159 303 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Du ska inte hoppa på termin 2 på kvällskursen. Du ska gå om termin 1. Alternativt ska du fundera på någon helt annan kvällskurs. Du har gjort bort dig så många gånger i tråden och ändå orkar du tjata om din prisinformationslag hela tiden. Men du kan inte svara på den enkla frågan ifall det blir gratis ifall man inte informerar. Eller förstå att i Ts fall skulle tinget titta på en helt annan paragraf just för att prisinformationslagen inte ha följts.D Derbyboy skrev:Vad vill du ha sagt. Ska jag säga oj jag hade fel, prisinformationslagen var bara ett skämt. Hantverkare behöver inte upplysa sina kunder om vilka fasta kostnader som kommer komma på fakturan?
Eller ska jag säga att hantverkaren i det aktuella fallet kan räkna med en ersättning utfört de nedlagda timmarna på 1700 kr?
Men det roligaste inlägget du gjort idag är ändå svaret på mitt exempel med transport kostnad för grusbilen. Då helt plötsligt gällde inte prisinformationslagen i dina ögon för att alla vet att det tillkommer en transportkostnad när man fått ett M3 pris på grus UTAN att ha blivit informerad om ytterligare kostnader.
Men det roligaste inlägget alla kategorier måste bli att du fått privat information från Ts att hantverkaren varit hos grossisten under de 1 Tim och 50 Min som Ts klockat hantverkaren.
Vet du ens var Tungelsta ligger och vart närmsta grossist ligger?
Hur som helst tar du priset i alla kategorier. Man får sig verkligen att gott skratt iaf.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det låter som ett riktigt uselt system, men visst är vi överens om det så...T TechChad skrev:Skulle du tycka att det var okej att få en faktura med:
30min - administratör, (telefonsamtal från kunden, samt skriva order)
60min - arbetsledare, (planering av vem som lämpligast kan utföra jobbet, ringa till kunden och försöka få fram allt vad som kan tänkas gå åt och då leta upp det materialet för att sen kunna informera om kostnader, se om kunden fortfarande vill att vi kommer på plats)
- resa (detta fiktiva jobb tar 30min att åka till, har tagit borr den då du inte vill betala resa? Vill du betala resa så är det ytterligare 30min)
60min - elektriker, (installation nytt vägguttag)
Bensinkostnad + 20% påslag
60min - elektriker, (sammanställning av ordern, samt ringa kunden för att informera om att arbetsledaren inte fick med allt material (kopplingsdosa och 5st klammer extra) som den trodde då, då kunden trodde att man kunde gå från strömbrytaren fast jord saknades där. Dock lyckades han pricka rätt i tidsåtgång denna gång. I samtalet blir det lite prat om vädret också)
X - Material + 20% påslag
30min - administratör, (ställa ordning fakturan samt skicka fakturan)
30min måste väl ändå vara en ganska vanlig gräns för minsta debiterbara tid för nerlagt jobb hos dom flesta?
Tog en elektriker i exemplet men kan vara vilken annan "hushållsnära tjänst" som helst.
Vill man veta exakt vad ett jobb ska sluta på så får man ta in offert på jobbet. Det är väl hela grejen med en offert, veta slutkostnaden?
Löpande jobb är ju ett jobb som löper på tills det är klart och när det är klart betalar man för allt som belastat denna ordern.
30min - administratör, (telefonsamtal från kunden, samt skriva order) <-- Sånt brukar man lägga in i timpengen. Ibland får man en affär, ibland inte.
60min - arbetsledare, (planering av vem som lämpligast kan utföra jobbet, ringa till kunden och försöka få fram allt vad som kan tänkas gå åt och då leta upp det materialet för att sen kunna informera om kostnader, se om kunden fortfarande vill att vi kommer på plats) <-- Återigen timpeng. Sen kan man ju fundera på om företaget drivs effektivt om de behöver en timme för det.
