E
Fairlane Fairlane skrev:
Om du får skit öst över dig hela tiden så är det något märkligt.
Jag har stor respekt för de flesta hantverkare, men självklart inte alla.
Jag hade en kille här i somras för att installera en värmepump. Skittrevlig kille som gjorde ett jättefint jobb.
Jag mailade hans företag efter och berömde honom etc. Jag hoppas att han inte tar det som att jag gav han skit...

Det är väl inte så svårt att vara tydlig mot sin kund? Du säger själv att du har nöjda och återkommande kunder och att du är ärlig. Tycker du att TS hantverkare var ärlig? Anger ett timpris och säger att det blev tre timmar. Fakturerar för 4 timmar + bil. Felet är inte att han tar betalt för bilen utan att han "glömde" den delen så att räkningen blev mycket högre än vad TS förväntat sig
Är man bara det så slipper man 99% av tjafset efter. Den sista procenten är kunderna som alltid tjafsar, de försöker man hålla sig ifrån.

Vad gäller personangreppet så förstår jag att det inte var allvarligt menat, men då jag har många personer i min bekantskapskrets med olika funktionsvariationer och jag ser och hör hur de blir bemötta av endel personer så kan jag inte låta bli att tycka det är lågt. Jag ser och hör hur folk säger ditt jävla CP till varandra, utan att mena något direkt illa, men också utan att tänka på hur personen som sitte bredvid, som har en bror med en CP-skada reagerar. Äh, det är väl inte så farligt? Nej, men det blir jobbigt i längden, på samma sätt som säkert ni hantverkare tycker det är jobbigt i längden om ni känner att folk ser ner på er. Det är också därför jag tycker det är lågt att som Violetta skrev, att man inte orkar skriva allt man kunde sagt bara för att personen är döv. Sjukt lågt enligt mig.
Hej Fairlane, det har nog inget med dövheten att göra utan personen orkar inte skicka sms punkt.

Men förstår att du menar att det borde göras en extra ansträngning då personen är döv, och detta kan ju stämma fullt och helt.

Det normala här i min värld är mail korrespondens mellan kontor och kund men ni blev det istället sms direkt till musklerna.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Svar finns i #1992 mvh Derby

E
D Derbyboy skrev:
Pratar du med mig? I inlägg #1992 står inget, bara detta:
D Derbyboy skrev:
Du borde nu istället läsa avtalslagen om anbud och accept.

I TS fall finns ett avtal.

Juridiskt är det ingen skillnad på omfattande arbete eller att byta en kommod.
Var det något annat inlägg du tänkte på kanske?

• Haha
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Parentes ~ I många tjafs trådar :D om värdelösa hantverkare så återkommer vissa personer helatiden ..

dessa trådar ger liv i vardagen..

• Gilla
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Får ni inte lära er att bemöta inlägg på juridikkursen? Hoppas isf att dom går igenom det nu på vt. För om du kallar #1992 för svar så har du en hel del att lära.

• Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
karra karra skrev:
Gammalt inlägg men du har väl inte missat att hantverkaren troligen kontaktade TS med hjälp av skrift för att TS är döv?
Nej, och bara för att man är döv är man inte dum i huvudet.

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om du får skit öst över dig hela tiden så är det något märkligt.
Jag har stor respekt för de flesta hantverkare, men självklart inte alla.
Jag hade en kille här i somras för att installera en värmepump. Skittrevlig kille som gjorde ett jättefint jobb.
Jag mailade hans företag efter och berömde honom etc. Jag hoppas att han inte tar det som att jag gav han skit...

Det är väl inte så svårt att vara tydlig mot sin kund? Du säger själv att du har nöjda och återkommande kunder och att du är ärlig. Tycker du att TS hantverkare var ärlig? Anger ett timpris och säger att det blev tre timmar. Fakturerar för 4 timmar + bil. Felet är inte att han tar betalt för bilen utan att han "glömde" den delen så att räkningen blev mycket högre än vad TS förväntat sig
Är man bara det så slipper man 99% av tjafset efter. Den sista procenten är kunderna som alltid tjafsar, de försöker man hålla sig ifrån.

Vad gäller personangreppet så förstår jag att det inte var allvarligt menat, men då jag har många personer i min bekantskapskrets med olika funktionsvariationer och jag ser och hör hur de blir bemötta av endel personer så kan jag inte låta bli att tycka det är lågt. Jag ser och hör hur folk säger ditt jävla CP till varandra, utan att mena något direkt illa, men också utan att tänka på hur personen som sitte bredvid, som har en bror med en CP-skada reagerar. Äh, det är väl inte så farligt? Nej, men det blir jobbigt i längden, på samma sätt som säkert ni hantverkare tycker det är jobbigt i längden om ni känner att folk ser ner på er. Det är också därför jag tycker det är lågt att som Violetta skrev, att man inte orkar skriva allt man kunde sagt bara för att personen är döv. Sjukt lågt enligt mig.
Jag tycker att felet han gjorde var att han debiterade 4 timmar istället för sagda 3 timmar. Om det nu är så att han räknat/uppskattat tiden fel. (Jag har inte en aning om sträckan mellan företag och kund. Vet inte hur lång tid det tar att åka). Då får han ju återkoppla till kund innan faktura skickas. Jag personligen hade skickat en faktura på 3 timmar. I och med att jag jobbar som jag gör så är priset för service bil inget som förvånar mig. Men om kunden vill ha reda på alla kostnader innan då måste han ju ta ett fast pris. Anledningen till att rörmokaren svarar som han gör är ju att han inte vet förutsättningarna för jobbet. Så jag ser inga konstigheter alls med det.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
Krille-72 Krille-72 skrev:
#1990 Jag saknar bemötande #Derbyboy med flera?

