E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför skrev jag "Kan vara. Eller, så blåste han henne, helt enkelt." Bara som ett altenativ till din hypotes. Frågor på det?

Staffan
Tror detta var en pik till @kortis att hen bör vara mer hjälpsam mot sin mor.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Varför skulle hen behöva hyra en borrmaskin, för vanliga jobb finns ju detta i bilen. Men inte en Cobra för 50k.

Det du skriver är ju många som inte tänker på. Förstudie, är det en fläkt som behövs, eller man ska börja med att laga hålet i taket.

4, detta behöver ni ju komma överens innan arbetet startar. Såvida du inte känner personen i fråga och litar på denne.

Tydliga krav är ju aldrig fel, så länge de är rimliga, det är bra att veta ungefär hur det är tänkt och sen gå genom detta med proffset för att justera detaljerna.

Som projektledare har du olika metoder du kan använda vid olika tillfällen:
1. Agil
2. Scrum
3. Kanban
4. Lean
5. Xp
6. Vattenfall
7. PRINCE2
8. PMBOK

Som exempel. Men detta är inte så noga vid ditt lilla jobb. Agil utvecklingsmetod kan du läsa om här.

Men jag tror nog du har det ganska klart för dig och råkar förhoppningsvis inte upp för konstanta problem dom @Staffan2000 eller @Derbyboy.

För även om proffset kanske är kung på att klistra upp plattor tycker denne kanske inte det är helt bekvämt med en kund som läst en massa och kommer med en mängd bestämda åsikter om att saker och ting ska vara på ett visst sätt.

Lätt att tycka att hantverkaren även ska kunna allt detta men saker och ting ändras med åren och är någon nyligt påläst så är det lätt att bli självsäker.

Hantverkaren har förhoppningsvis hängt med i branschutvecklingen däremot.
Varför skriver du allt detta? Det har ingenting med varken TS frågeställning, eller vårt hypotetiska hantverksanlitningsresonemang. Helt obegripligt, faktiskt. Såvida du inte försöker dig på en skenmannöver?

Staffan

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varför skriver du allt detta? Det har ingenting med varken TS frågeställning, eller vårt hypotetiska hantverksanlitningsresonemang. Helt obegripligt, faktiskt. Såvida du inte försöker dig på en skenmannöver?

Staffan
Det var @Fairlane som undrade.

Redigerat:
E El-Löken66 skrev:
Lägg upp den maskerade fakturan så får vi se.
Är det hyreslägenhet bör ju föreningen få fakturan.

Vi har säkert redan mötts skulle jag tro.
en hyreslägenhet är inte en bostadsrättsföreningen i den får medlemmar stå för sina kostnader.
Och nä tänker inte lägga upp morsans faktura, är det så otroligt att det gått till så här tycker du. Du det är inte ens speciellt ovanligt när man här med medlemmar i olika föreningar

Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Det vad @Fair wind som undrade.
Det tvivlar jag starkt på. Men vi får se. @Fairlanene

Staffan

Redigerat:
E
K kortis skrev:
en hyreslägenhet är inte en bostadsrättsföreningen i den får medlemmar stå för sina kostnader.
Och nä tänker inte lägga upp morsans faktura, är det så otroligt att det gått till så här tycker du. Du det är inte ens speciellt ovanligt när man här med medlemmar i olika föreningar
Det är inte otroligt, det finns mängder av tjuvar i Sverige, kanske ringde hon någon oseriös av misstag.

Jag bara säger att jag personligen har åkt ut för att bänkarmaturen släppt i skruvarna, när jag tittar ser jag att den är ansluten med lampsladd 2x0,75 rakt genom metallgenomföringen som tar sig närmre plasten. Den går in bakom en lucka som får demonteras framför spis fläkten och upp till takdosa uppklistrad. Nu fanns där nyligt installerad jfb men blotta tanken gör en kallsvettig diskbänken i plåt var absolut noll potential och armaturen hänger i den ojordade sladden. Där fanns en brödrost också.

Sedan visade det sig att de jordade uttagen var det inte draget jord till och allt var blandat i en salig röra i hela lägenheten. Kyluttaget hängde ut.

Men nu är allt jordat och korrekt och de enstaka ojordade uttagen utbytta samt gruppförteckningen uppdaterad då den inte stämd esedan centralbytet.

Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Varför skulle hen behöva hyra en borrmaskin, för vanliga jobb finns ju detta i bilen. Men inte en Cobra för 50k.
Och hur vet kunden var gränsen går?
Kunden kanske inte ens vet vad hälften av verktygen är.

E El-Löken66 skrev:
Det du skriver är ju många som inte tänker på. Förstudie, är det en fläkt som behövs, eller man ska börja med att laga hålet i taket.
??? Jag ringer en elektriker för att installera en fläkt till det ventilerade golvet, inte för att laga ett hål i taket.

E El-Löken66 skrev:
4, detta behöver ni ju komma överens innan arbetet startar. Såvida du inte känner personen i fråga och litar på denne.
Och då är vi tillbaks till vad hela tråden handlar om, en leverantör som inte är tydlig med sin debiteringsmodell utan lägger till saker i efterhand.

E El-Löken66 skrev:
Tydliga krav är ju aldrig fel, så länge de är rimliga, det är bra att veta ungefär hur det är tänkt och sen gå genom detta med proffset för att justera detaljerna.
Ja visst är det så. Jag brukar säga vad jag har tänkt mig och sen säga "det är du som är proffs, så om det inte går eller om du ser en bättre lösning så säg gärna till". Det brukar fungera utmärkt.
Det hjälper mig dock inte ett dugg i att på reda på om det tillkommer andra kostnader som servicebil, verktygshyra etc.

