S steelduck skrev:
Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Hur ska jag resonera här tycker ni?
Det är väl självklart att kunderna måste betala även restiden för vem ska annars göra det?

Jag fick frågan en gång och svarade att jag sitter och kör bil under ca. 160 timmar på år vilket motsvarar 4 veckors semester.
- Vill du skänka bort din semester, frågade jag.
- Nej naturligtvis inte, sa kunden.
- Precis, därför tar jag betalt även för restiden, svarade jag.

Sen var det slutdiskuterat för kunden förstod.

Sittställning Forlowt skrev:
Fattar inte alla som tycker det är ok... Eller Jo jag fattar men hur tänker ni !?

Får ni betalt när ni kör till jobbet ? Många av er har inte det.

Bättre att debitera pris per timme inräknat körning så blir det tydligt för alla alltid, skit i att räkna timmar, det är pengarna i slutändan man vill ha ihop i ett företag.

Jag tycker inte man ska betala när hantverkare ska tanka eller åka på macken och skita på vägen till mig...

Tänk om Ica skulle sänka alla priser med 30% och sen när man kommer till kassan ska man helt plötsligt betala frakt och hantering för all den tid personal, lastbil osv fraktat saker.. pfft.. ta ett timpris man behöver att överleva och gör det tydligt!

I detta fallet hade jag betalt och samlat fler jobb istället för att bara hinta om dom
Hantverkaren är på jobbet när han börjar kl 7 oavsett vart han börjar. Givetvis ska dom ha betalt för den tiden de behöver åka till kund. Om de inte kan göra det går de fett back hos kunder som bor långt bort, eller så får dom i gen hjälp. Antar att de som kör lastbil inte bara får betalt när de lastar av och på. Hantverkare behöver ofta göra inköp på vägen och varför ska de tjäna sämre vid transport. Då kommer det aldrig finnas intresse att hjälpa nån långt bort .
Fem minuters paus har även hantverkare rätt till i timmen. Kanske bättre de tar tex toabesöket på macken på vägen än hemma hos dig som kund..

Folk försöker så jäkla mycket hela tiden.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
"tummen mitt i handen", då har en rätt nedlåtande attityd. TS kanske är riktigt händig men saknar tid att göra jobbet själv, eller är sjuk eller skadad. TS kanske har en funktionsnedsättning som gör att hen inte han göra det själv, eller är 95 år gammal. Eller så kanske TS helt enkelt inte kan. Spelar det någon som helst roll?

Om vissa hantverkare skulle öppna restaurang så skulle det kunna se ut så här:
Kunden kommer in och tittar på menyn och beställer sen en maträtt för 100:-.
När det är dags att betala kommer notan som är på 200 kr. Kunden ifrågasätter om det är riktigt och restaurangägare förklarar att det stämmer, för självklart tillkommer serveringsavgift, och så måste ju ugnen ha regelbunden service och samma sak med diskmaskinen. Dessutom tillkommer ju momsen.
Kunden ifrågasätter igen: Det borde väl ingå eftersom det inte står specat?
Nu blir restaurangägaren arg och ställer sig och skriker: Din dumma jävel, det fattar ju alla att vi måste få betalt för ugn och diskmaskin också! Och ska vi inte få någon lön va? Du vill bara ha allt gratis och att vi ska vara oavlönade slavar! Laga din egen mat istället din jävla idiot! Jag ska fan sluta servera privatpersoner!

Någon annan kund på restaurangen hör bråket och anser liksom den första kunden att man ska vara tydlig med sina kostnader, men då kommer ytterligare några restaurangägare springande till platsen från sina angränsande restauranger. "Klar att du ska betala din dumma fan, vi är inga slavar". "Du kunde väl frågat om kostnaden för ugnen var inkluderad i priset om det nu är så jävla viktigt?"

Som tur är så uppför sig majoriteten av hantverkare, förlåt jag menar restaurangägare, sådär, men det är tyvärr inte helt ovanligt heller. Kunden ska ta eget ansvar, inte restaurangägaren...
Bra jämförelse, testa samma restuarang igen men ta med egen mat som dom ska laga åt dig. Ena gången köper du bra och sjysta råvaror andra gången gör du det inte.

Får du samma pris alla 3 gångerna innan av restuarangägaren, blir det samma kvalite på den färdiga produkten. Smakar det likadant?
Känner du dig lurad nån av gångerna av när du åt där?

