E El-Löken66 skrev:
Jag skulle kanske kunna hitta ett som tyder på motsatsen.
Men då behöver jag leta hela natten och jag har lite annat för mig.
Natten? Det är ju bara surfa runt lite i var å vartannat renoverings forumtråd så hittar man "flera" hantverkar haters

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Natten? Det är ju bara surfa runt lite i var å vartannat renoverings forumtråd så hittar man "flera" hantverkar haters
Din uppgift var att hitta ett inlägg som inte klankade ner på hantverkare. Då blir det värre.

D
Jag skriver uttryckligen att de borde ha informerat dig. I nästa mening står samma sak. Hur är det med läsförståelsen?

Bisarrt att du läser det jag skrivit som att jag påstår att lagen inte ska tillämpas. Men det e klart, din huvudsakliga styrka är nog inte ”läsa och skriva” men juridik det kan du minsann :crysmile:

T
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter som ett riktigt uselt system, men visst är vi överens om det så...
30min - administratör, (telefonsamtal från kunden, samt skriva order) <-- Sånt brukar man lägga in i timpengen. Ibland får man en affär, ibland inte.

60min - arbetsledare, (planering av vem som lämpligast kan utföra jobbet, ringa till kunden och försöka få fram allt vad som kan tänkas gå åt och då leta upp det materialet för att sen kunna informera om kostnader, se om kunden fortfarande vill att vi kommer på plats) <-- Återigen timpeng. Sen kan man ju fundera på om företaget drivs effektivt om de behöver en timme för det.

- resa (detta fiktiva jobb tar 30min att åka till, har tagit borr den då du inte vill betala resa? Vill du betala resa så är det ytterligare 30min) <-- Inte för att jag förstod detta, men jag tycker faktiskt att det är rimligt att jag betalar för resa, vilket jag också skrivit flera gånger. Lika rimligt tycker jag att det är att man nämner det för sin kund

60min - elektriker, (installation nytt vägguttag) <-- ja, det är bra
Bensinkostnad + 20% påslag <-- ingår väl i reskostnaden som man tydligt deklarerat innan? Men fine, kör elektrikerns dieselbil så accepterar jag utan att bråka bensinkostnad +20% ;)

60min - elektriker, (sammanställning av ordern, samt ringa kunden för att informera om att arbetsledaren inte fick med allt material (kopplingsdosa och 5st klammer extra) som den trodde då, då kunden trodde att man kunde gå från strömbrytaren fast jord saknades där. Dock lyckades han pricka rätt i tidsåtgång denna gång. I samtalet blir det lite prat om vädret också) <-- Varför ska jag betala för att företaget klantar sig?

X - Material + 20% påslag <-- helt ok (såvida vi inte talar om 20% på grossistens listpris)

30min - administratör, (ställa ordning fakturan samt skicka fakturan) <-- Återigen något som man ser till att ha täckning för i timpriset

30min måste väl ändå vara en ganska vanlig gräns för minsta debiterbara tid för nerlagt jobb hos dom flesta? <-- helt ok. Jag kan leva med mycket mer än så. Har full förståelse för att man debiteringa minimum 3 timmar också, så länge man säger det innan.

Vill man veta exakt vad ett jobb ska sluta på så får man ta in offert på jobbet. Det är väl hela grejen med en offert, veta slutkostnaden? <-- Jag har aldrig sagt att jag vill veta exakt vad det kostar. Då är det fastpris. Jag vill veta hur man debiterar. Vi tar X kr/h och debiterar minimum 3 timmar. Utöver det så tar vi betalt för restid (samma timpris) och servicebil (500kr/dag). Materialkostnad är vårt inköpspris +20%. Om elektrikern behöver hyra en skaltång så debiteras du som kund hyran för denna.

Löpande jobb är ju ett jobb som löper på tills det är klart och när det är klart betalar man för allt som belastat denna ordern. <-- Ja det är rimligt, men jag vill veta innan om det bara är ett timpris, om det tillkommer reseersättning, om det är jag eller firman som betalar för att elektrikern glömde alla verktyg och behövde åka tillbaks, om jag ska betala hantverkarens julklapp om jag ska betala reparation av värmesystemet på kontoret om det går sönder medan hantverkaren är hos mig. Enkelt. Jag har inget emot att betala, jag har något emot att betala för saker som inte nämnts.
Okej, då är jag med på vad du menar.
Det du skriver är väl ändå att du vill ha jobben på offert? För ett löpande jobb där det tillkommer material pågrund av att omständigheterna inte var vad dom verkade ska väl ändå betalas av kunden?

