159 309 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Läs åtminstone första inlägget i tråden innan du svararP postkontrollen skrev:Har det avtalats om två timmar så är det det som gäller. Tar det tre timmar och det inte är på löpande räkning så får hantverkaren ta det på eget konto. Det är ganska fantastiskt hur det hittas på en massa kostnader som framkörning, ställtid, tillkommande kostnader som man ofta utan problem kan räkna ut i förväg etc. Vad gör hantverkare på extra debiterade timmar? Fikar eller åker till nya kunder för att räkna på nya jobb.
Alla som åker till jobbet kan ju knappast hävda att det är framkörning till jobbet eller ställtid i kön till jobbet eller för lunch.
Var en arbetskamrat som var kylmontör, du vet de som får dras med felen som ni görKrille-72 skrev:
Jag informerar alltid dom som frågar vad det kostar. Men TS blir förvånad av att dom helt plötsligt ska ha betalt 1 timme extra som hantverkaren inte upplyste honom om förrän det var klart.13th Marine skrev:
Beroende på var jag arbetar som jag skrev i mitt tidigare inlägg t ex i krypgrund, under diskbänk eller någon form av sanitär olägenhet så tar det olika tider att svara på hur lång tid det tar. Men mer än 1 minut tar det innan jag är tillbaka i det som jag höll på med.
Sen är jag nog inte lika snabb och smidig och ung som du på att skriva på telefonen heller.
Då är vi där igen. Kärnfrågan som intresserar mig i detta fall.Fairlane skrev:
Nej inte direkt otydlig, men det hade i detta fall varit bättre om informationen kom tidigare.
TS är på inget sätt lurad, men även om man inte är lurad så kan man ju känna sig lurad och det är ju inte heller så bra.
Och framförallt måste det vara ok att ställa frågan.
För övrigt är jag en jobbig typ för hantverkare. Jag kommunicerar med de som kommer hem till mig, jag erbjuder de kaffe och ofta så säger jag något i still med "Tack för hjälpen, riktigt fint jobb" när de är klara.
Det händer lite då och då att jag dessutom kontaktar firman och säger "Hej, ni hade en kille vid namn X hemma hos mig idag. Han gjorde ett kanonjobb, han ska ni försöka behålla, för han ger ert företag grymt bra reklam."
Vi förutsätter att den enda info som TS fått är sms:et. Då skulle alltså hantverkaren behövt förklara för TS att arbetstiden inte börjar och slutar vid tröskeln, för att han inte skulle ses som otydlig?
Eller?
Nä, men ibland orkar man inte mer.Krille-72 skrev:
Grejen är att jag inte ens anser att TS blivit överfakturerad, däremot anser jag att dagens system orsakar onödig friktion, men eftersom jag i princip inte anlitar hantverkare, utan gör jobben själv, så orkar jag inte bry mig mer. När jag anlitar hantverkare, så har jag mycket god koll på den slutgiltiga kostnaden. Har aldrig blivit fakturerad över vad jag förväntat mig.
Svar på "Vad gör hantverkare på extra debiterade timmar? Fikar eller åker till nya kunder för att räkna på nya jobb."P postkontrollen skrev:Har det avtalats om två timmar så är det det som gäller. Tar det tre timmar och det inte är på löpande räkning så får hantverkaren ta det på eget konto. Det är ganska fantastiskt hur det hittas på en massa kostnader som framkörning, ställtid, tillkommande kostnader som man ofta utan problem kan räkna ut i förväg etc. Vad gör hantverkare på extra debiterade timmar? Fikar eller åker till nya kunder för att räkna på nya jobb.
Alla som åker till jobbet kan ju knappast hävda att det är framkörning till jobbet eller ställtid i kön till jobbet eller för lunch.
Plockar ihop nödvändiga maskiner för uppdraget och lastar i bilen. Handlar material som behövs för uppdraget utifrån den beskrivning kunden har lämnat.
Hantverkare skriver tidsredovisning för fakturering, summerar ihop använt material för att kunna lämna en materialspecifikation samt lägger tid på att fylla i en massa uppgifter till Skatteverket för att kunden ska få skatteavdrag. I vissa fall dokumenteras installationer i egenkontroller eller liknande. Det är tidskrävande och inte gratis arbete eller det kanske finns folk som tror sånt jobb görs automatisk i en app om man bara fyller i antal timmar man varit på plats hos kunden?
