Scouten skrev:
Fast man hade ju kunnat tänka sig en lösning där man tar betalt för arbetad tid, men i det priset ingår bil, transport, inhandlingsrundor med mera.
Det hade ju ingått i en uppgörelse om fast pris.

Ska det läggas på timpris får ju kunden som är granne till firman med ett åttatimmarsjobb betala väldigt mycket resa, medan kunden på motsatta sidan av kommunen med ett entimmasjobb inte alls täcker reskostnaderna.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Och så gör du det 15 ggr till varje dag samtidigt som du försöker göra annat jobb men ändå inte störa det jobbet som du redan håller på med.
Och hur mycket tid får man lägga på att reda ut missförstånd i efterhand och/eller hantera en missnöjd kund?
Man behöver ju inte heller svara direkt. Det fungerar nog utmärkt att svara några timmar senare. Det är en av fördelarna med mail och sms kontra ett samtal.

• Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det är spännande att alls hantverkare tycker att det är skäligt att lägga på en timme per jobb, för restid, men tycker att det vore omöjligt att lägga det på timpriset.

Varför lägger man på en timme per jobb? Tar varje resa en timme? Nä, svaret är troligen för att man fulsaltar sin tid och tjänar mer pengar. Först debiterar man per påbörjad timme. 1,5timme blir då två timmar i fakturering. Sedan blir bilresan som säkerligen oftast tar mindre än en timme per kund (annars hade man garanterat debiterat mer än en timme som standard) en timme och vips kan man magiskt debitera 9-11 timmar per arbetad 8 timmars dag!
Alla hantverkare?
Jag debiterar bara den faktiska tiden. T.ex. 24 minuter körning till och från kund + 66 minuter arbete = en faktura på 1,5 timmar arbete & restid.

Restiden tar jag oftast från Google maps.

P
Du har ju redan fått svar om detta, pga av ROT som bara är för arbetstid och INTE restid så är det specat så på fakturan. Du får ta detta vidare med dina politiker som du har röstat på och inte hantverkaren.
Så på grund av ROT, kan man inte debitera faktisk tid?

P
Oldis Oldis skrev:
Det hade ju ingått i en uppgörelse om fast pris.

Ska det läggas på timpris får ju kunden som är granne till firman med ett åttatimmarsjobb betala väldigt mycket resa, medan kunden på motsatta sidan av kommunen med ett entimmasjobb inte alls täcker reskostnaderna.
Exakt som det fungerar när man debiterar en timme per jobb alltså. Man har ett schablonpåslag, det kan istället fördelas per arbetstimme. Om man vill, sen hade alla vetat vad kostnaden blir.

Scouten skrev:
Det är spännande att alls hantverkare tycker att det är skäligt att lägga på en timme per jobb, för restid, men tycker att det vore omöjligt att lägga det på timpriset.

Varför lägger man på en timme per jobb? Tar varje resa en timme? Nä, svaret är troligen för att man fulsaltar sin tid och tjänar mer pengar. Först debiterar man per påbörjad timme. 1,5timme blir då två timmar i fakturering. Sedan blir bilresan som säkerligen oftast tar mindre än en timme per kund (annars hade man garanterat debiterat mer än en timme som standard) en timme och vips kan man magiskt debitera 9-11 timmar per arbetad 8 timmars dag!
Helt fel tänk. Men så sitter du med LOU upphandlingar till vardags som är det största skämtet som finns idag och där hantverkare inte har något annat val än att fuska grovt när det arbetas på löpande räkning eller A-priser. Visst. Det finns några få undantag på upphandlingar som fungerar. Men dom är få.
För det första så är det ingen vedertagen standard att lägga på just 1 Tim. Det var så i just detta fall där det framgår att rörmokaren arbetat på plats i 2-Tim.
Det har demonterats och monterats en kommod. Alltså har det behövts material. Man har kört fram till arbetsplatsen. Letat upp en parkering. Kanske betalat för parkeringen. Plockat fram verktyg och material man tror sig behöva. Tagit sig till boende och startat arbetet. Efter avslutat arbete har man plockat i verktygen i bilen. Skrivit sin dagrapport. Startat resan mot nästa arbetsplats. Kanske behövt stanna till på grossisten och fylla upp bilen.
Det handlar INTE om att lägga på 1 Tim i detta fall. Det handlar om att ta betalt för HELA arbetstiden.