...avtalet sluts där någonstans i sms-konversationen (eller möjligtvis när hantverkaren påbörjar arbetet). Det är svårt att säga exakt vid vilken tidpunkt eftersom vi inte har alla meddelanden.

Vad säger då avtalet?

Avtalet säger att hantverkaren ska komma till TS och utföra arbete för X kr/h.

Arbetet utförs på 1 h 50 min.

Möjligtvis kan man se det som att det sluts ett avtal kring priset i ett senare skede när TS vill få det bekräftat att hantverkaren ska fakturera för två timmar men får då tre fingrar till svar.

Sen kommer det en faktura på 4 timmar plus en servicebil.

Då ska Hantverkaren visa att det är skäligt att ta ut resterande belopp för resan i det specifika fallet. Jag vet ju då till skillnad från dig att han var iväg 30 min och köpte ett vattenlås.

Som du förstår så hade det varit märkligt om han innan besöket varit iväg och köpt ett vattenlås. Han hade då (enligt textmeddelandena) väldigt lite information om vad som skulle göras. Så den informationen jag har förefaller även vara det rimligaste scenariot.

Med det sagt så ska hantverkaren vid tinget visa att det är skäligt att ta ut ca 1700 kr för resan. Det kommer inte lyckas.

(därutöver har hantverkaren gjort ett misstag vad gäller ROT-avdraget. Han kan inte dra ROT på den tid han sitter i bilen).

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
N Nps skrev:
Jag tycker att felet han gjorde var att han debiterade 4 timmar istället för sagda 3 timmar. Om det nu är så att han räknat/uppskattat tiden fel. (Jag har inte en aning om sträckan mellan företag och kund. Vet inte hur lång tid det tar att åka). Då får han ju återkoppla till kund innan faktura skickas. Jag personligen hade skickat en faktura på 3 timmar. I och med att jag jobbar som jag gör så är priset för service bil inget som förvånar mig. Men om kunden vill ha reda på alla kostnader innan då måste han ju ta ett fast pris. Anledningen till att rörmokaren svarar som han gör är ju att han inte vet förutsättningarna för jobbet. Så jag ser inga konstigheter alls med det.

Varför måste han ta ett fast pris för att få reda på servicebilskostnaden?

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
karra karra skrev:
Tror nog Derbyboy är van vid att få skit från hantverkare, speciellt hantverkare som anser att kunden kan debiteras för vad som helst. Att vara professionell innebär enligt mig ett visst ansvar, men det är väl inte alla som kan leva upp till att vara professionell.

Gammalt inlägg men du har väl inte missat att hantverkaren troligen kontaktade TS med hjälp av skrift för att TS är döv?
Undrar om TS informerade röris att han var döv:thinking:

Hur som helst så har röris debiterat minst 1 timme för mycket och det är inte ok. Tycker att det var lite fult gjort med tanke på att TS är döv.

@Derbyboy, om du får hem en hantverkare och du klockar honom på tröskeln så får du inte klaga när fakturan kommer där det troligtvis kommer stå:

2 timmar arbete x 000 kr
4 timmar lyssna på kund när han drar Sveriges rikets lagar x 000 kr :geek:

D
Den sista posten tar JAG 3000 kr plus moms för så håll till godo. Gratis är gott

Per timme....

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
...avtalet sluts där någonstans i sms-konversationen (eller möjligtvis när hantverkaren påbörjar arbetet). Det är svårt att säga exakt vid vilken tidpunkt eftersom vi inte har alla meddelanden.

Vad säger då avtalet?

Möjligtvis kan man se det som att det sluts ett avtal kring priset i ett senare skede när TS vill få det bekräftat att hantverkaren ska fakturera för två timmar men får då tre fingrar till svar.

Då ska Hantverkaren visa att det är skäligt att ta ut resterande belopp för resan i det specifika fallet. Jag vet ju då till skillnad från dig att han var iväg 30 min och köpte ett vattenlås.

Som du förstår så hade det varit märkligt om han innan besöket varit iväg och köpt ett vattenlås. Han hade då (enligt textmeddelandena) väldigt lite information om vad som skulle göras. Så den informationen jag har förefaller även vara det rimligaste scenariot.

Med det sagt så ska hantverkaren vid tinget visa att det är skäligt att ta ut ca 1700 kr för resan. Det kommer inte lyckas.

(därutöver har hantverkaren gjort ett misstag vad gäller ROT-avdraget. Han kan inte dra ROT på den tid han sitter i bilen).
Du som har koll hur lång är sträckan mellan företag och kund? Hur ser trafikläget ut? dvs hur lång restid är det? När du har de svaren så vet du ju hur lång tid han lagt ner.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:

Vad säger då avtalet?

Du börjar begripa det här nu jouristen, men det tog över 2000 inlägg:rofl::rofl:

D Derbyboy skrev:
Behövs inte ens en grundkurs för att förstå att hantverkaren inte kommer ha en chans att få betalt för 4h arbete när han bara varit i lägenheten i 1h och 50 min.
Haha, jodå, de får betalt. Jag jag själv gått på det.
En Katrineholm som tog betalt för att själva tjänsten vi kom överens om, PLUS en arbetskraft till ”för han som jobbade hade inget körkort” mm!

Och den som körde, han satt bara satt i bilen och sa att han var nyopererad. En stackare.
Fy satan vilka svin det finns i branschen.

Jag har betalat. Hade inget att sätta emot, ”ok vi får dra det på nästa gång” sa chefen Thomas där.
Som om det skulle bli någon mer gång
Det var bara förra året jag blev så lurad.
Man kan bli det. Jag blev det. Vem kan ens tro att när man köper en tjänst så ska man betala 300:-/ km mm för en chaufför?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.