E
D Derbyboy skrev:
Jag skriver uttryckligen att de borde ha informerat dig. I nästa mening står samma sak. Hur är det med läsförståelsen?
Jag vill bara informera om att detta är ett forum för konsumenter, och här ska dennes sida beaktas. Vill du diskutera saker från hantverkarens perspektiv får du söka dig annorstädes.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
Alla sidor beaktas i enlighet med forumreglerna, du kan vara lugn.

E
D Derbyboy skrev:
Alla sidor beaktas i enlighet med forumreglerna, du kan vara lugn.
Bra. Så du förstår att du inte kan få något svar här heller.

Men sluta ringa / fråga hantverkare och gör allt själv så är problemet löst ..

Appropå prissättning så gör jag inget fastpris jobb .. säger att drt kan ta 1h men det kan också krångla .. så mellan 1h och 1v.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
Kommer ni ihåg lars80, han som hade ett superknep för att vinna i tingsrätten. Jag tror att det kan vara en bror till @Krille-72.

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
D
E El-Löken66 skrev:
Bra. Så du förstår att du inte kan få något svar här heller.
Du kan vara lugn.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Detta låter jättekonstigt. Hantverkaren är ju expert på att få fart på igensatta avloppsrör.

Denne har ju inte gått någon kurs i ekonomi utan ska bara utföra ett jobb och förutsätter givetvis att kunden gjort upp om kostnader innan med kontoret.

För detta är ju den normala ordningen.
Okej.

D
Jag måste tyvärr lämna för natten. Min sekreterare tar över om en stund.

Hälsa @Krille-72 att han gör ett kanonjobb men att han måste lära sig att tänka innan han skriver.

vi hörs!

D Derbyboy skrev:

Bisarrt att du läser det jag skrivit som att jag påstår att lagen inte ska tillämpas. Men det e klart, din huvudsakliga styrka är nog inte ”läsa och skriva” men juridik det kan du minsann :crysmile:
”Dock är det en viss skillnad. Det finns inte ett grustag i Sverige som inte tar betalt för transporten om du köper grus. Hantverkares debiteringsmodeller är olika vilket med all önskvärd tydlighet framgått av den här tråden.”

Inte lätt för dig som inte mins vad du skriver och bara tar med halva texten.
Men jag påminner min herre så överlåter jag åt andra att tolka ifall du inte helt plötligt försvarar att dom inte lämnat pris på transporten. Du anser ju att det är ”en viss skillnad” för att just du råkar känna till att alla grustag i Sverige tar betalt för transporten.
Sen blandar du in hantverkarnas debiteringsmodeller.

Tydligen gäller prisinformationslagen. Och den är viktig. Men inte lika viktig för alla? Eller hur ska man tolka dig?

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Dock är det en viss skillnad. Det finns inte ett grustag i Sverige som inte tar betalt för transporten om du köper grus. Hantverkares debiteringsmodeller är olika vilket med all önskvärd tydlighet framgått av den här tråden.”

Inte lätt för dig som inte mins vad du skriver och bara tar med halva texten.
Men jag påminner min herre så överlåter jag åt andra att tolka ifall du inte helt plötligt försvarar att dom inte lämnat pris på transporten. Du anser ju att det är ”en viss skillnad” för att just du råkar känna till att alla grustag i Sverige tar betalt för transporten.
Sen blandar du in hantverkarnas debiteringsmodeller.

Tydligen gäller prisinformationslagen. Och den är viktig. Men inte lika viktig för alla? Eller hur ska man tolka dig?
Sen är det väl (faktiskt) så att alla hantverkare också tar betalt för både transport och arbetad tid?

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
E
Violina Violina skrev:
Sen är det väl (faktiskt) så att alla hantverkare också tar betalt för både transport och arbetad tid?
Har hantverkaren en väldigt hög grundlön skulle denne säkerligen kunna skriva på ett kontrakt där all restid räknas som rast eller dylikt.

För i slutänden spelar det ju heller ingen roll, hantverkaren måste få mat på bordet till sin katt, hur många poster dennes lönespec sen innehåller bör vara egalt.

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.