E
13th Marine 13th Marine skrev:
Vad jiddrar du om?

Det enda vi förespråkar är transparens, berätta vad du vill ha betalt för innan, inte efteråt.
Vilka är ni?
Du och några till förespråkar helt rimliga krav medan extremisterna på något sätt tror de för folkets talan om någon slags enhetlighet gällande att enbart effektiv tid hos kund ska betalas.

Så går såklart att göra, baka in alla kostnader och ta 1000 kronor i timmen men ingen skulle bli gladare av det, utom kanske 2 här, och ingen ROT skulle vara möjlig.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu har vi kommit en bit.
Ett skriftligt avtal är BÄST för båda parter. Men har man bara fått ett avtal om Tim/ Pris så är det bra om konsumenten kan fundera lite själv och maila lite frågor.
Kanske läsa på lite och råka hitta Hantverksformuläret. Ringa en vän och be om råd ifall det är första gången man anlitar en hantverkare.

Ett muntligt är lika gällande men det är lättare att det blir missuppfattningar och man känner sig/ blir lurad.

”Att resa tillkommer är självklart”. Är det verkligen självklart? För vem är det självklart? För Derbyboy är det nog inte självklart.

”att salta fakturan och inte vara överens med kunden är inte ok”
Nu blev det svårare igen. För en konsument är det självklart att arbetet börjar och slutar vid tröskeln. För en annan är det självklart att inköp av material ingår i Tim/ Priset ( tidtagningen stoppas när hantverkaren åker och handlar). För en tredje har hen blivit lurad och bedragen när det visar sig att materialpriset på fakturan inte stämmer överens med priserna på Bauhaus eller Byggmax.

Att läsa på lite, prata med vänner och själv fundera lite är en billig försäkring för att inte bli eller känna sig blåst när man anlitar en hantverkare.

Kan inte bara hantverkaren informera om allt innan hen startar arbetet? Hen är ju skyldig att göra det enligt gällande lagstiftning! Dessutom vill hantverkaren ha nöjda kunder och mer jobb.

Detta skulle självklart vara det bästa. Men nu ser verkligheten inte ut så här. Då är det enligt mig dumt och naivt att bara förutsätta saker. Särskilt ifall man bara får ett Tim pris.

Ett fast pris är den absolut bästa försäkringen. Självklart ska det vara skriftligt.

Ni som nu påstår att det bara är i hantverksbranschen allt är så otydligt. Testa att lämna in en trasig bil på verkstaden så får ni se vad som händer ifall ni inte själva ställer frågor om pris.

Ni som klagar över hantverkarens materialpriser och jämför med Byggmax och Bauhaus.
Testa att köpa avgasröret på Biltema och ta med det till verkstaden och kräv att dom ska använda ditt medhavda material eller lämna Biltemas materialpriser.
Jag har haft en kund som jag jobbat åt i omgångar och den kunden hade åsikter på att jag tog betalt för resan. Hen menade att jag gjorde en privatresa till hen (samma som jag skulle gjort till ett vanligt arbete som anställd). Jag försökte förklara att hen inte var min arbetsgivare utan mitt företag var det. Hen stod på sig och när jag då sa att hen då skulle betala mina arbetsgivaravgifter tvärvände hen plötsligt och sa att det var ok att betala resorna. (Hade blivit dyrare med arbetsgivaravgifter).

Av alla kunder jag haft är de privata de klart snålaste och många försöker pruta eller få det svart. Att arbeta åt andra företag har aldrig varit något problem.

Men som företagare har jag lärt mig att lyssna och sätta kunden i centrum. Att vara tydlig är viktigt. Har jag stött på problem hos någon kund och att det krävs att hyra något har jag alltid pratat med kunden innan för att försöka undvika missförstånd. Har alltid fakturerar den faktiska tiden och aldrig lagt på låtsastimmar.

