159 303 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Gäller inte prisinformationslagen alla näringsidkare?D Derbyboy skrev:Jag skrev det precis. Fint att du håller med.
Jag hållet med! Det är jättebra om konsumenten läser på men det är inget krav från lagstiftaren. Hantverkaren däremot har en skyldighet att lämna information om pris samt tillägg. Det är en viss skillnad som kan vara avgörande vid tinget.
Tinget gör en bedömning utifrån samtliga omständigheter. Hantverkarens bristande information är en sådan omständighet.
Naturligtvis borde de ha uppgivit för dig vad transporten kostade. Tyvärr brukar man inte komma undan genom att peka på att andra som också gör fel.
Dock är det en viss skillnad. Det finns inte ett grustag i Sverige som inte tar betalt för transporten om du köper grus. Hantverkares debiteringsmodeller är olika vilket med all önskvärd tydlighet framgått av den här tråden.
Beställer man grus får man räkna med transport men inte om man beställer en hantverkare, vad är skillnaden jouristen?
Beställer jag ett lass ved av min skogshuggare så inte hugger han veden åt mig utan den får jag allt hugga självD Derbyboy skrev:
tänk på det @Krille-72Grizzlybjörnen123 skrev:
Du menar att du inte har koll på något?D Derbyboy skrev:
Jag har naturligtvis missat massorKrille-72 skrev:
Tack! Jag känner till detta mycket väl. Har i flera inlägg hänvisat till länken på konsumentverkets hemsida fast då för konsumenter.
Samtidigt har jag tjatat i många inlägg att man ska se till att ha ett avtal. Det är bäst för båda parter brukar jag skriva. Sen en hänvisning till Hantverksformuläret som är en bra utgångspunkt för båda parter så man förstår varandra INNAN arbetet startar.
Alla inlägg ligger kvar ifall du råkat missa något.
När jag ringer o beställer grus 0-18 ca 3 mil ToR så säger han 3000kr. Vad tror du fakturan är på naturligtvis 3000 kr varken mer el mindre. Ja ett fullt lass 9 tonD Derbyboy skrev:Jag skrev det precis. Fint att du håller med.
Jag hållet med! Det är jättebra om konsumenten läser på men det är inget krav från lagstiftaren. Hantverkaren däremot har en skyldighet att lämna information om pris samt tillägg. Det är en viss skillnad som kan vara avgörande vid tinget.
Tinget gör en bedömning utifrån samtliga omständigheter. Hantverkarens bristande information är en sådan omständighet.
Naturligtvis borde de ha uppgivit för dig vad transporten kostade. Tyvärr brukar man inte komma undan genom att peka på att andra som också gör fel.
Dock är det en viss skillnad. Det finns inte ett grustag i Sverige som inte tar betalt för transporten om du köper grus. Hantverkares debiteringsmodeller är olika vilket med all önskvärd tydlighet framgått av den här tråden.
Grizzlybjörnen123 skrev:
Grizzlybjörnen123 skrev:
Haha, du försöker inte ens hålla den lägsta nivå längre. Börjar du klappa ihop?Grizzlybjörnen123 skrev:
Där tycker jag du har fel oftast är de kloka o intelligenta och ifrågasättande o ibland så man blir tokig. Det inte minst unga kvinnor som kommersat gå om grabbarna med hästlängderGrizzlybjörnen123 skrev:
Nu blev det jobbigt. Först måste jag fråga efter M3 pris på ved. Sen måste jag fråga om den är huggen. Och sen ska jag fråga om transport.D Derbyboy skrev:
Tur att prisinformationslagen finns. Det här kan inte gå fel. Och gör det det mot all förmodan så kopplar jag in Derbyboy.
Visst kan jag väl förutsätta att det är björkved som kommer? Det borde räcka att jag antar det. Sen ingår väl stapling av veden också. Tror det var min kompis Staffan 2000 som sa det.
Vart ligger tråden om grus? Jag har blivit lurad helt klart. Jag betalde 5000 kr för mitt lass. När jag kontrollvägde var det dessutom bara 8,5 Ton. Men det stod 9 Ton på fakturan.K kortis skrev:
#Derbyboy. Hjälp mig.