Återkom när du har fått svaret och vilken restuarang du har genomfört detta på så kan vi diskutera vidare sen.

Den här hantverkare har ingen aning om vad det är för kvalite på den komodonen som han ska sätta upp eller vad det är för kvalite på väggen han ska sätta upp den på. Han har fått reda på att det är ett jobb med en komod. Tycker att det är modigt att ens säga 2 timmar för ibland är det så att man till och med ska bygga ihop dessa beroende på var kund har köpt in den ifrån.

Tycker nog att TS är ytterligare en som är ute efter att kasta skit på hantverkare. Vilken sten har han bott under, dessa "dolda" kostnader diskuteras ju inte bara i detta forum utan vitt och brett och återspeglas på film bland annat. Ganska allmänt kännt.
Han kör ju själv med knepet att sköts det snyggt så ska han minsann få mer jobb utav han vid senare tillfälle. I och med det, om det nu är en anställd han smsar till, rent krasst skriver att han ska blåsa sitt företag som han jobbar för på pengar för att vid senare tillfälle få mera jobb?

Vid sidan av jobb då eller? För vissa kunder menar verkligen det.

S steelduck skrev:
Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Hur ska jag resonera här tycker ni?
Detta har blivit ett alltför vanligt. Den man köper en tjänst av måste lära sig att berätta vad som är en grundavgit (transport, tid för att prata med kund innan, fakturera, parkeringsavgifter ja listan kan göras lång) då vet jag från början. Jag har som vana och fråga om det tillkommer något utöver den tid de är hos mig. En del blir då obekväma med frågan andra svarar att de har ett påslag .

• Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Sittställning
O Olle Johanson skrev:
Hantverkaren är på jobbet när han börjar kl 7 oavsett vart han börjar. Givetvis ska dom ha betalt för den tiden de behöver åka till kund. Om de inte kan göra det går de fett back hos kunder som bor långt bort, eller så får dom i gen hjälp. Antar att de som kör lastbil inte bara får betalt när de lastar av och på. Hantverkare behöver ofta göra inköp på vägen och varför ska de tjäna sämre vid transport. Då kommer det aldrig finnas intresse att hjälpa nån långt bort .
Fem minuters paus har även hantverkare rätt till i timmen. Kanske bättre de tar tex toabesöket på macken på vägen än hemma hos dig som kund..

Folk försöker så jäkla mycket hela tiden.
Företag arbetar inom rimliga avstånd som det är redan idag, det handlar fortfarande om att man säger ett pris och får ett annat på fakturan det är verkligen inte transparent.

Alla arbetare får betalt i fabriken per timme men fabriken får var betalt vid levereras.. så dina argument räcker inte långt..

Fram med avtal innan och inte efter är min ståndpunkt..

Folk tycker så synd om hantverkare..

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
A Ankmamma skrev:
Detta har blivit ett alltför vanligt. Den man köper en tjänst av måste lära sig att berätta vad som är en grundavgit (transport, tid för att prata med kund innan, fakturera, parkeringsavgifter ja listan kan göras lång) då vet jag från början. Jag har som vana och fråga om det tillkommer något utöver den tid de är hos mig. En del blir då obekväma med frågan andra svarar att de har ett påslag .

Exakt, man ska bli utbildad i att köpa tjänster för alla verket göra olika och vissa tar låg marginal på delar och andra ett stort påslag och man får visst aldrig ifrågasätta för då är det synd om hantverkare som måste bajsa gratis

• Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
S steelduck skrev:
Nja, jag vet inte hur du resonerar det här med slaveriet men min poäng är att man ska vara tydlig med vad det kommer kosta från början.
Hade han sagt det från början så hade det varit en annan sak.

Well God fortsättning på dig du med.
Tänk så här då. Det är du som som ska åka göra detta arbetet. Du börjar dagen 07:00 och slutar 16:00. Du vill väl ha lön för den tiden du arbetar mellan 07:00-16:00? Så hur gör du? Jobbar gratis på ditt jobb eller? Tänk om din arbetsgivare säger att du inte får betalt för 3 h för din arbetsdag för då sitter du och kör bil till olika kunder. Nä att arbeta i 8 h och sen bara få betalt 5 h det är livet det tycker du.