• Gilla
Krille-72 och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
bilverkstäderna är inte svåra att hitta. Men vad har facket att göra med vem som levererar materialet att göra.
Och jag tycker det är onaturligt att inte va med i facket men du tror väl att just du skulle ha det bättre om det aldrig funnits, eller att alla hade arbetat kortare tid haft längre semester o tjänat mer.
Du missuppfattar nog inlägget ganska kraftigt. Jag tycker det är bra att facket finns för då kan inte jag kräva av mina anställda att dom ska åka och handla material på sin fritid och även åka ut till kunden på fritiden. Eftersom jag inte kan kräva det av mina anställda så behöver jag ta betalt av mina kunder även för den tiden. Sen hur man tar betalt för den tiden verkar variera kraftigt. Vi jobbar knappt med privatpersoner men om vi gör det är det alltid fast pris. Vi har den stora förmånen att kunna tacka nej annars.

Ett påslag på material är en del av affärsidén för en verkstad eller hantverkare. Försvinner det påslaget måste företaget fundera ut en annan lösning för bortfallet av detta. Olika branscher inom hantverksyrket har också olika marginaler på materialet. Av dom så har oftast plåt, vent, el och rör den högsta marginalen. Mycket tack vare hur deras grossister arbetar.

Så att sälja material till en kund är en del av affärsidén och en nödvändighet för att kunna göra en vinst på arbetet. En avgift för servicebil ska täcka en del av kostnaden för bilen. Tyvärr täcker den oftast inte hela kostnaden.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vilka är ni?
Du och några till förespråkar helt rimliga krav medan extremisterna på något sätt tror de för folkets talan om någon slags enhetlighet gällande att enbart effektiv tid hos kund ska betalas.

Så går såklart att göra, baka in alla kostnader och ta 1000 kronor i timmen men ingen skulle bli gladare av det, utom kanske 2 här, och ingen ROT skulle vara möjlig.
Jag tror de flesta här, inkl extremisterna, tycker det är OK att ta betalt för resor, men det ska informeras om det innan, det folk menar är inte att det är så glasklart att det inte ingår i timpenningen som vissa vill påskina.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om jag klagar på materialpriser, vilket jag gör i vissa trådar, men aldrig behövt göra privat, så är det när man tar rövarpriser för samma vara.
Jag jämför inte ett Biltema-vägguttag med ett Elko.
Jag jämför inte ett Jula Anslut-vägguttag med ett Elko.
Jag kan däremot jämföra ett Elko inköpt på Jula med exakt samma artikelnummer som det Elko-uttag som elektrikern köper på Ahlsell. Kostar uttaget från elektrikern 4 ggr mer är det åt helvete, särskilt om de sagt "du får bra pris på materialet. 20% rabatt". Dessa 20% var tydligen på grossistens listpris.
Får jag som hantverkare betala mer för ett elko hos grossist än vad kund får betala på Jula talar jag om det för kunden att hen kan köpa det själv men att min garanti inte gäller på materialet då.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror de flesta här, inkl extremisterna, tycker det är OK att ta betalt för resor, men det ska informeras om det innan, det folk menar är inte att det är så glasklart att det inte ingår i timpenningen som vissa vill påskina.
Precis så tycker även jag. Jag har aldrig sagt något annat heller. Utan det är de lättstötta som stoppar sina ord i munnen på mig och sedan avslutar med lite självömkan och en massa skrattande gubbar.
Inte mycket till diskussion, på det hela taget när bortskämda hantverkare känner sig trampade på ömma tår och agerar i affekt.

Ni skall ha betalt för det som är överenskommet. Hur svårt kan det vara att förstå?

Staffan Mainhof

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Faktum är att det är en hel del som gör det. Det kallad intermittent anställning och innebär att anställningen påbörjas vid kundens dörr vid schemaläggningens start och avslutas vid passets slut. En timme senare påbörjas din nästa anställning hos nästa kund.

Det visar väl bara hur lite folk vet om saker utanför deras bubbla.

Och ja, detta är en ok anställningsform som seriösa företag med kollektivavtal tillämpar.

Frågor på det?
Kallas väll även Tim eller behovsanställning?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Du missuppfattar nog inlägget ganska kraftigt. Jag tycker det är bra att facket finns för då kan inte jag kräva av mina anställda att dom ska åka och handla material på sin fritid och även åka ut till kunden på fritiden. Eftersom jag inte kan kräva det av mina anställda så behöver jag ta betalt av mina kunder även för den tiden. Sen hur man tar betalt för den tiden verkar variera kraftigt. Vi jobbar knappt med privatpersoner men om vi gör det är det alltid fast pris. Vi har den stora förmånen att kunna tacka nej annars.

