E
Fairlane Fairlane skrev:
Det skulle vara intressant att veta mer om firman.
Det antas ju att det är en firma med kontor, växel och säljare, men vet vi det?
Kan det inte lika gärna vara ett enmansföretag eller fåmansföretag (några rörmokare som startat tillsammans?)

Elektrikerfirman som jag anlitade några gånger där jag bodde tidigare var ett företag med 3 elektriker. Inget kontor, ingen växel etc. Förbaskat vettiga gubbar som jag anlitade flera gånger och som jag rekommenderade till andra (vet att minst en granne anlitade de tack vare min rekommendation). Det var inte frågan om en massa kontrakt, utan de kom, jobbade och faktuerade rimligt. Vissa arbeten tog de på ledig tid mellan större uppdrag, eller om de var på ett uppdrag utomhus och det blev dåligt väder. Jag hade lite småjobb som totalt tog säg 8 timmar. En kille kom vid tre olika tillfällen för att göra det (han kom när det regnade och han inte kunde fortsätta på det andra stället). Inte behövde jag betala service-bilen tre gånger för det. Det var win-win. De kunde jobba och fakturera när det regnade och jag fick jobbet utfört.
Det behöver inte finnas ett kontor för att ha en växel med receptionist. Och du tror väl inte dessa tre farbröderna gjorde bokföringen eller hemsidan heller.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Det har jag helt klart förstått. Jag förstår också att jag måste betala för kontorspersonal på hantverkarfirman etc.
Det är ig ett konstigt alls med det. Däremot är det konstigt att inte kunna klämma ur sig vad man vill ha betalt för.
Många hantverkare klarar av det utmärkt, men många gör det inte.
Att hänvisa till en hemsida som 9 ggr av 10 inte innehåller önskad information håller ju inte.

Skulle du tycka att det var okej att få en faktura med:

30min - administratör, (telefonsamtal från kunden, samt skriva order)

60min - arbetsledare, (planering av vem som lämpligast kan utföra jobbet, ringa till kunden och försöka få fram allt vad som kan tänkas gå åt och då leta upp det materialet för att sen kunna informera om kostnader, se om kunden fortfarande vill att vi kommer på plats)

- resa (detta fiktiva jobb tar 30min att åka till, har tagit borr den då du inte vill betala resa? Vill du betala resa så är det ytterligare 30min)

60min - elektriker, (installation nytt vägguttag)
Bensinkostnad + 20% påslag

60min - elektriker, (sammanställning av ordern, samt ringa kunden för att informera om att arbetsledaren inte fick med allt material (kopplingsdosa och 5st klammer extra) som den trodde då, då kunden trodde att man kunde gå från strömbrytaren fast jord saknades där. Dock lyckades han pricka rätt i tidsåtgång denna gång. I samtalet blir det lite prat om vädret också)

X - Material + 20% påslag

30min - administratör, (ställa ordning fakturan samt skicka fakturan)

30min måste väl ändå vara en ganska vanlig gräns för minsta debiterbara tid för nerlagt jobb hos dom flesta?

Tog en elektriker i exemplet men kan vara vilken annan "hushållsnära tjänst" som helst.

Vill man veta exakt vad ett jobb ska sluta på så får man ta in offert på jobbet. Det är väl hela grejen med en offert, veta slutkostnaden?

Löpande jobb är ju ett jobb som löper på tills det är klart och när det är klart betalar man för allt som belastat denna ordern.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det blev en svartkörning då med andra ord
Va nä det blev det inte kanske skrev jag otydligt det var ink moms o skatt o allting. Jag betalar aldrig svart, jag drar bort momsen säger hantverkare, grävare etc, och glömmer sin skatt o att alla kost som räknas på det vita. Men det värsta är att de har mage o gnälla när någon stjäl deras diesel o verktyg när de själva stjäl från oss alla

• Haha
TechChad
  • Laddar…
T
D Derbyboy skrev:
Vi kommer kunna diskutera TS fall till dödagar eftersom vi inte har all information. känns på det stora hela ganska meningslöst.

Men vi kan väll ändå säga att hantverkare ska följa prisinformationslagen eftersom de därigenom ökar sina chanser att få betalt. Dessutom underlättar det för kunden att göra en prisjämförelse vilket var syftet med lagen.
Jag känner på något vis att det kanske inte ts fråga som längre debatteras.

Vore lite roligt att veta om någon någonsin har sagt "jag hade fel och du hade rätt". När man diskuterat så här länge om en sak i en tråd? Har svårt att tro det, framförallt då argumenten bara lite roligare och roligare för varje nytt inlägg:D

E
Men okej @Fairlane. Jag tror det finns potential för både kunder och hantverkare att förbättra sig.
Som jag förklarade för @Staffan2000 innan så får dåliga kunder hålla till godo med bottenskrapet av hantverkare.

Oavsett vad det kanske står i någon pärm om hur det ska gå till.