E El-Löken66 skrev:
Som projektledare har du olika metoder du kan använda vid olika tillfällen:
1. Agil
2. Scrum
3. Kanban
4. Lean
5. Xp
6. Vattenfall
7. PRINCE2
8. PMBOK
Tack, jag har koll på olika projektmodeller, men ser inte hur det är intressant på normala hantverkstjänster.
Det där är mer anpassat till att bygga Turning Torso än att ta ner ett träd eller montera en kommod.
Det är inte helt rimligt med all dokumentation som ska fram och beslutspunkter etc.

Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är inte otroligt, det finns mängder av tjuvar i Sverige, kanske ringde hon någon oseriös av misstag.

Jag bara säger att jag personligen har åkt ut för att bänkarmaturen släppt i skruvarna, när jag tittar ser jag att den är ansluten med lampsladd 2x0,75 rakt genom metallgenomföringen som tar sig närmre plasten. Den går in bakom en lucka som får demonteras framför spis fläkten och upp till takdosa uppklistrad. Nu fanns där nyligt installerad jfb men blotta tanken gör en kallsvettig diskbänken i plåt var absolut noll potential och armaturen hänger i den ojordade sladden. Där fanns en brödrost också.

Sedan visade det sig att de jordade uttagen var det inte draget jord till och allt var blandat i en salig röra i hela lägenheten. Kyluttaget hängde ut.

Men nu är allt jordat och korrekt och de enstaka ojordade uttagen utbytta samt gruppförteckningen uppdaterad då den inte stämd esedan centralbytet.
Det är klart han var oseriös men företaget väletablerat. Ja mycket skit finns där ute draget av privatpersoner, men entrepenörer går definitivt inte fria där.

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om konsumenten är missnöjd med att fakturan inte stämmer överens med arbetet som är utfört efter överenskommelse ska konsumenten först kontakta fakturaställaren och reda ut detta och om inte det går ska konsumenten betala det som är ok och bestrida det som inte är ok.
Nu var det inte riktigt det jag frågade. Läs igen och försök att svara vad du tycker.

E
Fairlane Fairlane skrev:
Och hur vet kunden var gränsen går?
Kunden kanske inte ens vet vad hälften av verktygen är.

??? Jag ringer en elektriker för att installera en fläkt till det ventilerade golvet, inte för att laga ett hål i taket.

Och då är vi tillbaks till vad hela tråden handlar om, en leverantör som inte är tydlig med sin debiteringsmodell utan lägger till saker i efterhand.

Ja visst är det så. Jag brukar säga vad jag har tänkt mig och sen säga "det är du som är proffs, så om det inte går eller om du ser en bättre lösning så säg gärna till". Det brukar fungera utmärkt.
Det hjälper mig dock inte ett dugg i att på reda på om det tillkommer andra kostnader som servicebil, verktygshyra etc.

Tack, jag har koll på olika projektmodeller, men ser inte hur det är intressant på normala hantverkstjänster.
Det där är mer anpassat till att bygga Turning Torso än att ta ner ett träd eller montera en kommod.
Det är inte helt rimligt med all dokumentation som ska fram och beslutspunkter etc.
Men hur ska hantverkaren veta allt kunden inte vet. Det kollar väl denne med firman kanske hen tänker, dennes främste egenskap består ju främst i att klistra upp plattor på väggar.
Men den som gör första undersökningen är ju ofta mer av en säljare som ska sitta på de kunskaperna och kunna skapa en korrekt offert.

Nu ser jag att många pratar om ensamsföretagare, jag har själv inte anlitat det men skulle nog försöka ha lite förståelse att denne inte kan vara expert på allt.

Redigerat av moderator:
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men tycker du på riktigt att det verkar funka att lägga över ansvaret på hantverkaren?
Och att sen tro att det bara är att skita i att betala för sådant som konsumenten anser inte är beställt eller ska betalas för är bara naivt.
Det är DÄRFÖR jag försöker få er att förstå att det är säkrast för konsumenten att skriva ett bra avtal.
Att bara anta vissa saker är rent ut sagt korkat.
Ja som projektledare ska man aldrig anta någonting. Problemet är att kunden inte är erfaren projektledare eller beställare.

Det går ju lika bra att vända på ditt resonemang. Varför ska kunden betala sådant som inte är beställt. Och fungerar det att lägga ansvaret på konsumenten? Både konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen bygger ju på att konsumenten är den svagare parten. Hantverkaren hör detta yrkesmässigt och har erfarenhet. Kunden beställer en eller ett par gånger i livet. Är det B2B är det annorlunda än B2C.

Jag tror vi alla är överens om att skriftlig offert och skriftlig beställning med bra mallar är det som fungerar bäst.

• Gilla
Krille-72 och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
@Pin och @Fairlane har rätt i sak och är ordentliga beställare.

@Staffan2000 och @Derbyboy är sedan barnsben vana att peka finger och smita från allt ansvar tyvärr. Inget illa menat.
"Inget illa ment". Jag förstår det, helt enkelt för att du inte begriper bättre. "Det är svårt att förklara, för den som inget begriper".

Staffan Stenmark

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
D
Snart vaknar @lars80 och då drar tråden igång på allvar. Jag vågar nästan lova att nya juridiska sanningar kommer att levereras!

Obs!

Glöm inte prisinformationslagen.

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
E El-Löken66 skrev:
Titta, nu pekas det igen.

Synd att ni inte gjorde lumpen mina damer och herrar.
Nu svävar du iväg igen. Vad pratar du om?

Staffan

• Wow
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
@El-Löken66 har verkligen börjat spåra ut. Tragiskt att se en sån genomklappning.

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.