159 300 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Jag börjar se ett mönster där jag drar åt mig öronen. Du skriver hela tiden vad du vi för att du ska känna dig nöjd. Tydlig prissättning är ledordet. Så att du förstår och blir nöjd. Sen kommer ex med de 3 musketörerna som hjälper dig med elen. Ingen servicebil debiteras då det blev en win, win situation när det regnade eller va kallt. Sen bilverkstan som förstår sina kunder. Gratis felsökning när ni åkte runt och lyssnade på oljud. Snacka om kundvård. Den verkstan lär få återkommande kunder vid felsökning. Var ligger dom förresten?Fairlane skrev:
Företagen får visst baka in det i timpriset. Jag skrev inget om vilken branch eller om det var ROT/RUT eller inte.
Det är här som branchen är lite hemmablinda. De flesta privatpersoner köper inte den här typen av tjänster särskilt ofta, ändå utgår man inom branchen från att kunderna ska ha kunskap i att resor inte får bakas in i timpriset om man vill ha ROT-avdrag. Gång på gång blir det missförstånd mellan erfarna hantverkare och oerfarna kunder. Det förvånar mig att man som erfaren går in i samma problem så många gånger istället för att vara lite proaktiv. Det händer även i min branch att kund och leverantör missförstår varandra, men som leverantör försöker jag lära mig något av missförstånden och vara tydligare nästa gång, för jag inser att det som är självklart för mig inte nödvändigtvis är det för min kund.
Vissa inom hantverkarbranchen är grymt duktiga på att lära sig av sina misstag när det gäller själva hantverket, men usla på att lära sig av misstagen när det gäller kundkontakterna. Istället blir det offerkoftan på "alla hatar oss hantverkare".
Återigen handlar mycket om vad konsumenten kan, vill och har rätt att förvänta sig. Tydlighet så man förstår att arbetet inte börjar och slutar vid tröskeln som tex. i Ts fall. OM du hantverkaren inte berättat detta innan så har man självklart rätt att bestrida fakturan. FÖR det är helt självklart att arbetstiden startar och slutar vid tröskeln.
Hantverkaren är proffs. Konsumenten fattar ingenting.
Sen kommer kanske det lustigaste i hela tråden när jag till din följeslagare #Derbyboy tar ett ex med att beställa grus och diskutera M3 priser med företaget för att sedan beställa och upptäcka att dom även tar betalt för transport.
DÅ blir svaret från #Derbyboy att ”varenda grustag i hela Sverige tar betalt för transport”.
Helt plötsligt är det inte lika självklart att man inte kan räkna med att transporten ingår.
Det är i hantverksbranschen alla gör olika. I gruvbranschen gör alla likadant.
VAR är reaktionerna från er som i tråden hela tiden försvarar konsumenten?
En annan vapendragare till #Derbyboy berättar i ett inlägg att han minsann köpt grus och fått ett pris på 3000 Kr. Och Fakturan landade på just 3000 kr. Där ingick tydligen allt.
När ska ni börja förstå och skriva om att konsumenten har ett ansvar? Jag tror alla förstår att det är företaget som ska informera. Att informera så du förstår kanske är lätt. Men att informera så alla förstår är inte lika lätt. Även om många här tycker sig ha en lösning på problemet.
Det är bara titta på Ts fall hur lätt det blir fel. Hade hantverkaren fått med Servicebil och påslag material hade många ändå tyckt att det blivit fel för att Ts hantverkare uppenbarligen inte tycker att arbetstiden börjar och slutar vid tröskeln.
Sist men inte minst. Verkligheten ser som tur är helt annorlunda ut än vad denna tråd speglar. Vi har tex. Mycket sällan problem med konsumenter dom få gånger vi ens jobbar åt konsumenter.
Kanske måste man också själv ställa sig frågan vad det är för hantverkare man anlitar. Får man ett pris på en snickare på 400 kr inkl moms / Tim så kanske man ska fundera om man ska ringa en snickare till?
Tro mig. Det är med luddiga priser många hankar sig fram och får jobb. För just utan avtal ligger man ganska pyrt till som konsument för då kliver en annan paragraf in:
Priset. 36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
När #Derbyboy kommit tillräckligt långt på kvällskursen kommer han också att förstå detta.
Jodå, den typen av hantverkare som lurar sina kunder. Som exempelvis tar hutlöst materialpåslag, åker till grossisten flera gånger för att handla saker som antingen borde finnas i den där servicebilen man betalar påslag för eller köpts vid första turen.. Eller som lämnar offert på ett arbete och sedan tycker det är ok att slänga in massa extrakostnader, som exempelvis maskinhyra och material, trots att de redan från början visste att de skulle behöva det vid kundens jobb..karra skrev:
Den typen av hantverkare får det att krypa i skinnet på mig.