Hantverkarförakt som @Derbyboy med flera lyser genom direkt och gör att det blir en trist startnpånallt, inget större intresse att kontakta någon som är dryg har väl folk.

Är ni däremot ute i god tid och har kännedom om vilka hantverkare som är duktiga inom respektive område finns strålande chanser att detta blir till en bra upplevelse.

Så gäller även det beskrivna i inlägg #317.

Men vill folk och Gnagare bekämpa väderkvarnar dagarna i ända så ska inte jag stå i vägen för detta.

• Gilla
  • Haha
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
D
Vad vill du ha sagt. Ska jag säga oj jag hade fel, prisinformationslagen var bara ett skämt. Hantverkare behöver inte upplysa sina kunder om vilka fasta kostnader som kommer komma på fakturan?

Eller ska jag säga att hantverkaren i det aktuella fallet kan räkna med en ersättning utfört de nedlagda timmarna på 1700 kr?

E
D Derbyboy skrev:
Vad vill du ha sagt. Ska jag säga oj jag hade fel, prisinformationslagen var bara ett skämt. Hantverkare behöver inte upplysa sina kunder om vilka fasta kostnader som kommer komma på fakturan?

Eller ska jag säga att hantverkaren i det aktuella fallet kan räkna med en ersättning utfört de nedlagda timmarna på 1700 kr?
Det lär vi aldrig få reda på. Min gissning är att TS betalar fakturan som den är även om rekommendationer givits att dra av en timme.

Alla har inte tid som du att gå till jurist och tinget dagarna i ända.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Det behöver inte finnas ett kontor för att ha en växel med receptionist. Och du tror väl inte dessa tre farbröderna gjorde bokföringen eller hemsidan heller.
Helt riktigt. Det finn telefontjänster att köpa som svarar i telefon. Det var iofs inget som den här firman hade och det är ett telecomcenter (i Karlskoga?) som troligen inte är behöriga att svara på priser etc.
Om de skötte bokföringen själva eller inte vet jag inte. Det är ju tänkbart att de anlitade en redovisningsbyrå, men den kan jag ju inte kontakta för att få priser, särskilt som jag inte ens vet vilken de använder.
Hemsida? Det hade man ingen. Man hade ett telefonnummer på Eniro.

Riktigt trevliga gubbar som gjorde bra jobb. Kanske inte billigast, men de lurades inte.

D
E El-Löken66 skrev:
Hantverkarförakt som @Derbyboy med flera lyser genom direkt och gör att det blir en trist startnpånallt, inget större intresse att kontakta någon som är dryg har väl folk.
Kan du peka på något inlägg som jag gjort som tyder på ett generellt hantverkarförakt?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Kan du peka på något inlägg som jag gjort som tyder på ett generellt hantverkarförakt?
Jag skulle kanske kunna hitta ett som tyder på motsatsen.
Men då behöver jag leta hela natten och jag har lite annat för mig.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
T
D Derbyboy skrev:
Det är väl det hela debatten går ut på?
Ena sidan hatar hantverkare.
Andra sidan hatar kunder.

• Gilla
  • Haha
ghow och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tror du kommer få svart att hitta ETT inlägg som visar ett generellt hantverkarförakt från min sida.

De e lätt att spela Allan Ballan och tillskriva folk åsikter men sen när det synas då har du tydligen helt plötsligt viktigare saker för dig.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Helt riktigt. Det finn telefontjänster att köpa som svarar i telefon. Det var iofs inget som den här firman hade och det är ett telecomcenter (i Karlskoga?) som troligen inte är behöriga att svara på priser etc.
Om de skötte bokföringen själva eller inte vet jag inte. Det är ju tänkbart att de anlitade en redovisningsbyrå, men den kan jag ju inte kontakta för att få priser, särskilt som jag inte ens vet vilken de använder.
Hemsida? Det hade man ingen. Man hade ett telefonnummer på Eniro.

Riktigt trevliga gubbar som gjorde bra jobb. Kanske inte billigast, men de lurades inte.
Och varför skulle inte dessa människor vara kapabla att rapa upp en prislista?

• Gilla
kortis
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Jag tror du kommer få svart att hitta ETT inlägg som visar ett generellt hantverkarförakt.

De e lätt att spela Allan Ballan och tillskriva folk åsikter men sen när det synas då har du tydligen helt plötsligt viktigare saker för dig.
Ja, kanske svårt att leda till bevis vid rättegång.
Vad nu det har med saken att göra.

Men det syns tydligt då dina första fem bokstäver i varje inlägg lästs. Det skiner igenom.

• Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
T TechChad skrev:
Det är väl det hela debatten går ut på?
Ena sidan hatar hantverkare.
Andra sidan hatar kunder.
Verkligen inte. De flesta hantverkare jag har haft kontakt med har varit reko.

Några i den här tråden har skämt ut sig men inget jag belastar hela kåren för.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.