- resa (detta fiktiva jobb tar 30min att åka till, har tagit borr den då du inte vill betala resa? Vill du betala resa så är det ytterligare 30min) <-- Inte för att jag förstod detta, men jag tycker faktiskt att det är rimligt att jag betalar för resa, vilket jag också skrivit flera gånger. Lika rimligt tycker jag att det är att man nämner det för sin kund
60min - elektriker, (installation nytt vägguttag) <-- ja, det är bra
Bensinkostnad + 20% påslag <-- ingår väl i reskostnaden som man tydligt deklarerat innan? Men fine, kör elektrikerns dieselbil så accepterar jag utan att bråka bensinkostnad +20%
60min - elektriker, (sammanställning av ordern, samt ringa kunden för att informera om att arbetsledaren inte fick med allt material (kopplingsdosa och 5st klammer extra) som den trodde då, då kunden trodde att man kunde gå från strömbrytaren fast jord saknades där. Dock lyckades han pricka rätt i tidsåtgång denna gång. I samtalet blir det lite prat om vädret också) <-- Varför ska jag betala för att företaget klantar sig?
X - Material + 20% påslag <-- helt ok (såvida vi inte talar om 20% på grossistens listpris)
30min - administratör, (ställa ordning fakturan samt skicka fakturan) <-- Återigen något som man ser till att ha täckning för i timpriset
30min måste väl ändå vara en ganska vanlig gräns för minsta debiterbara tid för nerlagt jobb hos dom flesta? <-- helt ok. Jag kan leva med mycket mer än så. Har full förståelse för att man debiteringa minimum 3 timmar också, så länge man säger det innan.
Vill man veta exakt vad ett jobb ska sluta på så får man ta in offert på jobbet. Det är väl hela grejen med en offert, veta slutkostnaden? <-- Jag har aldrig sagt att jag vill veta exakt vad det kostar. Då är det fastpris. Jag vill veta hur man debiterar. Vi tar X kr/h och debiterar minimum 3 timmar. Utöver det så tar vi betalt för restid (samma timpris) och servicebil (500kr/dag). Materialkostnad är vårt inköpspris +20%. Om elektrikern behöver hyra en skaltång så debiteras du som kund hyran för denna.
Löpande jobb är ju ett jobb som löper på tills det är klart och när det är klart betalar man för allt som belastat denna ordern. <-- Ja det är rimligt, men jag vill veta innan om det bara är ett timpris, om det tillkommer reseersättning, om det är jag eller firman som betalar för att elektrikern glömde alla verktyg och behövde åka tillbaks, om jag ska betala hantverkarens julklapp om jag ska betala reparation av värmesystemet på kontoret om det går sönder medan hantverkaren är hos mig. Enkelt. Jag har inget emot att betala, jag har något emot att betala för saker som inte nämnts.
Kan du peka på i vilket inlägg jag skriver att prisinformationslagen inte gäller vid köp av grus?Krille-72 skrev:
Du ska inte hoppa på termin 2 på kvällskursen. Du ska gå om termin 1. Alternativt ska du fundera på någon helt annan kvällskurs. Du har gjort bort dig så många gånger i tråden och ändå orkar du tjata om din prisinformationslag hela tiden. Men du kan inte svara på den enkla frågan ifall det blir gratis ifall man inte informerar. Eller förstå att i Ts fall skulle tinget titta på en helt annan paragraf just för att prisinformationslagen inte ha följts.
Men det roligaste inlägget du gjort idag är ändå svaret på mitt exempel med transport kostnad för grusbilen. Då helt plötsligt gällde inte prisinformationslagen i dina ögon för att alla vet att det tillkommer en transportkostnad när man fått ett M3 pris på grus UTAN att ha blivit informerad om ytterligare kostnader.
Men det roligaste inlägget alla kategorier måste bli att du fått privat information från Ts att hantverkaren varit hos grossisten under de 1 Tim och 50 Min som Ts klockat hantverkaren.
