159 314 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Troligen kände hantverkaren till att TS är döv från kompisen som hade den initiala kontakten med hantverkarenGrizzlybjörnen123 skrev:
karra skrev:
Nej, hantverkaren hade gjort ett jobb hos någon och denne person lämnade över numret till TS, men någonstans bör det ha framgått att TS var döv.D Derbyboy skrev:
Vad nu det ändrar i sak.
Varför återkommer denna frågeställning tråd efter tråd år efter år ... ??
Varför änns ringa in hantverkare ?
Andra ex.
Lämnar in bilen på Volvo byte Av spindelled och mekanikern ringer mig å säger att bromsar styrled eller vad som .. i mitt fall så säger jag byt eftersom jag inte har kunskap /tid/lust själv och bestrider sällan fakturan
Varför änns ringa in hantverkare ?
Andra ex.
Lämnar in bilen på Volvo byte Av spindelled och mekanikern ringer mig å säger att bromsar styrled eller vad som .. i mitt fall så säger jag byt eftersom jag inte har kunskap /tid/lust själv och bestrider sällan fakturan
E El-Löken66 skrev:
Jag citerade Violina tidigare, som skrev något om att hen förstod att hantverkaren inte orkade skriva sms om kostnader. Det ändrar ju ganska mycket om hantverkaren vet om att kunden är döv, för då lär det inte fungera med tal som kommunikationsmedel – vilket i sin tur innebär att hantverkaren bör lämna information skriftligen...E El-Löken66 skrev:
Har ett jobb nu med offert där extrajobben är 2x så mycke som som offerten .. jag specar varje vecka och redovisar med foto och text Varför och det är aldrig tjafs .. då får man chansen att göra ett bra jobb trots att kåken är gammal .. .D Derbyboy skrev:
Nej, men det finns ju en hel uppsjö med texter (bla på skatteverket) om hur en hantverkare ska debitera för bil, arbetstid, restid, osv. Om man läser det så bör man väl rimligtvis ha en uppfattning om vilka poster som förväntas finnas på fakturan, om man inte (skriftligt) avtalat om annat..D Derbyboy skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är ju ett alldeles perfekt svar. Svarar man så vet kunden att det kommer en kostnad för bil och restid. Kunden vet timpeng och inser att det kan bli billigt om det går fort och kan bli dyrt om det jävlar sig. Får jag den informationen i en förfrågan så ligger den hantverkaren riktigt bra till för att få jobbet (om jag inte i övrigt anar att det är en klantskalle som inte vet skillnaden mellan en hammare och en skruvmejsel). Jag kommer också betala fakturan utan tjafs (ja, om den följer det uppställda) och jag kommer med glädje rekommendera firman som en schysst och hederlig firma.N Nps skrev:
Väldigt svårt att veta hur mycket det ska kosta i förhand. Hantverkaren skulle givetvis kunna köra dit och riva bort toastolen och trycka ner näsan i rören för att sen montera tillbaka allt och köra till kontoret och göra en uppskattning. Men kommer kunden då vilja betala för felsökningen och vore det inte bättre att åtgärda allt vid ett och samma tillfälle?D Derbyboy skrev:
För då föreslår du att likt en bilverkstad tas ett fast pris för 1500 för en felsökning ut, efter detta bör hantverkaren ha tillräckligt klart för sig för att kunna bedöma totalpriset.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Hahaha, den informationen finns ju inte annat än hos enstaka firmor.Violina skrev:
Som jag skrev igår så letade jag upp rörmokarfirmor i närheten.
En av dessa hade information om pris/debiteringsmodell.
Två skrev att de hade bra priser.
Sju skrev inget om pris utan bara om vilka jobb de kunde göra.
Detta låter jättekonstigt. Hantverkaren är ju expert på att få fart på igensatta avloppsrör.karra skrev:
Jag citerade Violina tidigare, som skrev något om att hen förstod att hantverkaren inte orkade skriva sms om kostnader. Det ändrar ju ganska mycket om hantverkaren vet om att kunden är döv, för då lär det inte fungera med tal som kommunikationsmedel – vilket i sin tur innebär att hantverkaren bör lämna information skriftligen...
Denne har ju inte gått någon kurs i ekonomi utan ska bara utföra ett jobb och förutsätter givetvis att kunden gjort upp om kostnader innan med kontoret.
För detta är ju den normala ordningen.