• Gilla
smn och 1 till
  • Laddar…
S SiggeFyrst skrev:
I dagens samhälle och i denna värld är det superviktigt att man är tydlig när det kommer till Offerter och Fakturor - arbeten eller tjänst av något slag som ska utföras.
Hur ska det betalas.
Vad betalar man för.
Vad ingår i köpet.
Hur ska arbetet utföras eller produkten levereras.
När ska arbetet utföras .
När ska arbetet vara färdigställt eller levererat.
Hur sker leveransen.
Vilka är garantivillkoren vid leverans och färdigställt arbete.
Vad får jag som kund betala och hur ska betalningen göras.
Vad blir totalkostnaden med allt inkluderat i detta arbete.

Sedan kommer vi till resor:

Jag tror inte att denna rörmontör avlade sitt första arbete just här. Finns det en kostnad för resan, redovisar hen den i sin faktura annars ska man inte ta betalt.

Reskostnad och utfört arbetskostnad är för mig två helt olika kostnader.

Jag tänker mig att den här rörmontören eller elektriker eller plåtslagaren som man kontaktar.
Hen sitter i sin bil och gör inget på mitt jobb som jag har beställt om det inte ingick resa/ restid/ Transport i offert.

Jag har då aldrig skådat en rörmontör/ elektriker/ plåtslagare eller vilken hantverkare som. utföra sitt arbete i bilen ;-)

///
Ska en hantverkare förtydliga och ta en dialog med den listan för varje 2-timmarsjobb, blir arbetstiden 3 timmar inkluderat timförklaring och förtydligande i detalj vad som ska göras:crysmile::crysmile:

• Gilla
  • Haha
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
dett

Det är normalt att man debiterar för hela den tiden som montören ägnar åt en specifik kund. Det innebär inköp, deponi skräphantering, färdigställande av arbetsorder, restid om montören utgår från ett kontor/lager vilket servicemontörer allt som oftast gör.

Om man har en stram budget eller verkligen vill veta kostnaden i förväg så ska man alltid begära ett fast pris. Självklart kommer företaget ta viss höjd för oförutsedda arbetsmoment som man då får
betala för.
Exakt så. Ta alltid in ett fast pris när det är lite mer att göra. Det blir bäst för dig då du vet i förväg vad det kommer att kosta.
Det blir bäst för hantverkaren som kommer att ta höjd och tjäna mera pengar.
Alla glada. Alla nöjda.:p

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
Det är spännande att alls hantverkare tycker att det är skäligt att lägga på en timme per jobb, för restid, men tycker att det vore omöjligt att lägga det på timpriset.

Varför lägger man på en timme per jobb? Tar varje resa en timme? Nä, svaret är troligen för att man fulsaltar sin tid och tjänar mer pengar. Först debiterar man per påbörjad timme. 1,5timme blir då två timmar i fakturering. Sedan blir bilresan som säkerligen oftast tar mindre än en timme per kund (annars hade man garanterat debiterat mer än en timme som standard) en timme och vips kan man magiskt debitera 9-11 timmar per arbetad 8 timmars dag!

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Som vanligt är det kundens fel för att denne inte är tankeläsare och vet exakt vad hantverkaren vill ha betalt för.

Istället för att hantverkaren är tydlig och transparent och berättar vad denne vill ha betalt för.
"Xxx kr/h ink moms före rot, mindebitering 2h, debiterar per påbörjad timme samt för körning till och från kund från kontoret samt till och från grossist. Materialpris vårt inköpspris plus 20%"

Tog mig 1min att skriva, hade gått ännu snabbare om man sparat texten och klistrat in.

• Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det är spännande att alls hantverkare tycker att det är skäligt att lägga på en timme per jobb, för restid, men tycker att det vore omöjligt att lägga det på timpriset.

Varför lägger man på en timme per jobb? Tar varje resa en timme? Nä, svaret är troligen för att man fulsaltar sin tid och tjänar mer pengar. Först debiterar man per påbörjad timme. 1,5timme blir då två timmar i fakturering. Sedan blir bilresan som säkerligen oftast tar mindre än en timme per kund (annars hade man garanterat debiterat mer än en timme som standard) en timme och vips kan man magiskt debitera 9-11 timmar per arbetad 8 timmars dag!
Du har ju redan fått svar om detta, pga av ROT som bara är för arbetstid och INTE restid så är det specat så på fakturan. Du får ta detta vidare med dina politiker som du har röstat på och inte hantverkaren.

• Gilla
smn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Som vanligt är det kundens fel för att denne inte är tankeläsare och vet exakt vad hantverkaren vill ha betalt för.