Det är inget konstigt med att ta betalt för restid för hantverkare eller reparstörer som susar runt med servicebil. Körtid är arbetstid och det bör man ha koll på när man beställer jobb. Fråga om inte annat.S steelduck skrev:Hej alla!
Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.
Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.
Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)
OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.
Hur ska jag resonera här tycker ni?
Intressant. gäller detta bara hantverkare?Nyfniken skrev:
Jag har tagit upp en liknelse med Taxi tidigare. Du ringer och beställer en Taxi. Bilen kommer och du hoppar in. Du ser på Taxametern att det inte står 0 Kr. Bilen börjar rulla och framför dig ser du ett klistermärke med massa tariffer. Väl framme vill du ifrågasätta slutsumman. Anledningen är att ingen informerat dig om hur en Taxiresa fungerar i samband med att du ringde och beställde Taxin.
Jag jobbar på kontor. Jobbar 8 timmar om dagen, men fakturerar bara kunderna för den tid som man lägger. Det blir sällan mer än 6 timmar per dag. Vem ska betala de resterande två timmarna då om hantverkare tvunget måste fakturera alla sina 8 timmar per dag?
Låt säga att både jag och min granne ska få jobb utfört av samma hantverkare samma dag. Kommer hantverkaren då köra tillbaka till företagets lokal mellan de två arbetena eller kommer hantverkaren köra till grannen direkt efter mig? Troligen kör hantverkaren direkt till grannen. Vem ska då betala för utkörningstiden?
Ofta ser man hantverkare sitta i bilen en stund efter de kommit för att prata i telefon eller liknande. Om jag nu ska betala för den tiden så ska väl inte hantverkaren fokusera på annat?
Avsett om man bor 3 minuter bort eller 25 min bort så får man betala för en timme. Jag tycker att man får baka in alla sina kostnader i timpriset precis som alla andra bolag gör.
Om man t.ex äter på restaurang så får man betala lika mycket för maten oavsett var i resturangvagnen man sitter. Det tar längre tid att servera dem som sitter längst bort, det ta längre tid att duka av, rengöra bordet och duka på nytt än det bord som är närmast köket. När jag får min stek och den har fel stekgrad så får jag inte betala för att kocken ska göra en ny stek till mig.
Om jag ska skicka ett paket från Malmö till Stockholm så kostar det exakt lika mycket som det kostar att skicka det till Helsingborg. Ändå tar det väldigt mycket längre tid för fraktbolaget att transportera paketet till Stockholm.
Ska man ta betalt för transport så tycker jag att man ska vara väldigt tydlig med det och ta en fast schablonavgift för det.
När jag hade hantverkare här hemma sist som skulle montera en dörr så var de tvungna att köra tillbaka till firman för att kapa karmen lite eftersom hålet var lite tajt. Firman ligger ligger 800 meter från mitt hus. Det tog 1,5 timme innan de var tillbaka. Då hade de tydligen ätit frukost samtidigt, vilket gjorde det helt omöjligt för mig att hålla koll på hur länge de verkligt jobbat åt mig.
Alla branscher förlorar alltid tid på något sätt. I min bransch så förlorar vi tex. mycket tid på att estimera tid för arbete, diskutera jobb internt och att en projektledare ska ta reda på information etc. Saker som inget betalar för, därför får man kompensera det timpriset. Men för hantverkare verkar detta inte vara okej. Man måste ha betalt för precis allt man gör.
Låt säga att både jag och min granne ska få jobb utfört av samma hantverkare samma dag. Kommer hantverkaren då köra tillbaka till företagets lokal mellan de två arbetena eller kommer hantverkaren köra till grannen direkt efter mig? Troligen kör hantverkaren direkt till grannen. Vem ska då betala för utkörningstiden?
Ofta ser man hantverkare sitta i bilen en stund efter de kommit för att prata i telefon eller liknande. Om jag nu ska betala för den tiden så ska väl inte hantverkaren fokusera på annat?
Avsett om man bor 3 minuter bort eller 25 min bort så får man betala för en timme. Jag tycker att man får baka in alla sina kostnader i timpriset precis som alla andra bolag gör.
