159 314 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Ett kontrakt på tio sidor då med massa finstilt nonsens.Staffan2000 skrev:
Nej, det räcker vi tar i hand på vad det ska kosta så får vi ta en ny diskussion ifall något oväntat dyker upp.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det där tror jag är ett mycket ovanligt alternativ. Man ringer ett företagnummer och det kan vara ett stort eller litet företag (blåsningen i #1610 var från ett relativt stort bolag). Alternativt ringer man direkt till en hantverkare om man har haft med den personen att göra tidigare, men då vet man förmodligen hur de fakturerar. Är det firman som lurar kunden, så lär det inte hända ofta att kunden ringer tillbaks för att bli lurad en gång till.E El-Löken66 skrev:
Om det är en liten firma så man hamnar direkt hos en hantverkare som inte kan berätta faktureringsmodellen för att hen är på ett jobb så är det synnerligen enkelt att säga: "Du, jag är ledsen, men jag sitter lite tajt till nu, men kontakta kontoret så kan de hjälpa dig?" eller "Jag sitter med jobb nu, men kan du maila mig dina frågor så svarar jag senare när det lugnar ned sig?" eller om det är en person som inte får ange priser till kunden "Tyvärr kan jag inte besvara prisfrågor, kontakta kontoret eller min chef". Svarar man fast man inte kan, ja då får man skylla sig själv om kunden blir förbannad.
Var inte så korkad. När man vet att man gjort bort sig, är det mycket bättre att erkänna, än att kräla ännu längre ner i förnedringen träsk.E El-Löken66 skrev:
Staffan "som vet vad han talar om"
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är styckpris.E El-Löken66 skrev:
Hela fakturan hittar du i tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/oskaelig-priset-fyrstads-el-ockerpriser.369386/
Berätta Staffan, varför skulle en anställd vilja ringa och prata med kunder på sin fritid. Jag antar att du och derby även förväntar er att denne ska ställa upp och svara på allehanda frågor om installationen 24/7.Staffan2000 skrev:
Ni lever i sanning i fantastins värld. Finns inga ungar att hämta från förskola samt köra till träningar, inga matvaror att inhandla, ingen mat att laga etc. Bara Staffan2000 och Derbyboy, de har luskat fram hantverkarens telefonnummer så nu ska de behandlas som kungligheter och det ska bli en stor ära att rensa deras skitavlopp.
Bara larvigt. Alla företagare har administrativ tid.E El-Löken66 skrev:Berätta Staffan, varför skulle en anställd vilja ringa och prata med kunder på sin fritid. Jag antar att du och derby även förväntar er att denne ska ställa upp och svara på allehanda frågor om installationen 24/7.
Ni lever i sanning i fantastins värld. Finns inga ungar att hämta från förskola samt köra till träningar, inga matvaror att inhandla, ingen mat att laga etc. Bara Staffan2000 och Derbyboy, de har luskat fram hantverkarens telefonnummer så nu ska de behandlas som kungligheter och det ska bli en stor ära att rensa deras skitavlopp.
Det finns olika upplägg, i första hand skulle jag vilja se bra information på hemsidan, då kan hantverkaren bara avsluta med priserna kan du se på vår hemsida, sök på Skitlösarens Avloppsrensning Solna och återkom ifall du behöver kompletterande information.D Derbyboy skrev:
Förstår att du inte jobbat en dag med detta men då jobb ska utföras blir allt en distraktion, först samtalet, sen ska sms skickas. Sen samtal för frågor vad som menas med smset och ifall det går att pruta.
Men inget av detta har någon betydelse dör kunden kan och kommer likl hävda att ingen information om ditt och datt givits och bli gnällig.
Så här har de flesta på arbetsmarknaden. Förstår att du är förvirrad, men så här ser det ut i den riktiga världen.E El-Löken66 skrev:
Staffan
Men att utföra arbete går nog före och administrera görs helst inte på fritiden.D Derbyboy skrev:
Förstår att ni fortfarande pratar om denne ensamföretagaren som ni jämt anlitar i hopp om att få det så billigt som möjligt och som saknar juridiska muskler och enklare kan skrämmas till prutning i efterhand.
Jag förstår, du vill bara koppla din el. Mäta dina spänningar och skala kabel. Men driver du ett företag så ingår en hel del annat.
Trivs du inte med det så sök en anställning. Då slipper du det administrativa.
Trivs du inte med det så sök en anställning. Då slipper du det administrativa.