lägger man på all tid det faktiskt tar att genomföra ett arbete så räcker inte 1 Tim på långa vägar. Därför är redan en del inbakat i Timpriset. Det jag tänker främst på är OH kostnader på kontoret. Ska kunden dessutom ha rotavdrag på dessa 3 Tim stiger OH kostnaderna ytterligare.
Du har rätt. Hantverkare berör och är inte älskade av alla. Alla här inne vill ha seriösa hantverkare men ingen vill betala för mycket. Sambandet mellan pris och kvalitet finns inte heller enligt många på detta forum.L Linkanfixar skrev:Lite kul hur fort det eskalerar i forum som dessa.
Offert är alltid bäst. Framför allt för hantverkaren som sällan chansar och räknar bort sig.
Krille-72 skrev:
Sorry att jag var otydlig där, då ska jag förklara så du förstår, han skrev arbetstiden 24tim inkl övertid, därtill så skulle han ha en extra tim för att han arbetade på sin lunch.Krille-72 skrev:
Stackars alla förorättade rörkrökare här på forumet som inte alltid lyckas klämma ut varje sketen krona. det är ju knappast så det går ihop för dom
Du är förlåten. Intressant dock att det inte bara är hantverkare som kan vara otydliga.K kortis skrev:Sorry att jag var otydlig där, då ska jag förklara så du förstår, han skrev arbetstiden 24tim inkl övertid, därtill så skulle han ha en extra tim för att han arbetade på sin lunch.
Stackars alla förorättade rörkrökare här på forumet som inte alltid lyckas klämma ut varje sketen krona. det är ju knappast så det går ihop för dom
Man kan nästan misstänka att du anlitat just en rörmokare eftersom just rörmokare anklagas hårt. Eller är dom värst i branschen generellt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 727 inlägg
Hur lång tid tar det för dig då, och varför?vvsavlopp skrev:
Snutten du skrev hade jag inget emot men ditt tidsperspektiv är det däremot fel på, det tar kanske 1 minut för dig att skriva eller klistra det där nu.
Men som jag sa pma mig så kan vi se hur lång tid det tar i en hantverkares miljö. Nä, jag försöker bara få med mig gratis arbetskraft idag. Har ett inte så roligt jobb på gång nu, tänkte du kunde gjort det åt mig.
Och hur tycker du man ska informera om kostnaderna?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nej inte direkt otydlig, men det hade i detta fall varit bättre om informationen kom tidigare.Krille-72 skrev:
Har hantverkaren då varit otydlig när han på plats efter avslutat arbete förklarar att dom kommer fakturera 3 Tim trots att TS klockat honom på 2 Tim?
Eller får man som privatperson acceptera att han också vill ha betalt för den tid det tar att köra fram, leta parkering, bära upp verktyg, bära ner verktyg, kanske åka till grossisten och fylla på material. Läsa arbetsorder, boka med kund, skriva arbetsorder.
TS är på inget sätt lurad, men även om man inte är lurad så kan man ju känna sig lurad och det är ju inte heller så bra.
Och framförallt måste det vara ok att ställa frågan.
För övrigt är jag en jobbig typ för hantverkare. Jag kommunicerar med de som kommer hem till mig, jag erbjuder de kaffe och ofta så säger jag något i still med "Tack för hjälpen, riktigt fint jobb" när de är klara.
Det händer lite då och då att jag dessutom kontaktar firman och säger "Hej, ni hade en kille vid namn X hemma hos mig idag. Han gjorde ett kanonjobb, han ska ni försöka behålla, för han ger ert företag grymt bra reklam."
Har det avtalats om två timmar så är det det som gäller. Tar det tre timmar och det inte är på löpande räkning så får hantverkaren ta det på eget konto. Det är ganska fantastiskt hur det hittas på en massa kostnader som framkörning, ställtid, tillkommande kostnader som man ofta utan problem kan räkna ut i förväg etc. Vad gör hantverkare på extra debiterade timmar? Fikar eller åker till nya kunder för att räkna på nya jobb.
Alla som åker till jobbet kan ju knappast hävda att det är framkörning till jobbet eller ställtid i kön till jobbet eller för lunch.
Alla som åker till jobbet kan ju knappast hävda att det är framkörning till jobbet eller ställtid i kön till jobbet eller för lunch.