Istället för att hantverkaren är tydlig och transparent och berättar vad denne vill ha betalt för.
"Xxx kr/h ink moms före rot, mindebitering 2h, debiterar per påbörjad timme samt för körning till och från kund från kontoret samt till och från grossist. Materialpris vårt inköpspris plus 20%"

Tog mig 1min att skriva, hade gått ännu snabbare om man sparat texten och klistrat in.

Och så gör du det 15 ggr till varje dag samtidigt som du försöker göra annat jobb men ändå inte störa det jobbet som du redan håller på med.

Fairlane
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Bra jämförelse, testa samma restuarang igen men ta med egen mat som dom ska laga åt dig. Ena gången köper du bra och sjysta råvaror andra gången gör du det inte.

Får du samma pris alla 3 gångerna innan av restuarangägaren, blir det samma kvalite på den färdiga produkten. Smakar det likadant?
Känner du dig lurad nån av gångerna av när du åt där?

Återkom när du har fått svaret och vilken restuarang du har genomfört detta på så kan vi diskutera vidare sen.

Den här hantverkare har ingen aning om vad det är för kvalite på den komodonen som han ska sätta upp eller vad det är för kvalite på väggen han ska sätta upp den på. Han har fått reda på att det är ett jobb med en komod. Tycker att det är modigt att ens säga 2 timmar för ibland är det så att man till och med ska bygga ihop dessa beroende på var kund har köpt in den ifrån.

Tycker nog att TS är ytterligare en som är ute efter att kasta skit på hantverkare. Vilken sten har han bott under, dessa "dolda" kostnader diskuteras ju inte bara i detta forum utan vitt och brett och återspeglas på film bland annat. Ganska allmänt kännt.
Han kör ju själv med knepet att sköts det snyggt så ska han minsann få mer jobb utav han vid senare tillfälle. I och med det, om det nu är en anställd han smsar till, rent krasst skriver att han ska blåsa sitt företag som han jobbar för på pengar för att vid senare tillfälle få mera jobb?

Vid sidan av jobb då eller? För vissa kunder menar verkligen det.
Tyvärr förstod du inte poängen. Poängen rörde inte material eller liknande utan om det är vettigt att tala om att resekostnader och andra kostnader tillkommer.

Dvs om man får en fråga om vad något kan tänkas kosta så svara man inte bara med timpeng och uppskattad tid utan lägger även till att kostnader för resa tillkommer. Det är inte så svårt faktiskt, jag har haft flera hantverkare som klarar av det.

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Och så gör du det 15 ggr till varje dag samtidigt som du försöker göra annat jobb men ändå inte störa det jobbet som du redan håller på med.
Och hur mycket information tycker du man har tid att lämna då, om man tycker 1min är för lång tid.

• Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ska en hantverkare förtydliga och ta en dialog med den listan för varje 2-timmarsjobb, blir arbetstiden 3 timmar inkluderat timförklaring och förtydligande i detalj vad som ska göras:crysmile::crysmile:
Man ska komma ihåg att TS på något sätt beställt detta jobb INNAN sms konversationen. Kanske fanns det redan all info om debitering i beställningsmailet som förhoppningsvis finns. Sen ställer TS frågan till hantverkaren som ska besöka honom. ”Vad kommer det att kosta?” Svaret blir vad firman tar i Tim. Det skulle inte förvåna mig mycket om han redan fått denna info i beställningsmailet tillsammans med övrig info om debiteringar.
Jag känner ingen rörmokare som inte debiterar Servicebil. Det verkar dom inte gjort i detta fall. Kan såklart ha missat något inlägg.
Jag tycker hela frågeställning är helt sjuk när man verkar ta för givet att en hantverkares arbetstid börjar och slutar när dörrtröskeln passeras. Hur i helv.... kan man förvänta sig det?
Ska man ens behöva förklara att det inte är så till vuxna människor.

Visst. Hantverkare som ens orkar arbeta mot privatpersoner behöver hitta nya debiteringsformer som är tydliga. Många seriösa har redan det sen gammalt.
Men som den här tråden startade. Att TS fått arbete utfört i 2 Tim men blivit debiterad för 3 Tim är ju helt patetiskt och visar bara vilken otrolig hets det är mot hantverkare, antagligen för att folk tidigare själva blivit lurade eller känt sig lurade.

• Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.