159 300 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det förutsätter att det finns någon på kontoret. I en enmansfirma är det kanske du?E El-Löken66 skrev:
Om det en större firma och du vara vill göra hantverket så får du hänvisa till chefen, inte slänga ur dig en siffra.
Det har hänt att folk hos oss har sagt ett pris, utan att de har egentlig koll. Kunden får det priset även om vi går back (så länge det inte är helt orimligt) och sen talar man med personen och förklarar att han inte får lämna prisuppgifter utan ska hänvisa till säljare, chef eller vem det nu är.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
OK, då rör det sig om bristande kompetens på firman.T TechChad skrev:
Återigen, hur vanligt är det med jord i en strömbrytare?
Hos oss?Fairlane skrev:
Det förutsätter att det finns någon på kontoret. I en enmansfirma är det kanske du?
Om det en större firma och du vara vill göra hantverket så får du hänvisa till chefen, inte slänga ur dig en siffra.
Det har hänt att folk hos oss har sagt ett pris, utan att de har egentlig koll. Kunden får det priset även om vi går back (så länge det inte är helt orimligt) och sen talar man med personen och förklarar att han inte får lämna prisuppgifter utan ska hänvisa till säljare, chef eller vem det nu är.
Ja, säger en tjänstehen fel så har denne naturligtvis ett ansvar.
Tror kunden att det är hantverkaren på plats som driver firman och vet allt om prissättning och fakturering lever denne i ett alternativt universum.
Det kan såklart finnas egenföretagare, men kan inte dessa sina saker lär de inte bli långlivade.
Jag personligen hade gärna anlitat en egenföretagare men hade haft viss förståelse för att denna inte har så många år i branschen egenföretagare och att misstag kan ske då det inte är dennes huvudgebit.
Fråga bara Skatteverket hur mycket fel som kommer in då egenföretagare underskattar vad som krävs för att uppfylla kraven.
Allt har sina för- och nackdelar, kanske egenföretagaren däremot är väldigt kunnig och tillmötesgående samt håller bra pris.
Skulle denne försöka salta eller sockra fakturan däremot så är det ju bara att bestrida, kan denne inte hantera detta så kan såklart en otrevlig situation uppstå, som regel är det kunden som missförstått något, det kan såklart även vara brist på tydlighet.
Här borde det finnas någon organisation likt ARN fast snabba och med mandat som ger ett preliminärt besked om vem som har rätt och hur det bör kunna sluta rättsligt.
Det är inte lätt för den lille företagaren att ligga ute med en massa pengar heller.
I en tråd som handlar om kostnader för hantverkare och i en kommentar där du trots allt själv använder ordet verktyg så tycker jag inte att RUT eller någon annan form av sidospår känns speciellt applicerbart, gör du?Fairlane skrev:
Företagen får visst baka in det i timpriset. Jag skrev inget om vilken branch eller om det var ROT/RUT eller inte.
Det är här som branchen är lite hemmablinda. De flesta privatpersoner köper inte den här typen av tjänster särskilt ofta, ändå utgår man inom branchen från att kunderna ska ha kunskap i att resor inte får bakas in i timpriset om man vill ha ROT-avdrag. Gång på gång blir det missförstånd mellan erfarna hantverkare och oerfarna kunder. Det förvånar mig att man som erfaren går in i samma problem så många gånger istället för att vara lite proaktiv. Det händer även i min branch att kund och leverantör missförstår varandra, men som leverantör försöker jag lära mig något av missförstånden och vara tydligare nästa gång, för jag inser att det som är självklart för mig inte nödvändigtvis är det för min kund.
Vissa inom hantverkarbranchen är grymt duktiga på att lära sig av sina misstag när det gäller själva hantverket, men usla på att lära sig av misstagen när det gäller kundkontakterna. Istället blir det offerkoftan på "alla hatar oss hantverkare".
Vill du börja prata andra branscher, gör det i en tråd om dessa branscher.
Och eftersom kunder inte köper den här typen av tjänster speciellt ofta så borde de väl rimligtvis sätta sig in lite i hur det fungerat istället för att anta annat, de har ju rimligtvis inte de referensramar som krävs för att göra en massa antaganden.
Nej, firman har minst 5st auktoriserade elektriker som jobbat i 40år var. Så kompetens finns det gått om.Fairlane skrev:
Försökte förtydliga med att det var utanpåliggande montage, alltså kabel som är dragen utpå väggen. Så då räknade man med att det fanns jord.
Återigen, då måste jag missförstått kommentaren?
Du säger emot dig själv:
"...Varför ska jag betala för att företaget klantar sig...?"
"...Klart jag som kund ska betala för material som behövs för att fixa jobbet."
Det är standard ifall det sitter ett städuttag eller uttag nedanför, annars brukar det ju inte vara långt för att hämta.Fairlane skrev:
Nu antar jag du pratar om en utanpåliggande installation och då är det inte helt ovanligt, såvida inte @Mikael_L varit där och klippt av den.
