F fribygg skrev:
Det stämmer väl inte, har du tex betalt per kvadratmeter trall du bygger eller golv du slipar kan du ju tjäna mer på kortare tid om du är snabb och duktig.
Allt har en gräns och dom flests inom bygg jobbar bra och dom som jobbar dåligt blir rätt snabbt utrensande.

• Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Frerider
M mats.3 skrev:
Jag har jobbat på ackord inom bygg och efter dom listorna så jobbar dom flesta rätt nära max för att tjäna så mycket som möjligt men det olika villkor på olika jobb
Helt rätt, incitament är att finna bra och smarta lösningar på varje individuell arbetsplats ihop med ett samspelt gäng hantverkare är oftast receptet för högre förtjänst..

Frerider Frerider skrev:
Men hur ska du hux flux göra jobben snabbare? Tidslistan har ju förhandlats fram efter en 8 timmars dag.
Alltså är det troligare att om man har dagens prislista och får kortare tid på sig för varje moment så innebär det mindre pengar för arbetaren..
Det är ju som du vet olika hur snabba och duktiga och pengakåtanmänniskor är, jag påstår inte att jag kan göra ditt jobb snabbare än du eller att DU skulle klara att tjäna bättre eller jobba färre timmar än i dag på rakt ackord men med den löneförmån finns iaf möjligheten jämfört med månadslön och 40 timmarsvecka

T TheGame skrev:
Nej jag har roligare fritid hellre än "lever för mitt jobb".
Jag har "extra knäckt" med sånt som jag tycker är roligt. Men nör allt blir ett jobb så blir det inte kul heller.
Jag har ett lätt jobb som jag kan väl. Jag behöver inte tänka på jobbet på fritiden.
Det kan va jobbigt att jobba, därför det heter jobb.

T TheGame skrev:
Frågan är om det verkligen måste, på vissa ställen men säkert inte på andra.
Dom totala vinsterna blir kanske bättre med kortare arbetstid.
Ingen kommer bjussa på 25% mer i lön. Man kan välja jobba deltid på alla jobb, om du jobbar 75% får du betalt för 75%

J J-banan skrev:
Det kan va jobbigt att jobba, därför det heter jobb.
Jag har inget jobbigt jobb men jag värderar min fritid högre helt enkelt.
Jag förstår att det finns folk som gillar att jobba, jobba hela tiden och jobba ihjäl sig men det är inte jag 😄

J J-banan skrev:
Ingen kommer bjussa på 25% mer i lön. Man kan välja jobba deltid på alla jobb, om du jobbar 75% får du betalt för 75%
Nej menar du det? 😏

M mats.3 skrev:
Allt har en gräns och dom flests inom bygg jobbar bra och dom som jobbar dåligt blir rätt snabbt utrensande.
De som jobbar bra och snabbt kanske väljer att bli egenföretagare för att tjäna bättre (eller jobba färre timmar), har man tex gjort upp om ett fastpris för altanbygget blir ju inget bättre av att man går och drar benen efter sej och är 40 h hos kund när man kunnat jobba undan för åka hem tidigare och få fredagen ledig.

F fribygg skrev:
Det är ju som du vet olika hur snabba och duktiga och pengakåtanmänniskor är, jag påstår inte att jag kan göra ditt jobb snabbare än du eller att DU skulle klara att tjäna bättre eller jobba färre timmar än i dag på rakt ackord men med den löneförmån finns iaf möjligheten jämfört med månadslön och 40 timmarsvecka
Det enklaste vore när det gäller karens och kortare arbetstid är att låta folk över 60 år jobba lite mindre utan karens om dom ska kunna jobba till 67 eller mer.

T TheGame skrev:
Jag har inget jobbigt jobb men jag värderar min fritid högre helt enkelt.
Jag förstår att det finns folk som gillar att jobba, jobba hela tiden och jobba ihjäl sig men det är inte jag 😄
Det gör jag också. Jag skolade om mig och skaffade mig ett jobb jag tjänar mer på och behöver inte jobba lika mycket som förr

D Dilato skrev:
Jag har 99 % av tillgängligt kapital i utländsk valuta som kontanter, det som inte är tillgängligt ännu sitter på räntebärande konto och bara väntar på att kunna lösas ut..5:25 och 3:12
Som kontanter? SEK har ju gått rätt bra en tid, lär ha varit bättre ha de pengarna i värdepapper

Edit: Menar du inte du har pengarna på valutakonto? Verkar ju jobbigt ha dem i madrassen

Frerider
F fribygg skrev:
Nej det är inte jag som sätter accordslistorna utan det är facket och byggföretagen, ett accord på ett bygge bygger inte på att du som individ jobbar häcken av dig utan det är kollektivet (arbetslagets insats) som räknas om du är snabb som blixten men så har du en kollega som knappt lyfter hammaren så blir det ett snitt av era prestationer.
Du verkar vara i tron att varje individ sätter sin egen tid och sedan kan göra det på halva tiden och därmed tjäna en massa pengar på det, men så fungerar det inte det är fastslagna accordstidee för de allra flesta moment.

Här har du lista så har du lite kvällslektyr:

https://www.byggnads.se/4942a6/site...-prislistor/ny--och-ombyggnadslistan-2023.pdf

Redigerat:
Frerider Frerider skrev:
Du verkar vara i tron att varje individ sätter sin egen tid och sedan kan göra det på halva tiden och därmed tjäna en massa pengar på det, men så fungerar det inte det är fastslagna accordstidee för de allra flesta moment.
Mitt exempel var snarare egenföretagaren som väljer att jobba kortare tid eller tjäna mer pengar.
Om DU är anställd och avser att vara det hela yrkeslivet kan du ju fortsätta att gå och dra benen efter dej 40h/v om arbetsgivaren och kunderna accepterar det..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frerider
F fribygg skrev:
Mitt exempel var snarare egenföretagaren som väljer att jobba kortare tid eller tjäna mer pengar.
Om DU är anställd och avser att vara det hela yrkeslivet kan du ju fortsätta att gå och dra benen efter dej 40h/v om arbetsgivaren och kunderna accepterar det..
Egen företagare jobbar inte på accord så jämförelsen blir väldigt skev.

M mats.3 skrev:
Drömmer du om nazister ochså 😂😂😂🥳🥳
Hade du nåt konkret i sakfrågan?

• Wow
mats.3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.