S
Heij83 Heij83 skrev:
Jag jobbar som säljare med distribution och vi tar inte betalt för framkörning, det är inkluderat i priset. Så visst skull det gå att ha samma modell som hantverkare men det blir svårare att smyga på extra avgifter och offerten kanske upplevs som för hög.
Redan avhandlat, läs tråden :)

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Krille-72 Krille-72 skrev:
Är det att smyga in extra avgifter ifall en hantverkare är på plats 2 Tim men fakturerar för 3? Det var så denna tråd startade.:rolleyes:
Ja.
Lägg in det i grundpriset. Kontentan blir att konsumenten känner sig lurad.

• Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Heij83
S SueCia skrev:
Redan avhandlat, läs tråden :)
Orka bara läsa 4av 14 sidor my bad.

• Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
Heij83 Heij83 skrev:
Orka bara läsa 4av 14 sidor my bad.

Det här var ju lite roligt för inlägget jag hänvisade till var inlägg 27, som en person har gillat, och det är du :D

• Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 3 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Ja.
Lägg in det i grundpriset. Kontentan blir att konsumenten känner sig lurad.
Läs tråden

Sittställning Forlowt skrev:
Fattar inte alla som tycker det är ok... Eller Jo jag fattar men hur tänker ni !?

Får ni betalt när ni kör till jobbet ? Många av er har inte det.

Bättre att debitera pris per timme inräknat körning så blir det tydligt för alla alltid, skit i att räkna timmar, det är pengarna i slutändan man vill ha ihop i ett företag.

Jag tycker inte man ska betala när hantverkare ska tanka eller åka på macken och skita på vägen till mig...

Tänk om Ica skulle sänka alla priser med 30% och sen när man kommer till kassan ska man helt plötsligt betala frakt och hantering för all den tid personal, lastbil osv fraktat saker.. pfft.. ta ett timpris man behöver att överleva och gör det tydligt!

I detta fallet hade jag betalt och samlat fler jobb istället för att bara hinta om dom
Jag har absolut betalt på mitt jobb om jag behöver sätta mig i bilen för att köra någonstans på min arbetstid.

Men det klara, hantverkaren kan säkert bjuda på resan om du köper en hel arbetsdag. Vet att jag förhandlade bort den avgiften eftersom de körde direkt hemifrån under ett projekt jag hade.

Fairlane
Intressant att se att "det kan bli mer jobb" tolkas som ett sätt att pruta eller då bättre service. Jag skulle helt klart kunna säg något sådant, bara för att jag snackar med folk. Jag skulle inte vara ute efter lägre pris och bra service förväntar jag mig alltid.

Jag ser att det kan tolkas så och får tänka mig för bättre hur jag uttrycker mig.

Sittställning
AndersPS AndersPS skrev:
Jag har absolut betalt på mitt jobb om jag behöver sätta mig i bilen för att köra någonstans på min arbetstid.

Men det klara, hantverkaren kan säkert bjuda på resan om du köper en hel arbetsdag. Vet att jag förhandlade bort den avgiften eftersom de körde direkt hemifrån under ett projekt jag hade.
Jag menar resor från och till jobbet hemifrån... Vilket du säkert förstod men...

Det är ju ett sätt om man stör sig på avgiften, jag tycker helt enkelt den ska stå med direkt när man avtalar.. gärna lagkrav på alla dessa halvdolda avgifter osv..

• Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Fantastiskt, 14 sidor diskussion om 1 hantverkstimme.

• Haha
  • Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Jag menar resor från och till jobbet hemifrån... Vilket du säkert förstod men...

Det är ju ett sätt om man stör sig på avgiften, jag tycker helt enkelt den ska stå med direkt när man avtalar.. gärna lagkrav på alla dessa halvdolda avgifter osv..
Fast har man utfört två timmars arbete hod kund, så går minst en resa till nästa kund eller firman/grossost. I TS fall kan den resan ha tagit väl en timme så vitt vi vet.