Om man t.ex äter på restaurang så får man betala lika mycket för maten oavsett var i resturangvagnen man sitter. Det tar längre tid att servera dem som sitter längst bort, det ta längre tid att duka av, rengöra bordet och duka på nytt än det bord som är närmast köket. När jag får min stek och den har fel stekgrad så får jag inte betala för att kocken ska göra en ny stek till mig.
Om jag ska skicka ett paket från Malmö till Stockholm så kostar det exakt lika mycket som det kostar att skicka det till Helsingborg. Ändå tar det väldigt mycket längre tid för fraktbolaget att transportera paketet till Stockholm.
Ska man ta betalt för transport så tycker jag att man ska vara väldigt tydlig med det och ta en fast schablonavgift för det.
När jag hade hantverkare här hemma sist som skulle montera en dörr så var de tvungna att köra tillbaka till firman för att kapa karmen lite eftersom hålet var lite tajt. Firman ligger ligger 800 meter från mitt hus. Det tog 1,5 timme innan de var tillbaka. Då hade de tydligen ätit frukost samtidigt, vilket gjorde det helt omöjligt för mig att hålla koll på hur länge de verkligt jobbat åt mig.
Alla branscher förlorar alltid tid på något sätt. I min bransch så förlorar vi tex. mycket tid på att estimera tid för arbete, diskutera jobb internt och att en projektledare ska ta reda på information etc. Saker som inget betalar för, därför får man kompensera det timpriset. Men för hantverkare verkar detta inte vara okej. Man måste ha betalt för precis allt man gör.
Om jag frågar taxin innan resan vad det kommer kosta så får jag ett svar och när notan kommer så står det exakt det belopp som vi kom överens om från början.Krille-72 skrev:
Hantverkaren är proffs. Hen gör upp såna här avtal dagligen. Kunden gör det max någon gång per år. Det är alltså upp till hantverkaren att hålla reda på var fallgroparna finns. Det är inte kunden som ska försöka lista ut vad det är hantverkaren inte berättar.
Det är inte raketkirurgi det här.
Edit: För sakens skull, jag tycker inte att TS har blivit överdebiterad här. 3 timmar för 600 kr/tim för att montera en kommod är inget rövarpris.
Hur tänker du nu? Behöver du aldrig skita på arbetstid? Hade du varit ok med att din chef räknar bort tiden på din lön för att du behövde bajsa utanför chemalagd rast? Och om du av någon anledning behöver köra till en kund, ska den tiden dras av på din lön då?Forlowt skrev:
Fattar inte alla som tycker det är ok... Eller Jo jag fattar men hur tänker ni !?
Får ni betalt när ni kör till jobbet ? Många av er har inte det.
Bättre att debitera pris per timme inräknat körning så blir det tydligt för alla alltid, skit i att räkna timmar, det är pengarna i slutändan man vill ha ihop i ett företag.
Jag tycker inte man ska betala när hantverkare ska tanka eller åka på macken och skita på vägen till mig...
Tänk om Ica skulle sänka alla priser med 30% och sen när man kommer till kassan ska man helt plötsligt betala frakt och hantering för all den tid personal, lastbil osv fraktat saker.. pfft.. ta ett timpris man behöver att överleva och gör det tydligt!
I detta fallet hade jag betalt och samlat fler jobb istället för att bara hinta om dom
Att ta betalt för körningen är inget konstigt alls. Det är ju arbetstid. Att inte betala för det, vore som att dra av på lönen varje gång en kontorsråtta reser sig från sitt skrivbord för att t.ex. hämta en penna, bajsa, eller snyta sig. Hantverkaren måste ju köra hem till dig för att utföra ett arbete. Det är väl inte rimligt att han ska göra det gratis?
För utomstående är det inte uppenbart att tiden för transport ska betalas separat. Har man hanterat svenska hantverkare innan så vet man att det är så men det är absolut inte självklart. Det hade lika gärna kunnat vara så att timpriset är satt efter hur långt det är till kunden för att kompensera när man måste åka och hämta saker med mera. Andra specificerar en framkörningsavgift. Jag hade frågat innan men tycker hantverkare har ett ansvar att vara oerhört tydliga. Vilket de ofta inte är.S SueCia skrev: