E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu är jag inte Takläggare, men det spelar ingen roll. Jag kan lägga tal för det.

Som pensionär med två jobb, räcker det gott.
Men betalar du bara tillräckligt, så kommer jag med ett detaljerat kontrakt, så du inte känner dig lurad i efterhand.

Staffan
Ett kontrakt på tio sidor då med massa finstilt nonsens.

Nej, det räcker vi tar i hand på vad det ska kosta så får vi ta en ny diskussion ifall något oväntat dyker upp.

E
D Derbyboy skrev:
Hahaha. Så du kör inte bil och talar i telefon samtidigt. Varför skulle man inte kunna göra det?

Har du flytväst i badkaret?
Jag kan göra det, men helst inte. Det borde inte du heller.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Ge exempel på hur den konversationen går till. Du ringer direkt till en hantverkare då hen står mitt i jobbet. Istället för att boka via receptionen. Här ska då alltså hantverkaren flika in och rabbla upp alla tänkbara saker som en privatperson inte kan tänkas ha koll på menar du.
Det där tror jag är ett mycket ovanligt alternativ. Man ringer ett företagnummer och det kan vara ett stort eller litet företag (blåsningen i #1610 var från ett relativt stort bolag). Alternativt ringer man direkt till en hantverkare om man har haft med den personen att göra tidigare, men då vet man förmodligen hur de fakturerar. Är det firman som lurar kunden, så lär det inte hända ofta att kunden ringer tillbaks för att bli lurad en gång till.

Om det är en liten firma så man hamnar direkt hos en hantverkare som inte kan berätta faktureringsmodellen för att hen är på ett jobb så är det synnerligen enkelt att säga: "Du, jag är ledsen, men jag sitter lite tajt till nu, men kontakta kontoret så kan de hjälpa dig?" eller "Jag sitter med jobb nu, men kan du maila mig dina frågor så svarar jag senare när det lugnar ned sig?" eller om det är en person som inte får ange priser till kunden "Tyvärr kan jag inte besvara prisfrågor, kontakta kontoret eller min chef". Svarar man fast man inte kan, ja då får man skylla sig själv om kunden blir förbannad.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Avundas verkligen dig @Derbyboy som har så mycket fritid.

De flesta andra människor har ett pressat schema även på fritiden att försöka få tid till.

Och du föreslår väl inte att tala i telefon i kombination med att cykla eller köra bil är någon vidare kombination?
Var inte så korkad. När man vet att man gjort bort sig, är det mycket bättre att erkänna, än att kräla ännu längre ner i förnedringen träsk.

Staffan "som vet vad han talar om"

E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Var inte så korkad. När man vet att man gjort bort sig, är det mycket bättre att erkänna, än att kräla ännu längre ner i förnedringen träsk.

Staffan "som vet vad han talar om"
Berätta Staffan, varför skulle en anställd vilja ringa och prata med kunder på sin fritid. Jag antar att du och derby även förväntar er att denne ska ställa upp och svara på allehanda frågor om installationen 24/7.

Ni lever i sanning i fantastins värld. Finns inga ungar att hämta från förskola samt köra till träningar, inga matvaror att inhandla, ingen mat att laga etc. Bara Staffan2000 och Derbyboy, de har luskat fram hantverkarens telefonnummer så nu ska de behandlas som kungligheter och det ska bli en stor ära att rensa deras skitavlopp.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
D
Du kan liksom inte påstå att det inte finns tid för att påtala avtalsvillkoren innan arbetet påbörjas. Det är bara larvigt.

En idé är att ha ett färdigskrivet textmeddelande i telefonen.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Det är styckpris.

Hela fakturan hittar du i tråden: [länk]
Har inte tid att kolla just nu, men det låter väldigt dyrt, hoppas det gick att lösa. (y)

D
E El-Löken66 skrev:
Berätta Staffan, varför skulle en anställd vilja ringa och prata med kunder på sin fritid. Jag antar att du och derby även förväntar er att denne ska ställa upp och svara på allehanda frågor om installationen 24/7.

Ni lever i sanning i fantastins värld. Finns inga ungar att hämta från förskola samt köra till träningar, inga matvaror att inhandla, ingen mat att laga etc. Bara Staffan2000 och Derbyboy, de har luskat fram hantverkarens telefonnummer så nu ska de behandlas som kungligheter och det ska bli en stor ära att rensa deras skitavlopp.
Bara larvigt. Alla företagare har administrativ tid.

D
Strunta i det då men det minskar dina chanser att få betalt för dina kostnader.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
D Derbyboy skrev:
Du kan liksom inte påstå att det inte finns tid för att påtala avtalsvillkoren innan arbetet påbörjas. Det är bara larvigt.

En idé är att ha ett färdigskrivet textmeddelande i telefonen.
Det finns olika upplägg, i första hand skulle jag vilja se bra information på hemsidan, då kan hantverkaren bara avsluta med priserna kan du se på vår hemsida, sök på Skitlösarens Avloppsrensning Solna och återkom ifall du behöver kompletterande information.

Förstår att du inte jobbat en dag med detta men då jobb ska utföras blir allt en distraktion, först samtalet, sen ska sms skickas. Sen samtal för frågor vad som menas med smset och ifall det går att pruta.

Men inget av detta har någon betydelse dör kunden kan och kommer likl hävda att ingen information om ditt och datt givits och bli gnällig.

D
Om du ser samtal från framtida kunder som ett störningsmoment så borde du inte driva ett företag.

Hemsida var en bra idé

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Förstår att du inte jobbat en dag med detta men då jobb ska utföras blir allt en distraktion, först samtalet, sen ska sms skickas. Sen samtal för frågor vad som menas med smset och ifall det går att pruta.
Så här har de flesta på arbetsmarknaden. Förstår att du är förvirrad, men så här ser det ut i den riktiga världen.

Staffan

E
D Derbyboy skrev:
Bara larvigt. Alla företagare har administrativ tid.
Men att utföra arbete går nog före och administrera görs helst inte på fritiden.

Förstår att ni fortfarande pratar om denne ensamföretagaren som ni jämt anlitar i hopp om att få det så billigt som möjligt och som saknar juridiska muskler och enklare kan skrämmas till prutning i efterhand.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
D
Jag förstår, du vill bara koppla din el. Mäta dina spänningar och skala kabel. Men driver du ett företag så ingår en hel del annat.

Trivs du inte med det så sök en anställning. Då slipper du det administrativa.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.