• Gilla
buspojken
  • Laddar…
P
mudder mudder skrev:
Alla hantverkare?
Jag debiterar bara den faktiska tiden. T.ex. 24 minuter körning till och från kund + 66 minuter arbete = en faktura på 1,5 timmar arbete & restid.

Restiden tar jag oftast från Google maps.
Jag ber om ursäkt för en slarvig generalisering.

• Gilla
mudder
  • Laddar…
Scouten skrev:
Vad är faktisk tid enligt dig? Hur många timmar faktisk arbetstid utför du själv på 8 Tim.

• Gilla
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr förstod du inte poängen. Poängen rörde inte material eller liknande utan om det är vettigt att tala om att resekostnader och andra kostnader tillkommer.

Dvs om man får en fråga om vad något kan tänkas kosta så svara man inte bara med timpeng och uppskattad tid utan lägger även till att kostnader för resa tillkommer. Det är inte så svårt faktiskt, jag har haft flera hantverkare som klarar av det.
Men egentligen så är det inte så svårt, det är väl självklart att det tillkommer en kostnad för att vi åker till dig och gör ett jobb. Vem ska annars stå för den tiden tänkte du? Jag gör inte det gratis om du tror det. Sen vet jag nog kanske inte riktigt vart du bor när du ringer mig mitt på dagen och beställer ett jobb medans jag redan jobbar hos en kund som jag såg sneglade på klockan när jag dök upp för att kunna tjafsa sen när fakturan kommer, så jag kanske inte riktigt kan precisera mig vad milkostnaden för bil kommer att kosta men en hint om det upplyser jag dig nog om.
Gör sen om det här en 10-20 gånger till, varje dag. 2 - 5 genererar jobb, resten var bara ute efter att ringa runt för att kolla.
Men om du ringer till en anställd eller inhyrd så har vi bett dom om att inte diskutera priser, för det blir oftast bara fel och jag gissar att flera har samma policy så ring deras kontor då istället.

Scouten skrev:
Exakt som det fungerar när man debiterar en timme per jobb alltså. Man har ett schablonpåslag, det kan istället fördelas per arbetstimme. Om man vill, sen hade alla vetat vad kostnaden blir.

S steelduck skrev:
Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Hur ska jag resonera här tycker ni?
Uppdraget är sk. löpande räkning och då har leverantören rätt att debitera sina kostnader ex. resor, osv. inget osäligt som jag kan bedöma på den beskrivningen ovan. (Branscherfarenhet sedan 1984)

Scouten skrev:
Du kan inte baka ihop restid och arbetstid i enbart arbetstid, nej.

Du kan inte baka ihop restid och arbetstid i enbart arbetstid, nej.
Jo. Dom oseriösa kan och gör det sen gammalt. Likaså påslag material. Och det tycker många här på forumet som söker seriösa hantverkare är helt ok....
Dubbelmoral?

• Gilla
vvsavlopp
  • Laddar…
S steelduck skrev:
Hej alla!

Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.

Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.

Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)

OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.

Hur ska jag resonera här tycker ni?
Jag tycker att du ska tu ut huvudet ur ....... och börja resonera som en normal människa. Jobbar jag själv gratis? Tar jag milersättning av min arbetsgivare om jag kör min privata bil i tjänsten? Vill jag ha min vanliga timlön när jag kör min bil i tjänsten?

• Gilla
Staraction
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och hur mycket information tycker du man har tid att lämna då, om man tycker 1min är för lång tid.
Du får jättegärna följa med en dag och jobba om du vill och visa upp när du ligger i krypgrunder, under diskbänkar, håller på med andra människors avföring och diverse andra roliga uppgifter som vi har för oss hur du löser det där med en minut. Det är inte så att vi sitter på ett välstädat kontor med endast en dator framför oss.

Pma mig så kan vi köra, jag har ett roligt jobb åt dig på direkten. Upp till bevis.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.