159 300 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Nej, jag vill inte nödvändigtvis ha en offert. Jag vill veta hur vad företaget vill ha betalt för.T TechChad skrev:
Vissa företag bakar in resor i timpriset, andra gör det inte.
Vissa företag har egna verktyg som ingår i timpriset, andra hyr in verktyg som de sen fakturerar slutkunden.
Den ena modellen är inte bättre eller sämre än den andra. Det viktiga är att kunna beskriva sin modell istället för att efteråt komma med "jamen det är väl självklart att vi inte har verktyg X på vår firma utan måste hyra det och det är väl självklart att du ska betala det?". Nej det är inte självklart om ni inte nämner det. Jag som kund ska inte ens behöva veta vad verktyg X är.
Klart jag som kund ska betala för material som behövs för att fixa jobbet.
Fast.. företagen FÅR INTE baka in resorna i timpriset, iaf inte om du vill ha rotavdrag..Fairlane skrev:
Nej, jag vill inte nödvändigtvis ha en offert. Jag vill veta hur vad företaget vill ha betalt för.
Vissa företag har egna verktyg som ingår i timpriset, andra hyr in verktyg som de sen fakturerar slutkunden.
Den ena modellen är inte bättre eller sämre än den andra. Det viktiga är att kunna beskriva sin modell istället för att efteråt komma med "jamen det är väl självklart att vi inte har verktyg X på vår firma utan måste hyra det och det är väl självklart att du ska betala det?". Nej det är inte självklart om ni inte nämner det. Jag som kund ska inte ens behöva veta vad verktyg X är.
Sen tror jag faktiskt att företaget skulle få svårt att få rätt i en domstol om att få betalt för hyra av maskiner (om inte detta avtalats i förväg) just för att det inte kan anses som skäligt/praxis i branschen.. resorna däremot kan jag tänka mig att de skulle få rätten på sin sida med, om det blev en förhandling om det hela..
Däremot tror jag att det är en sån sak som de flesta hantverkare struntar i att driva vidare, det kostar dem helt enkelt för mycket, då låter de nog hellre bli att driva det gentemot kunden och tar det som lärpeng..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Ledsen, men vad betyder "folkade"?E El-Löken66 skrev:
Poängen är att om man inte har något kontor, man anlitar en telemarketingtjänst (inget fel i det) som svarar i telefon och som inte har mandat eller kunskap att diskutera priser eller debiteringsmodell, ja då håller inte argumentet "du ska inte prata med hantverkaren, ring kontoret om du vill veta priser"
Ska jag byta elfirmans redovisningsfirma? Det låter krångligt.E El-Löken66 skrev:
Det var du som skrev att de tre gubbarna nog inte bokförde själva.
Det är säkert så, men det hjälper ju inte mig som kund ett dugg.
Jag vet inte vilken redovisningsfirma de använder och även om jag visste så tror jag inte de svara på prisfrågor.
I detta fall fungerade det som man vill, bra hederliga gubbar som gör vettigt jobb till vettigt pris. Inte billigast, men inte heller ett bolag som tycker att grossistens listpris är lämplig att använda mot slutkund.
Jag har inte sett någon fråga om en bilfirma.E El-Löken66 skrev:Men du svarade aldrig på exemplet med bilverkstad. När bilen är felsökt och plockad i beståndsdelar ska verkstaden ringa och berätta vad felet kostade att laga.
Du säger nej, jag vill kolla hos någon annan och verkstaden skruvat ihop bilen igen, hur många timmar det nu tar. Egentligen har du ju inget val, så länge det inte är en blåsningrakt av, då ingen kan göra det billigare i teorin än firman som precis hittat felet och har det i dager.
Samma sak med hantverkaren, när denne väl konstaterat felet är det i princip för sent att backa då allt måste återställas och en ny ska komma och konstatera samma sak.
Men undantag givetvis.
Även där är det normalt lugnt med de firmor jag använt mig av (verkstäder är ofta grymt mycket bättre på att självmant ta fram avtal och säga vad de vill ha betalt för innan de börjar). Jag beskriver felet och vet de inte vad det är så säger de att de kan felsöka med ett pris per timme. Måste de riva halva bilen så är de ofta rätt tydliga med det också.
Jag kontaktade för övrigt en bilfirma nyligen då jag hade ett ljud som jag inte blev klok på. Deras svar var "kom förbi så tar vi en snabbkoll. Ser vi vad problemet är så kan vi lösa det senare, annars kan vi ta in bilen för en noggrannare kontroll. En kille tog en sväng med bilen, men uppfattade inte ljudet så han bad mig åka med. När jag kunde peka ut ljudet så hörde han det också och sa "det där är ingen fara. vi kan fixa det, men det kan man ta när man ändå ska plocka ner bromsarna. Dina bromsar håller säkert 6 månader till så hör av dig då." Pris? 0 kronor. De vet nog att chansen att få affären längre fram är stor. Ja, jag kommer låta de göra jobbet.
