159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Vi kommer kunna diskutera TS fall till dödagar eftersom vi inte har all information. känns på det stora hela ganska meningslöst.
Men vi kan väll ändå säga att hantverkare ska följa prisinformationslagen eftersom de därigenom ökar sina chanser att få betalt. Dessutom underlättar det för kunden att göra en prisjämförelse vilket var syftet med lagen.
Men vi kan väll ändå säga att hantverkare ska följa prisinformationslagen eftersom de därigenom ökar sina chanser att få betalt. Dessutom underlättar det för kunden att göra en prisjämförelse vilket var syftet med lagen.
Måste du alltid bara skriva att något finns. Kan du inte försöka utveckla hur Ts avtal ser ut. Men du har väl fått privat info från Ts igen som förra gången?D Derbyboy skrev:
Tack! Jag känner till detta mycket väl. Har i flera inlägg hänvisat till länken på konsumentverkets hemsida fast då för konsumenter.K kortis skrev:
Samtidigt har jag tjatat i många inlägg att man ska se till att ha ett avtal. Det är bäst för båda parter brukar jag skriva. Sen en hänvisning till Hantverksformuläret som är en bra utgångspunkt för båda parter så man förstår varandra INNAN arbetet startar.
Alla inlägg ligger kvar ifall du råkat missa något.
Till vilken nytta, du vill ju inte lyssna!?
Du har fått lagar, tidningsartiklar och förklaringar men du vill ju ändå inte ta till dig något.
Hantverkare är skyldiga att upplysa om pris och tillägg enligt prisinformationslagen. Hantverkare som inte gör det riskerar att inte få betalt och dessutom en missnöjd kund.
Det är dels en rent praktiskt och påtaglig risk i att kunden blir missnöjd och inte betalar, då måste hantverkaren driva fordran till tinget. Redan det är en förlust för hantverkaren i vart fall om det rör summor upp till ungefär 20k.
Det finns därutöver en omfatta skyddslagstiftning för konsumenter (den svagare parten i ett avtalsförhållande). Om du fortfarande tror att den lagstiftningen finns till för att skydda hantverkare som inte följer prisinformationslagen så blir en fortsatt diskussion totalt meningslös.
Du har fått lagar, tidningsartiklar och förklaringar men du vill ju ändå inte ta till dig något.
Hantverkare är skyldiga att upplysa om pris och tillägg enligt prisinformationslagen. Hantverkare som inte gör det riskerar att inte få betalt och dessutom en missnöjd kund.
Det är dels en rent praktiskt och påtaglig risk i att kunden blir missnöjd och inte betalar, då måste hantverkaren driva fordran till tinget. Redan det är en förlust för hantverkaren i vart fall om det rör summor upp till ungefär 20k.
Det finns därutöver en omfatta skyddslagstiftning för konsumenter (den svagare parten i ett avtalsförhållande). Om du fortfarande tror att den lagstiftningen finns till för att skydda hantverkare som inte följer prisinformationslagen så blir en fortsatt diskussion totalt meningslös.
Jag diskuterar utifrån den information vi har i denna tråd om Ts. Du diskuterar utifrån information du säger dig fått privat av Ts. DÅ blir det meningslöst eftersom vi inte har all information båda två.D Derbyboy skrev:Vi kommer kunna diskutera TS fall till dödagar eftersom vi inte har all information. känns på det stora hela ganska meningslöst.
Varför Ts fall är intressant är för att folk ska försöka förstå att man som konsument gör bäst i att läsa på lite. Prata med vänner och bekanta samt se till så man skriver på en skriftlig beställning. Och då kan Hantverksformuläret vara ett tips eftersom det finns mycket förtryckt som kan vara bra att komma överens om innan arbetet påbörja.
Men fortsätt du att hänvisa till Prisinformationslagen och tro att du har sånt starkt skydd när du ringer och beställer en hantverkare och blir blåst igen.
ps. Ringde precis och beställde ett lass grus från ett grustag. Vi diskuterade priser och jag beställde det billigaste gruset dom hade. Nu har fakturan kommit. Och vet du vad! Dom har lagt på transport också. Kan du hjälpa mig du som är jurist. Dom sa inte ett knyst om transportkostnad när vi diskuterade M3 priser på grus. Snacka om oseriös. Varna alla du känner för Göran Perssons grus.
