D
Det finns en uppsjö av olika debiteringsmodeller. Därför är det lämpligt att hantverkaren upplyser sin kund om hur just hen gör. Det följer även av prisinformationslagen.

Står inget i den lagen om att kunden ska surfa runt på internet och gissa sig till om hen kommer bli debiterad för servicebil, för varje påbörjat halvtimme eller om materialpåslaget är 10 20 eller 30 procent.

• Gilla
karra
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Hahaha, den informationen finns ju inte annat än hos enstaka firmor.
Som jag skrev igår så letade jag upp rörmokarfirmor i närheten.
En av dessa hade information om pris/debiteringsmodell.
Två skrev att de hade bra priser.
Sju skrev inget om pris utan bara om vilka jobb de kunde göra.
Stod det inte att du skulle ta kontakt för prisinformation?
Då är du informerad.

Men inte optimalt, kan jag tycka.

D Derbyboy skrev:
Vaaaaaa!!!!

Då har du ju en fantastisk möjlighet att verifiera det som sägs i denna tråd.
Du har fel i allt, nöjd :rofl::rofl::rofl:

E
D Derbyboy skrev:
Det finns en uppsjö av olika debiteringsmodeller. Därför är det lämpligt att hantverkaren upplyser sin kund om hur just hen gör. Det följer även av prisinformationslagen.

Står inget i den lagen om att kunden ska surfa runt på internet och gissa sig till om hen kommer bli debiterad för servicebil, för varje påbörjat halvtimme eller om materialpåslaget är 10 20 eller 30 procent.
Detta får kund och hantverkare ju göra upp om innan. Nu blev det kanske missförstånd då TS lyckats få tag i hantverkarens direktnummer och misstagit denne för att vara hantverkare/säljare.

• Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
D
Nej nej nej. Uppfyller inte prisinformationslagen.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Stod det inte att du skulle ta kontakt för prisinformation?
Då är du informerad.

Men inte optimalt, kan jag tycka.
Ytterst sällan stod det något om det nej.
Och frågan är vad jag skulle få om jag tog kontakt för prisinformation. Risken är stor att åtminstone några av dessa firmor hade svarat med X kr/timme

D
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du har fel i allt, nöjd :rofl::rofl::rofl:

Mycket, men ta ett snack med junioren vid tillfälle. :)

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Nej nej nej. Uppfyller inte prisinformationslagen.
Hur, vad och varför?

Ska säljaren ut till kunden får ju kund all info på arbetsplatsen och därefter i offerten.

E
Fairlane Fairlane skrev:
Ytterst sällan stod det något om det nej.
Och frågan är vad jag skulle få om jag tog kontakt för prisinformation. Risken är stor att åtminstone några av dessa firmor hade svarat med X kr/timme
Vilken rör firma är det du testat med, vilket område gäller det?

O Ovation skrev:
men vad kostade armaturen?
Kommer int ihåg men med rabatten som ingen får så blev det väl nån femhundring

D
”Kontakta oss för prisinformation” På en hemsida innebär inte att näringsidkaren uppfyller kravet om att prisinformation ”ska lämnas” till kund (se även paragraf 10).

E
D Derbyboy skrev:
”Kontakta oss för prisinformation” På en hemsida innebär inte att näringsidkaren uppfyller kravet om att prisinformation ”ska lämnas” till kund (se även paragraf 10).
Det är ju ingen kund vid det tillfället utan först då kontakt tas. Och då blivit informerad om hur priser ska fås fram.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Det skulle vara intressant att veta mer om firman.
Det antas ju att det är en firma med kontor, växel och säljare, men vet vi det?
Kan det inte lika gärna vara ett enmansföretag eller fåmansföretag (några rörmokare som startat tillsammans?)

Elektrikerfirman som jag anlitade några gånger där jag bodde tidigare var ett företag med 3 elektriker. Inget kontor, ingen växel etc. Förbaskat vettiga gubbar som jag anlitade flera gånger och som jag rekommenderade till andra (vet att minst en granne anlitade de tack vare min rekommendation). Det var inte frågan om en massa kontrakt, utan de kom, jobbade och faktuerade rimligt. Vissa arbeten tog de på ledig tid mellan större uppdrag, eller om de var på ett uppdrag utomhus och det blev dåligt väder. Jag hade lite småjobb som totalt tog säg 8 timmar. En kille kom vid tre olika tillfällen för att göra det (han kom när det regnade och han inte kunde fortsätta på det andra stället). Inte behövde jag betala service-bilen tre gånger för det. Det var win-win. De kunde jobba och fakturera när det regnade och jag fick jobbet utfört.

• Älska
Papphammar666
  • Laddar…
D
Ja exakt och då är ju inte prisinformationslagen tillämplig.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Vilken rör firma är det du testat med, vilket område gäller det?
Jag gick ut på nätet och sökte efter rörmokare och valde de 10 som låg bäst till geografiskt.
En av firmorna var mycket tydlig med sin debiteringsmodell, övriga var det inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.