Får helt enkelt skriva det på fakturanE El-Löken66 skrev:Har hantverkaren en väldigt hög grundlön skulle denne säkerligen kunna skriva på ett kontrakt där all restid räknas som rast eller dylikt.
För i slutänden spelar det ju heller ingen roll, hantverkaren måste få mat på bordet till sin katt, hur många poster dennes lönespec sen innehåller bör vara egalt.
Mat till katten a 1 timme x 000 kr
Appropå pris och att man får vad man betalar för ..
Gjorde allt rätt kollade upp firmorna på alla sätt å vis
God tid innan taket skulle bytas
Jobbet =
Tilläggsisolering ny råspont riva eternit ställning plus nytt tak
Priserna kom in och i chock såg ja att den billigaste var på 60k dyraste 450k
Ni får fundera själv på vilken firma som var mest idiotisk
Jobbet =
Mycket bra inlägg.Violina skrev:
Jodå, den typen av hantverkare som lurar sina kunder. Som exempelvis tar hutlöst materialpåslag, åker till grossisten flera gånger för att handla saker som antingen borde finnas i den där servicebilen man betalar påslag för eller köpts vid första turen.. Eller som lämnar offert på ett arbete och sedan tycker det är ok att slänga in massa extrakostnader, som exempelvis maskinhyra och material, trots att de redan från början visste att de skulle behöva det vid kundens jobb..
Den typen av hantverkare får det att krypa i skinnet på mig.
Jag vill lägga till att det också är en arbetsgivarfråga. Det handlar om att utbilda sina anställda och det är inte det lättaste alla gånger. Vissa älskar att åka till grossisten och äta gratis glass eller hamburgare. Man upptäcker ganska snabbt vilka det är som ofta glömmer köpa allt material på samma gång och måste åka tillbaks en vända till.
Det här är tid VI inte lägger på kunden OM vi inte kan försvara att det faktiskt behövde handlas 2 ggr.
Detta gäller även prata i mobilen hos kund. Skicka sms hos kund osv.
Men hantverkare är också människor. Därför är detta en evig kamp mellan företagen och dom anställda. Det är liksom lite svårt att kräva att folk är 100% effektiva på sitt arbete.
Är ni som inte är hantverkare 100% effektiva på era arbetsplatser?
Vi som tar in priser på lite större entreprenader brukar ta in 5 priser (i bästa fall). Sen tar man bort den billigaste och dyraste och koncentrerar sig på dom 3 i mitten.Papphammar666 skrev:
Appropå pris och att man får vad man betalar för ..
Jobbet =
Varför är det så. På grund av nästan obefintlig konkurens, måntro?E El-Löken66 skrev:
Eftresom du själv tar upp vårt PM:ande, kan jag tillägga att du även "förklarade" för mig, flera helt obegripliga fakta. Som att:
Förstår man inte att Koreaner gör bäst bilar, är man ett barnE El-Löken66 skrev:
Staffan
Obefintligt konkurrens? Kan du inte hitta lite belägg för dina egna påståenden?Staffan2000 skrev:
Men jag antar att du stör dig på att hantverkarna tjänar bättre än andra som sysslar med hushålls nära tjänster?
Ryssen kanske kommer så det blir ordning på torpet igen!
Ps. Var det inte du som raljerade över glada gubbar i tidigare inlägg.....
Ert resonemang i denna och andra trådar, är belägg nog: -kundens ansvar, därför arbetar jag inte för privatkunder, betalar de inte, hamnar de på vår svarta lista och då får de ingen hjälp när vattnet sprutarKrille-72 skrev:
Obefintligt konkurrens? Kan du inte hitta lite belägg för dina egna påståenden?
Men jag antar att du stör dig på att hantverkarna tjänar bättre än andra som sysslar med hushålls nära tjänster?
Ryssen kanske kommer så det blir ordning på torpet igen!
Ps. Var det inte du som raljerade över glada gubbar i tidigare inlägg.....
Staffan
Staffan "svensk" kvalitet ska det vara dvs VolvoStaffan2000 skrev:
Ert resonemang? Lite samma resonemang som att alla kunder är dumma i huvudet om dom inte sitter med mössan i ena handen och börsen i andra.Staffan2000 skrev:
Visst har det blivit lite vi mot dom i tråden.
Men om du skulle bemöda dig att läsa några av mina inlägg så vill jag konsumentens bästa. Jag tjatar hela tiden om skriftliga avtal mm. För så länge de dåliga beställningarna finns som i fallet med Ts så kommer folk känna sig blåsta.
Är Trabant en koreansk bil?Staffan2000 skrev: