Byggahus.se

Oskälig priset? Fyrstads el ockerpriser

1. Y
    Medlem Nivå 1
    Hi,

Jag fick fakture för köksrenovering igår men inse jag nåt varor till exempel vägguttag är jättedyrt och jag känns det är inte sant. Vad kan jag göra? Jag försaker att ringa de men de sager det är rekommendation priset för kunder?!

Kan nåt berätta mig om det är normalt pris?

det här vägguttag kostnad 1269.90sek innan VAT. är det normalt?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-3-26_16-28-41.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-3-26_16-26-20.png

Tack

hjälplös kvinna

2. J
    Renoveringsnovis Nivå 6
    Nej, det är fantasipriser. Hörnboxen med uttag kostar 460 kr på elbutik.se. Och det är inklusive moms.

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Vart kom 1269:- + moms ifrån? 759:- + moms är väl vad du betalt?

4. J
    Renoveringsnovis Nivå 6
    Det är bara för 3-vägsuttaget, sedan tillkommer själva hörnboxen (raden ovanför). Som jag tolkar det i alla fall.

• Laddar…
  5. Y
    Medlem Nivå 1
    Hej, Joakim, du är korrekt. Jag vet inte att de ska byte vägguttag och priset ska bli så högt. de visar inte mig prislista eller information. det här vägguttag var redan där när jag är hemma från jobbet. Nu, vet jag att lita inte på hantverkare.

jag pratar med de och de sager det är normalt i sverige. (jag kan inte prata svenska)

jag vill anmälan till ARN. ha något har samma erfaren och kan dela med mig din faktura?

6. J
    Renoveringsnovis Nivå 6
    Jag har aldrig anlitat en elektriker, så jag har ingen personlig erfarenhet, men det här ämnet har avhandlats många gånger här på forumet.

Jag skulle rekomendera dig att ta kontakt med din kommuns konsumentombudsman.

Jag tycker att påslaget som är gjort låter som ocker. 10-15% hade kanske varit rimligt, inte 200%.

7. P
    Medlem Nivå 6
    De där priserna är helt åt helvete..
    T.ex. betalar jag genom jobbet ca. 40kr inkl. moms för en Hager C10 Dvärgbrytare..

8. L
    Medlem · Nivå 11
    Kollade lite snabbt, betalar 181kr +moms för uttaget komplett, och 44kr +moms för lådan enbart.

Så dom har tagit grossistens listpris minus lite rabatt. Kräv reducering med ett par hundra till.

9. major_tom
    Renoverare · Nivå 9
    • Laddar…
  10. Fairlane
    Medlem · Nivå 12
    Tyvärr har du råkat ut för en firma som använder listpriser för att lura sina kunder.
    Personligen hade jag aldrig betalat det där. Jag hade bestridit fakturan och plockat fram rimliga priser på sakerna och betalat det. Sen hade de fått stämma mig om de ville det.

Firmans namn skulle jag också sprida som varningssignal. Tyvärr agerar några företag så här och förstör för de seriösa elektrikerna.

11. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Det var väl något liknade fall som drevs till rätten, men firman förlikades och förbjöd kunden att säga hur. Det skulle vara väldigt intressant att se ett riktigt avgörande i det här ärendet.

Men en lättare väg är att ta det via allmänna reklamationsnämnden. Se till att få fram bra underlag på vad som är verkliga priser på identiska produkter.

De där priserna är rena hittepå priser.

12. D
    Medlem · Nivå 6
    Men titta! Du har fått 30% rabatt ju! Det är ju jättebra! 30%!

13. S
    Medlem Nivå 1
    Helt oskäligt.
    Vanligtvis brukar ordentliga elektriker ta sitt pris med ett påslag på ca 20%. Då är det ett rättvist pris.

I vissa fall är dom där listpriserna 80% dyrare än vad elektriker får betala. På kabel kan det vara ännu mer. Listpriserna kan man aldrig köra på.

Priset är 460 om du skulle köpt den själv på https://www.elbutik.se/product.html/exxact-hornbox-med-3-vagsuttag

Deras pris bör ligga i denna nivå, något dyrare är ok för att dom måste i sin tur lämna garanti

14. D
    Medlem · Nivå 6
    Man kan ju göra en snabb jämförelse mot Hornbach. Eller elbutik.se
    Eller något annat bolag där det faktiskt finns en riktig prislista till skillnad från Ahlsell-affärsmodellen.

Ruggigt prisvärt med "Strömställare kron ant exxact för blygsamma 336 + moms (efter rabatt, så klart) => 420kr. Kostar 106kr på Hornbach.
    https://www.hornbach.se/shop/SCHNEI...ntracit-1820316/6787816/artikel-detaljer.html

Gillar även priset på "Exxact ram" för 168kr + moms = 210. Hornbach tar 43 spänn för den.
    https://www.hornbach.se/shop/SCHNEI...ntracit-1822151/6787776/artikel-detaljer.html

Jag förstår att elektrikern behöver ha marginal för att handla produkten. Och för att kunna lämna garanti på produkten. Så låt oss säga att an lägger på 100% mot vad Hornbach tar. Han dubblar kort och gott. Kanske magstarkt tycker vissa. Jag tror dessvärre att 10-15% är orimligt lågt.

I detta fall är priset gånger 4. Det är inte skäligt.

15. T
    Medlem Nivå 7
    Jag kollade hos en elgrossist.

"Grundnettopriset" är 1735 kr
    Mitt pris som kund på absolut lägsta nivå är 790 kr
    Och elbutik.se är som sagt 460 kr

Så egentligen borde du vara glad att det inte blev dyrare. Men det är förstås helt sjukt att det är på det här viset, och att de flesta tyvärr lär sig den hårda vägen.

• Laddar…