159 304 läst ·
2 396 svar
159k läst
2,4k svar
Jobb för två timmar, faktura för tre...
Så när proffsträdfällaren anländer, springer han gatt ut i skogen med sin nagelfil och börjar avverka. När det verkar gå lite för långsamt åker han iväg och hyr en fogsvans och när den verkar ineffektiv hyr han en vedsåg etc etc .. Aj aj. Han får blåsor i händerna. Dags att åka en vända till och hyra handskar. Så efter fyra vändor till uthyraren står yrkesmannen redo men motorsågen. -"Bensin". -Förbaskade kund. -Har han ingen bensin? -Då får jag åka och fylla på. -Men i vad? -Köper reservdunk som kunden betalar. -Jag kan ju inte förväntas ha med mig allt. Osv osv...E El-Löken66 skrev:
När skulle ni, Löken och Krille samt ev. övriga hantverkargullare, sagt stopp?
Staffan
Varför inte bara reglera detta innan arbetet startar?Staffan2000 skrev:
Så när proffsträdfällaren anländer, springer han gatt ut i skogen med sin nagelfil och börjar avverka. När det verkar gå lite för långsamt åker han iväg och hyr en fogsvans och när den verkar ineffektiv hyr han en vedsåg etc etc .. Aj aj. Han får blåsor i händerna. Dags att åka en vända till och hyra handskar. Så efter fyra vändor till uthyraren står yrkesmannen redo men motorsågen. -"Bensin". -Förbaskade kund. -Har han ingen bensin? -Då får jag åka och fylla på. -Men i vad? -Köper reservdunk som kunden betalar. -Jag kan ju inte förväntas ha med mig allt. Osv osv...
Staffan
Löken och Krille hade hyrt in en snabb svartarbetande öststatsarbetare som är van att fälla träd med sågkedjefilenStaffan2000 skrev:
Så när proffsträdfällaren anländer, springer han gatt ut i skogen med sin nagelfil och börjar avverka. När det verkar gå lite för långsamt åker han iväg och hyr en fogsvans och när den verkar ineffektiv hyr han en vedsåg etc etc .. Aj aj. Han får blåsor i händerna. Dags att åka en vända till och hyra handskar. Så efter fyra vändor till uthyraren står yrkesmannen redo men motorsågen. -"Bensin". -Förbaskade kund. -Har han ingen bensin? -Då får jag åka och fylla på. -Men i vad? -Köper reservdunk som kunden betalar. -Jag kan ju inte förväntas ha med mig allt. Osv osv...
Staffan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Skulle nog begärt offert där. Kanske ett par olika tills det känns bra.Fairlane skrev:
Nu är detta orealistiskt då jag vet allt om säkra hörnet så skulle det inte vara något extrefall är det ju bara att fälla det själv.
Har även skyddsutrustning.
Kan vara. Eller, så blåste han henne, helt enkelt.E El-Löken66 skrev:Just därför du skulle läst på innan.
Troligen var den fulinstallerad med lampsladd så hantverkaren åkte på att skruva kabel i stenhårt betongtak, väl där upptäcks brister med ojordade uttag med jordbbleck och i slutändan är allt bytt, jordat och klart.
Har själv varit med om exakt samma men hur ska du förklara detta för en 89-åring.
Staffan
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är ett bra exempel tycker jag. Hur skulle du lägga upp beställningen om du ville hyra in ett proffs att ta ner ett träd?E El-Löken66 skrev:
Tänk noga, för missar du en enda detalj så kan det kosta dig mycket oväntade pengar.
Man måste väl ändå ta lite hänsyn till projektets storlek?E El-Löken66 skrev:
Ska jag vara beställare för att bygga Turning Torso 2 så behöver jag rimligtvis vara betydligt noggrannare än om jag ber en elektriker sätta upp ett uttag utomhus. Jag bad en elektriker installera fläkten till det ventilerade golvet i vårt förra hus (samt en hel del annat). Han gjorde ett perfekt resultat vad jag kunde se och till ett rimligt pris. inte hade vi diskuterat om ifall han skulle hyra borrmaskin eller inte etc.
Skulle jag som beställare följt de sju stegen ...
1. Starta rätt projekt.
Bra, den delen tror jag att jag fick till, projekt installera golvfläkt
2. Ta fullt ägarskap för förstudie och business case
Business case: Få ventilerat golv?
Förstudie: ?
3. Formulera ett tydligt mål och syfte
Ok, Målet är att fläkten ska fungera som det är tänkt för det ventilerade golvet
Syftet: Att undvika fuktproblem
4. Säkra resurser och budget
Ok, resurser är elektrikern och budget, ja, hmm det är klurigt. Jag har pengar, men jag har ingen aning om hur mycket elektrikern vill ha betalt.
5. Säkerställ tydliga krav
Hmm, kravet är att fläkten ska monteras på den här platsen och fungera som tillverkaren beskrivit. Är det tillräckligt tydligt?
6. Välj rätt projekt- och utvecklingsmetod
VA??
7. Behåll ansvar för realisering
Ja, hmm, det har jag väl, antar jag?
Källa: Intervju med Bo Tonnqvist som är föreläsare, författare och konsult med specialitet att hjälpa företag och organisationer att införa projekt-metoder och agila arbetssätt.
Ja, det stämmer säkert väldigt bra in på större projekt, men kanske inte så bra på mindre som att installera en fläkt (eller kommod, eller såga ner ett träd)?
Men visst, det är bra om beställaren tar ett ansvar. Ännu bättre om utföraren också gör det.
Nu fegar du ur igen. Detta var, som du mycket väl vet, ett fiktivt exempel.E El-Löken66 skrev:
Staffan