159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Men du måste ju fatta att du som kund får ju betala för resorna ändå. Så om du känner dig lurad av att betala all tid hantverkaren lägger ner så är det ju sorgligt. Sen ska ju kommunikation vara bra med kunden.Fairlane skrev:
Man kanske ska anlita en advokat också? Det har ju föreslagits i andra trådar V en skribent.
Jag tycker det är vansinnigt med den overheaden för småjobb som detta.
Men kontentan från många hantverkare verkar vara: vi tänker inte bli tydligare, så antingen tar du fastpris eller så kommer vi lura dig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Om jag frågar efter priset, får ett timpris så förutsätter jag att det är allt, tillkommer det mer kommer jag känna mig lurad, "det kunde ni kläckt ur er innan"... Jag är ingen tankeläsare.N Nps skrev:
Men jag förstår, för vissa hantverkare är det svårt att agera professionellt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det har jag helt klart förstått. Jag förstår också att jag måste betala för kontorspersonal på hantverkarfirman etc.N Nps skrev:
Det är ig ett konstigt alls med det. Däremot är det konstigt att inte kunna klämma ur sig vad man vill ha betalt för.
Många hantverkare klarar av det utmärkt, men många gör det inte.
Att hänvisa till en hemsida som 9 ggr av 10 inte innehåller önskad information håller ju inte.
Ta till exempel TS fall.
Rörisen arbetar 2h i hens lägenhet. Hen får en faktura på 4h samt en kostnad för servicebil.
Han känner sig lurad. Han bestrider fakturan, ger dåligt omdöme på diverse sidor på nätet mm.
Jag är ganska säker på att om hantverkaren innan besöket hade berättat om hur han skulle debitera samt om servicebilen så hade inte TS haft känslan av att ha blivit lurad.
Rörisen arbetar 2h i hens lägenhet. Hen får en faktura på 4h samt en kostnad för servicebil.
Han känner sig lurad. Han bestrider fakturan, ger dåligt omdöme på diverse sidor på nätet mm.
Jag är ganska säker på att om hantverkaren innan besöket hade berättat om hur han skulle debitera samt om servicebilen så hade inte TS haft känslan av att ha blivit lurad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Har man alla konstnader på bordet innan så kan man också avstå ifall man tycker det blir för dyrt.D Derbyboy skrev:Ta till exempel TS fall.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Jag tycker det är imponerande att en del hantverkare tycker att kunden får skylla sig själv eller att den borde förstå eller veta bättre, istället för att agera lite proffsigt och lägga den lilla tid det tar att säga/skriva "körtid, inhandling och servicebil debiteras också".
Fairlane skrev:
Jag ser det inte som en tävling.
Jag har förståelse för om man inte vill skylta med priser på hemsidan, då man kanske inte vill tala om för konkurrentera var man ligger prismässigt, men man kan åtminstone beskriva debiteringsmodellen. Något i stil med:
"Så här tar vi betalt för ett arbete. Vi fakturerar X kronor per timme när vi är på plats hos kunden, avrundat uppåt till närmsta hela timme. Utöver det fakturerar vi för vår restid och ersättning för bil. Vi debiterar också tiden när vi handlar delar till kundens projekt och då debiterar vi vårt pris plus Y%. För speciella arbeten kan vi behöva hyra in specialutrustning som vi då debiterar samma pris som vi själva får betala för hyran. Vi säger till innan vi hyr utrustning. För exaktare siffror kontakta kontoret på telefon: xxx-xx-xxx-xxx"
Om det är så att man är i en situation där man inte kan svara på priser är det bättre att inte säga något alls än att säga hälften. Hänvisa då hellre till kontoret eller be att få återkomma.
Om det är så att man inte har behörighet att prata pris så säger man helt enkelt inget pris.
Du har bra info på konsumentverkets hemsida med råd och tips. Ett av tipsen är att använda hantverksformuläret. Gör man dessa små åtgärder har man minskat risken betydligt att känna sig lurad efteråt .Fairlane skrev:
Man kanske ska anlita en advokat också? Det har ju föreslagits i andra trådar V en skribent.
Jag tycker det är vansinnigt med den overheaden för småjobb som detta.
Men kontentan från många hantverkare verkar vara: vi tänker inte bli tydligare, så antingen tar du fastpris eller så kommer vi lura dig.
Sen när det gäller egna antaganden som att arbetet börjar och slutar vid tröskeln. Att tidtagaruret stoppas när hantverkaren åker iväg och handlar material. Var hantverkaren handlar och vilka priser som då kommer bli aktuella. Det får man faktiskt fråga om ifall man är nyfiken.
Men bäst mår man nog om man beställer arbetet på fast pris. Då vet man innan vad det kommer att kosta om inget oförutsett inträffar så det uppstår en ÄTA.
Jag tror det blir lättare att gå denna väg istället för att försöka ändra en hel bransch för att man tycker något.
Jag beställer själv tjänster från olika hantverkare dagarna i ända men då inte privat. Även jag måste ställa frågor när någon ny anlitas. Jag kan inte bara anta vissa saker. Erfarenheten visar att många firmor har olika debiteringsformer. Detta känner man såklart inte till som konsument första gången. Det är därför rådet från mig kvarstår.
Nu stämmer ju inte din text igen. Han arbetade i 2 timmar i Lgh. Utöver detta har han varit och handlat material till Ts.D Derbyboy skrev:Ta till exempel TS fall.
