Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Undrar om TS informerade röris att han var döv:thinking:

Hur som helst så har röris debiterat minst 1 timme för mycket och det är inte ok. Tycker att det var lite fult gjort med tanke på att TS är döv.
Troligen kände hantverkaren till att TS är döv från kompisen som hade den initiala kontakten med hantverkaren

E
karra karra skrev:
Troligen kände hantverkaren till att TS är döv från kompisen som hade den initiala kontakten med hantverkaren
D Derbyboy skrev:
Såklart tråkigt men bästa gång så betala inte och ring istället konsumentrådgivare i din kommun.
Nej, hantverkaren hade gjort ett jobb hos någon och denne person lämnade över numret till TS, men någonstans bör det ha framgått att TS var döv.

Vad nu det ändrar i sak.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du betala svart?
Jag företrädde db, gjorde muntlig på tel med en firma.
Gjorde som vi sagt ”betala killarna” på plats,enl ök.och sedan insåg jag att jag blivit blåst.

• Arg
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Varför återkommer denna frågeställning tråd efter tråd år efter år ... ??

Varför änns ringa in hantverkare ?

Andra ex.
Lämnar in bilen på Volvo byte Av spindelled och mekanikern ringer mig å säger att bromsar styrled eller vad som .. i mitt fall så säger jag byt eftersom jag inte har kunskap /tid/lust själv och bestrider sällan fakturan

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
karra karra skrev:
Därför borde en hantverkare som kontaktar en kund skriftligt förvänta sig att informera skriftligt också. Eller hur?
Eller att kunden kan läsa information som finns överallt på internet..

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
D
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Varför återkommer denna frågeställning tråd efter tråd år efter år ... ??
Därför att (en del) hantverkare har väldigt svårt att upplysa sina kunder om VILKA kostnader som kommer komma på fakturan.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nej, hantverkaren hade gjort ett jobb hos någon och denne person lämnade över numret till TS, men någonstans bör det ha framgått att TS var döv.

Vad nu det ändrar i sak.
E El-Löken66 skrev:

Vad nu det ändrar i sak.
Jag citerade Violina tidigare, som skrev något om att hen förstod att hantverkaren inte orkade skriva sms om kostnader. Det ändrar ju ganska mycket om hantverkaren vet om att kunden är döv, för då lär det inte fungera med tal som kommunikationsmedel – vilket i sin tur innebär att hantverkaren bör lämna information skriftligen...

D
Violina Violina skrev:
Öh va? Ska jag surfa runt lite för att få reda på vad och hur just min hantverkare ska debiter?

Violina Violina skrev:
Men då får väl hantverkaren informera om vart informationen finns......

D Derbyboy skrev:
Därför att (en del) hantverkare har väldigt svårt att upplysa sina kunder om VILKA kostnader som kommer komma på fakturan.
Har ett jobb nu med offert där extrajobben är 2x så mycke som som offerten .. jag specar varje vecka och redovisar med foto och text Varför och det är aldrig tjafs .. då får man chansen att göra ett bra jobb trots att kåken är gammal .. .:heart:

• Gilla
Nps och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Öh va? Ska jag surfa runt lite för att få reda på vad och hur just min hantverkare ska debiter?
Nej, men det finns ju en hel uppsjö med texter (bla på skatteverket) om hur en hantverkare ska debitera för bil, arbetstid, restid, osv. Om man läser det så bör man väl rimligtvis ha en uppfattning om vilka poster som förväntas finnas på fakturan, om man inte (skriftligt) avtalat om annat..

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nps skrev:
Annars måste han svara att vi debiterar xxx per timme samt en kostnad på xxx för service bil vi tar betalt för restid som arbetstid. Sedan har vi ett påslag på x-x % på material inköp. Dock vet jag inte hur timmar det tar men om det går som det ska så x-x timmar
Det är ju ett alldeles perfekt svar. Svarar man så vet kunden att det kommer en kostnad för bil och restid. Kunden vet timpeng och inser att det kan bli billigt om det går fort och kan bli dyrt om det jävlar sig. Får jag den informationen i en förfrågan så ligger den hantverkaren riktigt bra till för att få jobbet (om jag inte i övrigt anar att det är en klantskalle som inte vet skillnaden mellan en hammare och en skruvmejsel). Jag kommer också betala fakturan utan tjafs (ja, om den följer det uppställda) och jag kommer med glädje rekommendera firman som en schysst och hederlig firma.

• Gilla
ghow och 1 till
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Väldigt svårt att veta hur mycket det ska kosta i förhand. Hantverkaren skulle givetvis kunna köra dit och riva bort toastolen och trycka ner näsan i rören för att sen montera tillbaka allt och köra till kontoret och göra en uppskattning. Men kommer kunden då vilja betala för felsökningen och vore det inte bättre att åtgärda allt vid ett och samma tillfälle?

För då föreslår du att likt en bilverkstad tas ett fast pris för 1500 för en felsökning ut, efter detta bör hantverkaren ha tillräckligt klart för sig för att kunna bedöma totalpriset.

• Älska
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Violina Violina skrev:
Hahaha, den informationen finns ju inte annat än hos enstaka firmor.
Som jag skrev igår så letade jag upp rörmokarfirmor i närheten.
En av dessa hade information om pris/debiteringsmodell.
Två skrev att de hade bra priser.
Sju skrev inget om pris utan bara om vilka jobb de kunde göra.

E
karra karra skrev:
Jag citerade Violina tidigare, som skrev något om att hen förstod att hantverkaren inte orkade skriva sms om kostnader. Det ändrar ju ganska mycket om hantverkaren vet om att kunden är döv, för då lär det inte fungera med tal som kommunikationsmedel – vilket i sin tur innebär att hantverkaren bör lämna information skriftligen...
Detta låter jättekonstigt. Hantverkaren är ju expert på att få fart på igensatta avloppsrör.

Denne har ju inte gått någon kurs i ekonomi utan ska bara utföra ett jobb och förutsätter givetvis att kunden gjort upp om kostnader innan med kontoret.

För detta är ju den normala ordningen.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.