Hej @Fairlane vilket företag är det som bakar in resorna i timpriser, det låter helt orimligtFairlane skrev:
Nej, jag vill inte nödvändigtvis ha en offert. Jag vill veta hur vad företaget vill ha betalt för.
Det behövs kanske köras fyra lass en dag, ifall hantverkarna bakat in dessa timmar i timpengen lär den ju ligga skyhögt.
Likadant känns det väldigt orättvist mot kunderna, tänk dig att @Staffan2000 ute på skärgården får betala samma timpenning som @Derbyboy i Solna och inget extra för resan. Och då ska du veta att @Staffan2000 ringer för minsta lilla så timpengen behöver vara skyhög för att täcka upp detta.
OBS, fiktiva karaktärer, eventuella likheter med riktiga personer är blott slumpmässiga.
Till @Fairlane folkade=bemannade
Okej, då måste jag missförstått kommentaren:Fairlane skrev:
"...inte fick med allt material (kopplingsdosa och 5st klammer extra) som den trodde då, då kunden trodde att man kunde gå från strömbrytaren fast jord saknades där. ...
... <-- Varför ska jag betala för att företaget klantar sig?..."
Tolkar det som att du inte vill betala för materialet som tillkom utan det får företaget stå för.
Fint av dig @Fairlane, jag märker att du är en fin person som vill tro det bästa om folk - sluta inte med det.Fairlane skrev:
Ledsen, men vad betyder "folkade"?
Poängen är att om man inte har något kontor, man anlitar en telemarketingtjänst (inget fel i det) som svarar i telefon och som inte har mandat eller kunskap att diskutera priser eller debiteringsmodell, ja då håller inte argumentet "du ska inte prata med hantverkaren, ring kontoret om du vill veta priser"
Ska jag byta elfirmans redovisningsfirma? Det låter krångligt.
Det var du som skrev att de tre gubbarna nog inte bokförde själva.
Det är säkert så, men det hjälper ju inte mig som kund ett dugg.
Jag vet inte vilken redovisningsfirma de använder och även om jag visste så tror jag inte de svara på prisfrågor.
I detta fall fungerade det som man vill, bra hederliga gubbar som gör vettigt jobb till vettigt pris. Inte billigast, men inte heller ett bolag som tycker att grossistens listpris är lämplig att använda mot slutkund.
Jag har inte sett någon fråga om en bilfirma.
Även där är det normalt lugnt med de firmor jag använt mig av (verkstäder är ofta grymt mycket bättre på att självmant ta fram avtal och säga vad de vill ha betalt för innan de börjar). Jag beskriver felet och vet de inte vad det är så säger de att de kan felsöka med ett pris per timme. Måste de riva halva bilen så är de ofta rätt tydliga med det också.
Jag kontaktade för övrigt en bilfirma nyligen då jag hade ett ljud som jag inte blev klok på. Deras svar var "kom förbi så tar vi en snabbkoll. Ser vi vad problemet är så kan vi lösa det senare, annars kan vi ta in bilen för en noggrannare kontroll. En kille tog en sväng med bilen, men uppfattade inte ljudet så han bad mig åka med. När jag kunde peka ut ljudet så hörde han det också och sa "det där är ingen fara. vi kan fixa det, men det kan man ta när man ändå ska plocka ner bromsarna. Dina bromsar håller säkert 6 månader till så hör av dig då." Pris? 0 kronor. De vet nog att chansen att få affären längre fram är stor. Ja, jag kommer låta de göra jobbet.
Jag måhända mer skeptiker, spolingen ville ta en liten paus från jobbet och var sugen på att ratta den bilmodellen. Det hade blivit för jobbigt att slå in det och nu står du i skuld till honom. Att denna skulle bry sig om inkomsten dina bromsar genererar ser jag som extremt osannolikt såvida han inte har någon slags bonus.
Han kanske bara var en fin person som du, ver om ursäkt i så fall.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Företagen får visst baka in det i timpriset. Jag skrev inget om vilken branch eller om det var ROT/RUT eller inte.Violina skrev:
Fast.. företagen FÅR INTE baka in resorna i timpriset, iaf inte om du vill ha rotavdrag..
Sen tror jag faktiskt att företaget skulle få svårt att få rätt i en domstol om att få betalt för hyra av maskiner (om inte detta avtalats i förväg) just för att det inte kan anses som skäligt/praxis i branschen.. resorna däremot kan jag tänka mig att de skulle få rätten på sin sida med, om det blev en förhandling om det hela..