Var blev motståndarsidan av?
Egentligen tycker jag @Fairlane beskriver ganska rimliga saker men det får ju inte att förneka att det kan finnas utrymme för lite större ansträngningar både hos beställare och hantverkare för att undvika obehagliga överraskningar.
Måhända har dessa gått i olika skolor och bor i olika sidor av sta'n med det bör ju kunna få det att fungera utan tolk tycker jag. I annat fall kan ju även ta med sig någon som vet lite då jobbet gås genom.
Egentligen tycker jag @Fairlane beskriver ganska rimliga saker men det får ju inte att förneka att det kan finnas utrymme för lite större ansträngningar både hos beställare och hantverkare för att undvika obehagliga överraskningar.
Måhända har dessa gått i olika skolor och bor i olika sidor av sta'n med det bör ju kunna få det att fungera utan tolk tycker jag. I annat fall kan ju även ta med sig någon som vet lite då jobbet gås genom.
Håller med, diskussionerna blir ju bara för att det inte är svart eller vitt. Men man ofta gärna vill se endast i dom två "färgerna".E El-Löken66 skrev:Var blev motståndarsidan av?
Det är ju det som är det roligaste!!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Ja om det sitter ett jordat uttag under ja eller är ett städuttag, men proffsen bör ju kunna ställa en kontrollfråga då kan man tycka.E El-Löken66 skrev:
Men för att vara tydlig:
- Jag har inget emot att betala för material som behövs
- Jag har inget emot att betala för att materiel ska hämtas
- Jag har inget emot att betala för en extra resa om det är jag som klantat mig
- Jag vill inte betala för resor där hantverkaren åker tillbaka till firman för att hämta standardverktyg som hen glömt
- Jag vill inte betala för att det blir extra resor som lätt kunnat undvikas
- Jag vill inte betala för en andra resa till grossisten när allt kunde tagit med i första vändan och inget oväntat tillkommit
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Nåja andra branscher har nämnts fler gånger som jämförelse och det var avsikten hör också. Andra branscher brukar kunna förklara sin debiteringsmodell innan fakturan kommer. Det kan man i hantverkarbranschen också, men inte alla företag.Violina skrev:
I en tråd som handlar om kostnader för hantverkare och i en kommentar där du trots allt själv använder ordet verktyg så tycker jag inte att RUT eller någon annan form av sidospår känns speciellt applicerbart, gör du?
Vill du börja prata andra branscher, gör det i en tråd om dessa branscher.
Och eftersom kunder inte köper den här typen av tjänster speciellt ofta så borde de väl rimligtvis sätta sig in lite i hur det fungerat istället för att anta annat, de har ju rimligtvis inte de referensramar som krävs för att göra en massa antaganden.
Javisst, kunden kan inte detta och ska ställa frågor? Frågor som inte alltid besvaras för att leverantören antar att kunden förstår det "självklara"?
Om hantverkaren missar att ställa en fråga utan antar något felaktigt så kommer det också på kundens räkning...
Många i branschen (alla?) känner till att det finns många kunder som blir negativt överraskade och besvikna när fakturan kommer då man inte fått information om x, y och z. Istället för att enkelt lösa problemet med tydlighet så drar man på sig offerkoftan "buhu, alla hatar oss hantverkare. De vill inte att vi ska få tjäna pengar".
Ingen av mina kunder som blivit besvikna på fakturan. Då har jag aldrig lämnat någon info om vad det ska kosta (inte timkostnad heller) (bortsett från offert, men det är inte det diskussionen handla om).Fairlane skrev:
Många i branschen (alla?) känner till att det finns många kunder som blir negativt överraskade och besvikna när fakturan kommer då man inte fått information om x, y och z. Istället för att enkelt lösa problemet med tydlighet så drar man på sig offerkoftan "buhu, alla hatar oss hantverkare. De vill inte att vi ska få tjäna pengar".
Samtliga av mina kunder är återkommna kunder (minst två beställningar).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Är det så att man resonerar utifrån en annan bransch är det väl då lämpligt att man klargör detta, exempelvis genom att använda en terminologi som är applicerbar på den branschen.Fairlane skrev:
Nåja andra branscher har nämnts fler gånger som jämförelse och det var avsikten hör också. Andra branscher brukar kunna förklara sin debiteringsmodell innan fakturan kommer. Det kan man i hantverkarbranschen också, men inte alla företag.
Javisst, kunden kan inte detta och ska ställa frågor? Frågor som inte alltid besvaras för att leverantören antar att kunden förstår det "självklara"?
Om hantverkaren missar att ställa en fråga utan antar något felaktigt så kommer det också på kundens räkning...
Är väl ännu värre med kunder som bölar för att de inte vill betala för de kostnader hantverkaren haft i samband med uppdraget hos kunden? "Buhu jag vill inte betala för tiden utanför min tröskel, för det faktumet att hantverkaren måste komma hem till mig eller för att hantverkaren måste handla material" ännu värre offetkofta på den.