Det är inte så att en hantverkares dag består av att åka från hemmet till kunden, arbeta 2-3 timmar, för att sedan åka hem igen.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Sittställning
[
smn smn skrev:
Fast har man utfört två timmars arbete hod kund, så går minst en resa till nästa kund eller firman/grossost. I TS fall kan den resan ha tagit väl en timme så vitt vi vet.

Det är inte så att en hantverkares dag består av att åka från hemmet till kunden, arbeta 2-3 timmar, för att sedan åka hem igen.

Nej ? .. då lägger man fram att vad det kostar när någon frågar.. om det nu skulle ligga utanför det "verksamma området"

S SueCia skrev:
Hantverkare får inte heller betalt när dom kör till sin arbetsplats så sluta ljug. Den här diskussionen har avhandlats tusentals gånger och varje gång slutar den likadant.

Jag antar att du jobbar på kontor. Om din arbetsgivare säger att du ska följa med till en kund för att demonstrera något, kunden ligger 2 timmar bort. Då jobbar du gladeligen gratis dessa fyra timmar? Tar du komp eller tjänstledigt då?
Exakt så

T ToRy skrev:
Jag hade betalat för 3 timmar. Han lägger ju även transporttiden på jobbet han gör för dig. Skulle han sagt det innan? Nej, det tycker jag man förutsätter. Att han tillfälligt glömde räkna med den tiden när ni pratade och "plötsligt" kommer på det är mänskligt.
I dagens samhälle och i denna värld är det superviktigt att man är tydlig när det kommer till Offerter och Fakturor - arbeten eller tjänst av något slag som ska utföras.
Hur ska det betalas.
Vad betalar man för.
Vad ingår i köpet.
Hur ska arbetet utföras eller produkten levereras.
När ska arbetet utföras .
När ska arbetet vara färdigställt eller levererat.
Hur sker leveransen.
Vilka är garantivillkoren vid leverans och färdigställt arbete.
Vad får jag som kund betala och hur ska betalningen göras.
Vad blir totalkostnaden med allt inkluderat i detta arbete.

Sedan kommer vi till resor:

Jag tror inte att denna rörmontör avlade sitt första arbete just här. Finns det en kostnad för resan, redovisar hen den i sin faktura annars ska man inte ta betalt.

Reskostnad och utfört arbetskostnad är för mig två helt olika kostnader.

Jag tänker mig att den här rörmontören eller elektriker eller plåtslagaren som man kontaktar.
Hen sitter i sin bil och gör inget på mitt jobb som jag har beställt om det inte ingick resa/ restid/ Transport i offert.

Jag har då aldrig skådat en rörmontör/ elektriker/ plåtslagare eller vilken hantverkare som. utföra sitt arbete i bilen ;-)

///

• Gilla
korsriddaren
  • Laddar…
Oavsett info i smset tycker jag din fråga är högst relevant. 2018 bytte jag hus och bokade sen in röris, murare, elektriker, poolkille, avloppsrensare och en asbestrivare. Endast rörisen tog betalt för sin egen transporten till och från min adress. Övriga tog betalt för transport om något skulle köras bort för destruktion.
Kan någon förklara skillnaden för oss som tycker att just den debiteringsskillnaden känns omotiverad?

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Fast man hade ju kunnat tänka sig en lösning där man tar betalt för arbetad tid, men i det priset ingår bil, transport, inhandlingsrundor med mera.
dett
S steelduck skrev:
Nja, jag har flera saker i mitt hem som behöver fixas efter en vattenläckage, därav frågan för att min budget skall hållas. Blir det dyrare så vill man ju gärna veta detta innan.

Det är normalt att man debiterar för hela den tiden som montören ägnar åt en specifik kund. Det innebär inköp, deponi skräphantering, färdigställande av arbetsorder, restid om montören utgår från ett kontor/lager vilket servicemontörer allt som oftast gör.

Om man har en stram budget eller verkligen vill veta kostnaden i förväg så ska man alltid begära ett fast pris. Självklart kommer företaget ta viss höjd för oförutsedda arbetsmoment som man då får
betala för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.