Jag förvarar inte hantverkarens beteende i Ts fall. Han känner sig säkert lite lurad. Men har han blivit lurad? Det är en helt annan fråga.
Jag håller med dig att tydlighet är viktigt. Men du måste också förstå att olika konsumenter förväntar sig och tolkar olika. Det är inte en enkel uppgift att förklara så alla förstår och inte känner sig lurade efteråt. Läs igenom dina försäkringsvillkor och berätta om du förstår och hur du tolkar villkoren. Be sedan en vän göra samma sak så får du se om ni uppfattar lika.13th Marine skrev:
Men självklart blir det inte sämre att informera så gott det går innan ett arbete startas. Det borde vara en självklarhet och jag föreslår en skriftligt beställning. Då är man mycket tryggare som konsument.
Nu tar vi taxi igen. Jag ringer och beställer utan att få reda på något pris om jag inte frågar. Väl i taxin får jag inte heller någon info om pris om jag inte frågar. Det sitter en klisterlapp framför mig ifall jag sitter fram men förstår jag vad det står? Troligen inte. Då måste jag fråga, När resan tar slut kan jag konstatera att jag inte fått någon info om framkörningsavgift. Jag har inte kunnat lista ut vad slutpriset kommer att bli trots att det sitter en prislista framför mig. Dessutom är hen så fräck att hen förväntar sig lite dricks. Men hur ska jag förstå det? Ingen har sagt det till mig innan.
Sammanfattningsvis så hävdar jag med en dåres envishet att det därför ligger ett ansvar på en konsument att ta reda på saker och ting innan man beställer något.
Jag förstår att många önskar att det ska räcka med att fråga: ”Vad kostar det”. Men av tråden att döma så verkar inte den frågan räcka i alla fall.
Om ni däremot skriver ett enkelt avtal på löpande räkning där det endast står 600 kr/ Tim inkl moms och 10% påslag Material så kommer företaget få väldigt svårt att ta betalt för en Servicebil. Däremot riskerar ni att hamna i frågan när arbetstiden börjar ticka och avslutas.
Om ni använder hantverksformuläret och fyller i det mesta så ökar era chanser avsevärt att inte känna er lurade efteråt.
Men... Hur många hantverkare vill lägga tid på att fylla i ett sådant vid varenda småjobb, och orkar ta diskussionen med kunden om betalning för administrativa kostnader även för småjobb då dessa säkerligen skulle öka markant om varje litet skitjobb ska kräva avtal?Krille-72 skrev:
Jag håller med dig att tydlighet är viktigt. Men du måste också förstå att olika konsumenter förväntar sig och tolkar olika. Det är inte en enkel uppgift att förklara så alla förstår och inte känner sig lurade efteråt. Läs igenom dina försäkringsvillkor och berätta om du förstår och hur du tolkar villkoren. Be sedan en vän göra samma sak så får du se om ni uppfattar lika.
Men självklart blir det inte sämre att informera så gott det går innan ett arbete startas. Det borde vara en självklarhet och jag föreslår en skriftligt beställning. Då är man mycket tryggare som konsument.
Nu tar vi taxi igen. Jag ringer och beställer utan att få reda på något pris om jag inte frågar. Väl i taxin får jag inte heller någon info om pris om jag inte frågar. Det sitter en klisterlapp framför mig ifall jag sitter fram men förstår jag vad det står? Troligen inte. Då måste jag fråga, När resan tar slut kan jag konstatera att jag inte fått någon info om framkörningsavgift. Jag har inte kunnat lista ut vad slutpriset kommer att bli trots att det sitter en prislista framför mig. Dessutom är hen så fräck att hen förväntar sig lite dricks. Men hur ska jag förstå det? Ingen har sagt det till mig innan.
Sammanfattningsvis så hävdar jag med en dåres envishet att det därför ligger ett ansvar på en konsument att ta reda på saker och ting innan man beställer något.
Jag förstår att många önskar att det ska räcka med att fråga: ”Vad kostar det”. Men av tråden att döma så verkar inte den frågan räcka i alla fall.
Om ni däremot skriver ett enkelt avtal på löpande räkning där det endast står 600 kr/ Tim inkl moms och 10% påslag Material så kommer företaget få väldigt svårt att ta betalt för en Servicebil. Däremot riskerar ni att hamna i frågan när arbetstiden börjar ticka och avslutas.
Om ni använder hantverksformuläret och fyller i det mesta så ökar era chanser avsevärt att inte känna er lurade efteråt.
Så då räknar man med som kund att säger man inget om resa så ingår det i priset.13th Marine skrev:
Men då kan ju alla hantverkare hädanefter ge dubbel timpenning till kund.
Vi vänder på frågan. Hur orkar man som hantverkare sitta i diskussioner med kunderna efter utfört arbete? Hur orkar man ens gå med på Rotavdrag för småjobb som i Ts fall. Dessutom leker man bank vid Rotavdrag.Violina skrev:
Konsumenten kommer att spara tid om hantverksformuläret används. Hantverkaren kommer att spara tid.
Ni kommer att hitta hantverkare som gladeligen fyller i formuläret. Men antagligen hantverkare med en högre Tim peng än vad ni är vana vid.
Ni kommer antagligen få problem att hitta hantverkare om ni har 1000 frågor om ditten och datten som tas upp i denna tråd. Givetvis beroende på hur stort arbetet är.
Hantverkaren får räkna in det i timprisetViolina skrev:
”så kommer företaget få väldigt svårt att ta betalt för servicebil”Krille-72 skrev:
Tack! Du har börjat förstå