Ett påslag på material är en del av affärsidén för en verkstad eller hantverkare. Försvinner det påslaget måste företaget fundera ut en annan lösning för bortfallet av detta. Olika branscher inom hantverksyrket har också olika marginaler på materialet. Av dom så har oftast plåt, vent, el och rör den högsta marginalen. Mycket tack vare hur deras grossister arbetar.

Så att sälja material till en kund är en del av affärsidén och en nödvändighet för att kunna göra en vinst på arbetet. En avgift för servicebil ska täcka en del av kostnaden för bilen. Tyvärr täcker den oftast inte hela kostnaden.
Jag som kund, företag el privat skulle aldrig acceptera på ex ett bygge att någon hantverkare åkte o hämtade material på arbetstiden hos mig däremot tog med från firman där han är anställd, det finns alltid undantag om det är mycket brottom, och då får bara en åka. Den som har planerat sitt jobb så dåligt att han inte har materialet med sig åker ut punkt.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Precis så tycker även jag. Jag har aldrig sagt något annat heller. Utan det är de lättstötta som stoppar sina ord i munnen på mig och sedan avslutar med lite självömkan och en massa skrattande gubbar.
Inte mycket till diskussion, på det hela taget när bortskämda hantverkare känner sig trampade på ömma tår och agerar i affekt.

Ni skall ha betalt för det som är överenskommet. Hur svårt kan det vara att förstå?

Staffan Mainhof
Fel!

Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Fel!
Fel! Vad?

Alltid lika roligt med uttömmande svar.

Staffan

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Kanoninlägg som vanligt. Jag är av naturliga orsaker ingen stor beundrare av våra fackförbund. Men när jag läser dina och andras önskemål att skjuta tillbaka arbetsmarknaden till medeltiden blir man mörkrädd. Allt för att det ska bli så billigt som möjligt för er.
Jag älskar helt plötsligt alla fackförbund. För tack vare dom kommer era önskningar aldrig att infrias.
Men fortsätt ni att ta med er olja och filter till bilverkstaden och köp ert eget material när hantverkaren ska komma.
Det måste ju vara väldigt lätt för er att hitta seriösa hantverkare och bilverkstäder som arbetar efter era önskemål.
Jag föredrar som hantverkare att ha materialet med till kund för jag vet vad som krävs i virkeslängder för att minska spill men hade en kund en gång som själv ville beställa en lastbil med virke från brädgården. Jag sa vilka dimensioner det skulle vara och kunden beställde efter det. (Skulle bygga ett trädäck). Längden på trallen skulle vara 4,2. Men som de flesta vet brukar man få kapa ändarna på trallen med 1 dm för att det i regel är en massa sprickor i ändarna. Jag påpekade detta för kunden att virkeslängden behövde vara minst 4,4.

När kunden hade gjort beställning och virket kom hade de inte på brädgården någon trall som var 4,4 utan längderna var 3.60, 4.20 och 5,40. Kunden hade således beställt 4,20 då 5,40 skulle bli för mycket spill.

Hälften av virket fick jag kapa samt skarva och kunden sa efteråt att det kanske hade blivit bättre om jag köpt virket då jag kunde köpa 4,40 längder och då sluppit skarva och ändå åkt och kompletterat.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vilka är ni?

I TS fall finns ingen rimlighet utan rimlighet är som företagare att vara tydlig.

• Gilla
Krille-72 och 3 till
  • Laddar…
D
E El-Löken66 skrev:
Vilka är ni?

Nej jag har inte sagt att bara effektiv tid ska räknas. Jag vill bli upplyst vad som ska räknas från hantverkaren.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D
1) Hantverkaren får ta betalat för precis vad han vill bara han upplyser mig om vad han tänker ta betalt för innan vi sluter avtal.

2) Upplyser han inte om alla kostnader så kommer han i många fall få svårt att få betalt för alla kostnader.

Redigerat:
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kallas väll även Tim eller behovsanställning?
nej, anställningsformen timanställning existerar inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.