Vet du ens var Tungelsta ligger och vart närmsta grossist ligger?
Hur som helst tar du priset i alla kategorier. Man får sig verkligen att gott skratt iaf.
Det du @Fairlane skriver är något helt annat och jag tror nog de flesta tycker dessa åsikter är sunda.Fairlane skrev:
Det låter som ett riktigt uselt system, men visst är vi överens om det så...
30min - administratör, (telefonsamtal från kunden, samt skriva order) <-- Sånt brukar man lägga in i timpengen. Ibland får man en affär, ibland inte.
60min - arbetsledare, (planering av vem som lämpligast kan utföra jobbet, ringa till kunden och försöka få fram allt vad som kan tänkas gå åt och då leta upp det materialet för att sen kunna informera om kostnader, se om kunden fortfarande vill att vi kommer på plats) <-- Återigen timpeng. Sen kan man ju fundera på om företaget drivs effektivt om de behöver en timme för det.
- resa (detta fiktiva jobb tar 30min att åka till, har tagit borr den då du inte vill betala resa? Vill du betala resa så är det ytterligare 30min) <-- Inte för att jag förstod detta, men jag tycker faktiskt att det är rimligt att jag betalar för resa, vilket jag också skrivit flera gånger. Lika rimligt tycker jag att det är att man nämner det för sin kund
60min - elektriker, (installation nytt vägguttag) <-- ja, det är bra
Bensinkostnad + 20% påslag <-- ingår väl i reskostnaden som man tydligt deklarerat innan? Men fine, kör elektrikerns dieselbil så accepterar jag utan att bråka bensinkostnad +20%
60min - elektriker, (sammanställning av ordern, samt ringa kunden för att informera om att arbetsledaren inte fick med allt material (kopplingsdosa och 5st klammer extra) som den trodde då, då kunden trodde att man kunde gå från strömbrytaren fast jord saknades där. Dock lyckades han pricka rätt i tidsåtgång denna gång. I samtalet blir det lite prat om vädret också) <-- Varför ska jag betala för att företaget klantar sig?
X - Material + 20% påslag <-- helt ok (såvida vi inte talar om 20% på grossistens listpris)
30min - administratör, (ställa ordning fakturan samt skicka fakturan) <-- Återigen något som man ser till att ha täckning för i timpriset
30min måste väl ändå vara en ganska vanlig gräns för minsta debiterbara tid för nerlagt jobb hos dom flesta? <-- helt ok. Jag kan leva med mycket mer än så. Har full förståelse för att man debiteringa minimum 3 timmar också, så länge man säger det innan.
Vill man veta exakt vad ett jobb ska sluta på så får man ta in offert på jobbet. Det är väl hela grejen med en offert, veta slutkostnaden? <-- Jag har aldrig sagt att jag vill veta exakt vad det kostar. Då är det fastpris. Jag vill veta hur man debiterar. Vi tar X kr/h och debiterar minimum 3 timmar. Utöver det så tar vi betalt för restid (samma timpris) och servicebil (500kr/dag). Materialkostnad är vårt inköpspris +20%. Om elektrikern behöver hyra en skaltång så debiteras du som kund hyran för denna.
Löpande jobb är ju ett jobb som löper på tills det är klart och när det är klart betalar man för allt som belastat denna ordern. <-- Ja det är rimligt, men jag vill veta innan om det bara är ett timpris, om det tillkommer reseersättning, om det är jag eller firman som betalar för att elektrikern glömde alla verktyg och behövde åka tillbaks, om jag ska betala hantverkarens julklapp om jag ska betala reparation av värmesystemet på kontoret om det går sönder medan hantverkaren är hos mig. Enkelt. Jag har inget emot att betala, jag har något emot att betala för saker som inte nämnts.
Problemet blir när det kommer en som @Derbyboy och flackar upp systemet normala människor kan ha sinsemellan.
Varenda liten suck hantverkaren yttrar blir något som Derby kan använda som motbevisa i en rättegång om hantverkaren inte går med på att pruta i efterhand.
