159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Mja hade en som kunde själv och ville lägga fas på pil in och nollan på pil ut på en 1-polig brytare ..Grizzlybjörnen123 skrev:
Samma kille ett tag senare fattade inte varför hans elko botten inte passade med eljo plasten .. samma märke ?
Ytterligare exempel när han ringer å frågar varför hens brytare inte funkar när han la fasen och tändtråd på x plint
Han fråga hur gör jag .. mitt svar ring en elektriker på din ort sätt dig i soffan å njut
Du menar den typen av företagare som bara har nöjda återkommande kunder både privata som företag. Aldrig någonsin gjort reklam mer än från mun till mun och jag har fullt upp. Fortfarande samma kunder efter mer än 20 år som företagare. Jo jag förstår precis vad du menar. Dock så är ju jag väldigt ärlig gentemot mina kunder skulle aldrig få för mig att lura dem. Du vet jag tillhör ju kategorin av hantverkare som går till jobbet för att jag vill inte för att jag måste. Så givetvis för jag en dialog med mina kunder. Jag har ju dock möjlighet att tacka nej till ett visst kund klientel så som din typ. Du vet den typen som vet kan förstår allting bäst och framför allt är världsmästareD Derbyboy skrev:
jag ber om ursäkt för personangreppet. glömde att ni inte är hantverkare på detta forum så ni är ju inte vana vid att få skit hela jävla tidenD Derbyboy skrev:
Tror nog Derbyboy är van vid att få skit från hantverkare, speciellt hantverkare som anser att kunden kan debiteras för vad som helst. Att vara professionell innebär enligt mig ett visst ansvar, men det är väl inte alla som kan leva upp till att vara professionell.N Nps skrev:
Gammalt inlägg men du har väl inte missat att hantverkaren troligen kontaktade TS med hjälp av skrift för att TS är döv?Violina skrev:
Jag kan berätta hur jag resonerade i en liknande situation.S Stiildakk skrev:Hej alla!
Fick hem en rörmokare idag för att byta ut en kommod. I en sms-konversation säger han att han kommer mellan halv nio till halv tio.
Han kom halv tio och var klar snart innan halv tolv. Jag verifierade med honom om att det var två timmars jobb som skulle faktureras.
Plötsligt säger han att det är tre timmars jobb då transport också ska inräknas. Inget om det som blev sagt från hans sida enligt vår sms-konversation (se bild)
OK, en timme är inte mycket att bråka om, det är mest en principsak tycker jag. En firma ska tydligt tala om att man tar betalt för transport också och jag hade ju kunnat välja en annan firma om det nu var fallet.
Hur ska jag resonera här tycker ni?
Jag beställde ”ta bort div skräp, plankor, grenar, säckar etc från tomten och kör till återvinningscentral”.
Fick solklart besked om timpenning.
En personbil med släp, typ statoil med grindar, anlände.
Och en av killarna satt bara i bilen hela tiden. En kapade grenar, för deras lilla vagn klarade inte så långa. Kapade med min elsåg, så det kunde jag gjort själv.
Jag frågade han som bara satt i bilen om jag kunde hjälpa till med något, och han sade att han var nyopererad och bara ”var med”. Killen som jobbade sa att de inte skulle debitera för sjuklingen.
De körde ett par ggr för de hade bara det lilla släpet. Sen kom fakturan...
Alltså, de hade debiterat en grotesk summa, minns inte nu, men typ det dubbla mot det korrekta.
Jag ringde ”chefen” och han sa att killen som jobbade, han hade inget körkort, så då måste jag betala för någon som kör honom.
Snacka om kvasiskäl.
Plus en massa oväsentligt gnäll om att det tar tid att hämta släp och bla bla.
Det där ska jag ge igen för vid tillfälle, när det svalnat. Så blir det när ord står mot ord.
Man kan skriva en dålig recension på webben, om man tror det hjälper någon annan.
Man lär sig
De hade undanhållit att jag skulle betala servicekillen med bil.
Inte hans chaufför 300:-/h och fler körningar,, hämta lämpligt släp, och styckning av virke för de inte hade fordon.
Jag trodde allt ingick. Och det visste han också, ”chefen”, att jag trodde. Men det går inte att bevisa, så jag bidar min tid.
Ta allt i detalj och skriftligt.
Annars kommer kanske Kalle Anka & CO med värsta Paris Hilton-notan.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om du får skit öst över dig hela tiden så är det något märkligt.N Nps skrev:
Jag har stor respekt för de flesta hantverkare, men självklart inte alla.
Jag hade en kille här i somras för att installera en värmepump. Skittrevlig kille som gjorde ett jättefint jobb.
Jag mailade hans företag efter och berömde honom etc. Jag hoppas att han inte tar det som att jag gav han skit...
Det är väl inte så svårt att vara tydlig mot sin kund? Du säger själv att du har nöjda och återkommande kunder och att du är ärlig. Tycker du att TS hantverkare var ärlig? Anger ett timpris och säger att det blev tre timmar. Fakturerar för 4 timmar + bil. Felet är inte att han tar betalt för bilen utan att han "glömde" den delen så att räkningen blev mycket högre än vad TS förväntat sig
Är man bara det så slipper man 99% av tjafset efter. Den sista procenten är kunderna som alltid tjafsar, de försöker man hålla sig ifrån.
Vad gäller personangreppet så förstår jag att det inte var allvarligt menat, men då jag har många personer i min bekantskapskrets med olika funktionsvariationer och jag ser och hör hur de blir bemötta av endel personer så kan jag inte låta bli att tycka det är lågt. Jag ser och hör hur folk säger ditt jävla CP till varandra, utan att mena något direkt illa, men också utan att tänka på hur personen som sitte bredvid, som har en bror med en CP-skada reagerar. Äh, det är väl inte så farligt? Nej, men det blir jobbigt i längden, på samma sätt som säkert ni hantverkare tycker det är jobbigt i längden om ni känner att folk ser ner på er. Det är också därför jag tycker det är lågt att som Violetta skrev, att man inte orkar skriva allt man kunde sagt bara för att personen är döv. Sjukt lågt enligt mig.