Däremot tror jag att det är en sån sak som de flesta hantverkare struntar i att driva vidare, det kostar dem helt enkelt för mycket, då låter de nog hellre bli att driva det gentemot kunden och tar det som lärpeng..
Det är här som branchen är lite hemmablinda. De flesta privatpersoner köper inte den här typen av tjänster särskilt ofta, ändå utgår man inom branchen från att kunderna ska ha kunskap i att resor inte får bakas in i timpriset om man vill ha ROT-avdrag. Gång på gång blir det missförstånd mellan erfarna hantverkare och oerfarna kunder. Det förvånar mig att man som erfaren går in i samma problem så många gånger istället för att vara lite proaktiv. Det händer även i min branch att kund och leverantör missförstår varandra, men som leverantör försöker jag lära mig något av missförstånden och vara tydligare nästa gång, för jag inser att det som är självklart för mig inte nödvändigtvis är det för min kund.
Vissa inom hantverkarbranchen är grymt duktiga på att lära sig av sina misstag när det gäller själva hantverket, men usla på att lära sig av misstagen när det gäller kundkontakterna. Istället blir det offerkoftan på "alla hatar oss hantverkare".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det var ju ett missförstånd internt inom bolaget, kombinerat med att kunden trodde man kunde gå vidare från strömbrytaren. Här bör ju ett rutinerad elektriker reagera direkt. Hur ofta hittar du jord i en strömbrytare?T TechChad skrev:Okej, då måste jag missförstått kommentaren:
"...inte fick med allt material (kopplingsdosa och 5st klammer extra) som den trodde då, då kunden trodde att man kunde gå från strömbrytaren fast jord saknades där. ...
... <-- Varför ska jag betala för att företaget klantar sig?..."
Tolkar det som att du inte vill betala för materialet som tillkom utan det får företaget stå för.
Jag vill bara kröka rör. Kund får gärna bjuda på kaffe och bulle.Fairlane skrev:
Företagen får visst baka in det i timpriset. Jag skrev inget om vilken branch eller om det var ROT/RUT eller inte.
Det är här som branchen är lite hemmablinda. De flesta privatpersoner köper inte den här typen av tjänster särskilt ofta, ändå utgår man inom branchen från att kunderna ska ha kunskap i att resor inte får bakas in i timpriset om man vill ha ROT-avdrag. Gång på gång blir det missförstånd mellan erfarna hantverkare och oerfarna kunder. Det förvånar mig att man som erfaren går in i samma problem så många gånger istället för att vara lite proaktiv. Det händer även i min branch att kund och leverantör missförstår varandra, men som leverantör försöker jag lära mig något av missförstånden och vara tydligare nästa gång, för jag inser att det som är självklart för mig inte nödvändigtvis är det för min kund.
Vissa inom hantverkarbranchen är grymt duktiga på att lära sig av sina misstag när det gäller själva hantverket, men usla på att lära sig av misstagen när det gäller kundkontakterna. Istället blir det offerkoftan på "alla hatar oss hantverkare".
Det juridiska är inte min tekopp, det ska vara uppgjort redan men om kunden frågar får hen väl ha lite svar om det lilla jag vet. Timpris er har jag sett någonstans. Resten tar ju kund med sin kontaktperson på kontoret.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Haha, vill ha ratta en 10+ år gammal standardbil, så fine. Tja, jag tror att han är delägare i firman så på sättoch vis har han väl en bonus? Även om han bara var en vanlig anställd så följer han väl de regler som företaget har och det är troligtvis inte "du ska debitera 8h om dagen, alldeles oavsett!"E El-Löken66 skrev:Fint av dig @Fairlane, jag märker att du är en fin person som vill tro det bästa om folk - sluta inte med det.
Jag måhända mer skeptiker, spolingen ville ta en liten paus från jobbet och var sugen på att ratta den bilmodellen. Det hade blivit för jobbigt att slå in det och nu står du i skuld till honom. Att denna skulle bry sig om inkomsten dina bromsar genererar ser jag som extremt osannolikt såvida han inte har någon slags bonus.
Han kanske bara var en fin person som du, ver om ursäkt i så fall.
8?Fairlane skrev:
Haha, vill ha ratta en 10+ år gammal standardbil, så fine. Tja, jag tror att han är delägare i firman så på sättoch vis har han väl en bonus? Även om han bara var en vanlig anställd så följer han väl de regler som företaget har och det är troligtvis inte "du ska debitera 8h om dagen, alldeles oavsett!"
16 är branschstandard.
Men nu drar du till med sådant som inte alls behöver stämma.Fairlane skrev:
Arbetsledaren har aldrig jobbat som elektriker. Elektrikern som kom ut var förstaårsmontör. Det var utanpåliggande installation.