Detta har givetvis med åren blivit en ond cirkel och välkände, ökände Derby kan numera inte hitta en hantverkare som inte krånglar, bråkar och bluffar. Konstigt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Telemarketingbolaget kan säkert göra det om de får betalt för det, men dels så har de sällan någon annan roll än att säga "X kan inte svara just nu, men jag kan ta ett meddelande". De svarar åt många kunder och vet många gånger inte vad företaget sysslar med. Jag har råkat ut för det flera gånger och det är helt ok. De gör det de ska, svarar och tar meddelanden. Jag har flera gånger läst att hantverkaren inte får ge ett pris för företagsledningen. Jag är tveksam till att man lämnar det till telemarketingbolaget.E El-Löken66 skrev:
Redovisningsfirman, ja samma gäller väl där plus att det är ännu svårare att få kontakt med de, eftersom jag inte vet vilka de är.
Suck nu tillskriver du mig saker som jag inte skrivit i tråden!E El-Löken66 skrev:Det du @Fairlane skriver är något helt annat och jag tror nog de flesta tycker dessa åsikter är sunda.
Problemet blir när det kommer en som @Derbyboy och flackar upp systemet normala människor kan ha sinsemellan.
Varenda liten suck hantverkaren yttrar blir något som Derby kan använda som motbevisa i en rättegång om hantverkaren inte går med på att pruta i efterhand.
Detta har givetvis med åren blivit en ond cirkel och välkände, ökände Derby kan numera inte hitta en hantverkare som inte krånglar, bråkar och bluffar. Konstigt.
Har du slutat slå din fru?
Då vet ju du vilken rörfirma du ska anlita i fortsättningenFairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det där förstår jag inte alls. Det spelar väl ingen roll om de har en miljon människor som ringer in så länge de är folkade. Men jag håller med om att detta inte ska lämnas till vem som helst då det kan uppstå missförstånd. Därför är ju personlig kontakt ett måste.Fairlane skrev:
Telemarketingbolaget kan säkert göra det om de får betalt för det, men dels så har de sällan någon annan roll än att säga "X kan inte svara just nu, men jag kan ta ett meddelande". De svarar åt många kunder och vet många gånger inte vad företaget sysslar med. Jag har råkat ut för det flera gånger och det är helt ok. De gör det de ska, svarar och tar meddelanden. Jag har flera gånger läst att hantverkaren inte får ge ett pris för företagsledningen. Jag är tveksam till att man lämnar det till telemarketingbolaget.
Redovisningsfirman, ja samma gäller väl där plus att det är ännu svårare att få kontakt med de, eftersom jag inte vet vilka de är.
Förstår inte vad du menar med redovisningsfirman, svarar de inte när du ringer är det väl bara att byta.
Men du svarade aldrig på exemplet med bilverkstad. När bilen är felsökt och plockad i beståndsdelar ska verkstaden ringa och berätta vad felet kostade att laga.
Du säger nej, jag vill kolla hos någon annan och verkstaden skruvat ihop bilen igen, hur många timmar det nu tar. Egentligen har du ju inget val, så länge det inte är en blåsningrakt av, då ingen kan göra det billigare i teorin än firman som precis hittat felet och har det i dager.
Samma sak med hantverkaren, när denne väl konstaterat felet är det i princip för sent att backa då allt måste återställas och en ny ska komma och konstatera samma sak.
Men undantag givetvis.
D Derbyboy skrev:
#2003 Naturligtvis borde de ha uppgivit för dig vad transporten kostade. Tyvärr brukar man inte komma undan genom att peka på att andra som också gör fel.D Derbyboy skrev:
- Dock är det en viss skillnad. Det finns inte ett grustag i Sverige som inte tar betalt för transporten om du köper grus. Hantverkares debiteringsmodeller är olika vilket med all önskvärd tydlighet framgått av den här tråden.
- Svara
- Dela