Jag skrev det precis. Fint att du håller med.Krille-72 skrev:
Jag hållet med! Det är jättebra om konsumenten läser på men det är inget krav från lagstiftaren. Hantverkaren däremot har en skyldighet att lämna information om pris samt tillägg. Det är en viss skillnad som kan vara avgörande vid tinget.Krille-72 skrev:
Varför Ts fall är intressant är för att folk ska försöka förstå att man som konsument gör bäst i att läsa på lite. Prata med vänner och bekanta samt se till så man skriver på en skriftlig beställning. Och då kan Hantverksformuläret vara ett tips eftersom det finns mycket förtryckt som kan vara bra att komma överens om innan arbetet påbörja.
Tinget gör en bedömning utifrån samtliga omständigheter. Hantverkarens bristande information är en sådan omständighet.Krille-72 skrev:
Naturligtvis borde de ha uppgivit för dig vad transporten kostade. Tyvärr brukar man inte komma undan genom att peka på att andra som också gör fel.Krille-72 skrev:
ps. Ringde precis och beställde ett lass grus från ett grustag. Vi diskuterade priser och jag beställde det billigaste gruset dom hade. Nu har fakturan kommit. Och vet du vad! Dom har lagt på transport också. Kan du hjälpa mig du som är jurist. Dom sa inte ett knyst om transportkostnad när vi diskuterade M3 priser på grus. Snacka om oseriös. Varna alla du känner för Göran Perssons grus.
Dock är det en viss skillnad. Det finns inte ett grustag i Sverige som inte tar betalt för transporten om du köper grus. Hantverkares debiteringsmodeller är olika vilket med all önskvärd tydlighet framgått av den här tråden.
Men det var första gången jag beställde grus. Jag trodde såklart att transporten var inbakat i M3 priset. Men eftersom du nu så tydligt förklarar att alla grustag i hela Sverige tar betalt för transport så får jag väl lita på att du har koll.D Derbyboy skrev:Jag skrev det precis. Fint att du håller med.
Jag hållet med! Det är jättebra om konsumenten läser på men det är inget krav från lagstiftaren. Hantverkaren däremot har en skyldighet att lämna information om pris samt tillägg. Det är en viss skillnad som kan vara avgörande vid tinget.
Tinget gör en bedömning utifrån samtliga omständigheter. Hantverkarens bristande information är en sådan omständighet.
Naturligtvis borde de ha uppgivit för dig vad transporten kostade. Tyvärr brukar man inte komma undan genom att peka på att andra som också gör fel.
Dock är det en viss skillnad. Det finns inte ett grustag i Sverige som inte tar betalt för transporten om du köper grus. Hantverkares debiteringsmodeller är olika vilket med all önskvärd tydlighet framgått av den här tråden.
Ps. Är det samma sak när man beställer ved? Bara så jag vet. Det börjar bli dags snart när det är så kallt.
Har koll på mycket men inte ved. Jag hugger min egen ved.
Det är aldrig fel att fråga men du har ingen skyldighet att fråga. Vedleverantören däremot har en skyldighet att lämna dig den informationen.
Gör du beställningen via en hemsida så finns kanske informationen där.
Det är aldrig fel att fråga men du har ingen skyldighet att fråga. Vedleverantören däremot har en skyldighet att lämna dig den informationen.
Gör du beställningen via en hemsida så finns kanske informationen där.
ja pappa13th Marine skrev:
Den generationen kommer ändå inte förstå så mycket och kommer bli en guldgruva för hantverkareK kortis skrev:
Va!!!D Derbyboy skrev:Vi kommer kunna diskutera TS fall till dödagar eftersom vi inte har all information. känns på det stora hela ganska meningslöst.
Du har ju påstått i inlägg efter inlägg hur det hela hängt ihop och nu plötsligt viker du ner dig för verkligheten.