9 091 läst ·
189 svar
9k läst
189 svar
Jimmie Åkesson: “La 100 kvadrat komposittrall som blev direkt farlig att gå på”
Helt rätt, incitament är att finna bra och smarta lösningar på varje individuell arbetsplats ihop med ett samspelt gäng hantverkare är oftast receptet för högre förtjänst..M mats.3 skrev:
Det är ju som du vet olika hur snabba och duktiga och pengakåtanmänniskor är, jag påstår inte att jag kan göra ditt jobb snabbare än du eller att DU skulle klara att tjäna bättre eller jobba färre timmar än i dag på rakt ackord men med den löneförmån finns iaf möjligheten jämfört med månadslön och 40 timmarsveckaFrerider skrev:
Det kan va jobbigt att jobba, därför det heter jobb.T TheGame skrev:
De som jobbar bra och snabbt kanske väljer att bli egenföretagare för att tjäna bättre (eller jobba färre timmar), har man tex gjort upp om ett fastpris för altanbygget blir ju inget bättre av att man går och drar benen efter sej och är 40 h hos kund när man kunnat jobba undan för åka hem tidigare och få fredagen ledig.M mats.3 skrev:
Det enklaste vore när det gäller karens och kortare arbetstid är att låta folk över 60 år jobba lite mindre utan karens om dom ska kunna jobba till 67 eller mer.F fribygg skrev:Det är ju som du vet olika hur snabba och duktiga och pengakåtanmänniskor är, jag påstår inte att jag kan göra ditt jobb snabbare än du eller att DU skulle klara att tjäna bättre eller jobba färre timmar än i dag på rakt ackord men med den löneförmån finns iaf möjligheten jämfört med månadslön och 40 timmarsvecka
Det gör jag också. Jag skolade om mig och skaffade mig ett jobb jag tjänar mer på och behöver inte jobba lika mycket som förrT TheGame skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 223 inlägg
Som kontanter? SEK har ju gått rätt bra en tid, lär ha varit bättre ha de pengarna i värdepapperD Dilato skrev:
Edit: Menar du inte du har pengarna på valutakonto? Verkar ju jobbigt ha dem i madrassen
Nej det är inte jag som sätter accordslistorna utan det är facket och byggföretagen, ett accord på ett bygge bygger inte på att du som individ jobbar häcken av dig utan det är kollektivet (arbetslagets insats) som räknas om du är snabb som blixten men så har du en kollega som knappt lyfter hammaren så blir det ett snitt av era prestationer.F fribygg skrev:Det är ju som du vet olika hur snabba och duktiga och pengakåtanmänniskor är, jag påstår inte att jag kan göra ditt jobb snabbare än du eller att DU skulle klara att tjäna bättre eller jobba färre timmar än i dag på rakt ackord men med den löneförmån finns iaf möjligheten jämfört med månadslön och 40 timmarsvecka
Du verkar vara i tron att varje individ sätter sin egen tid och sedan kan göra det på halva tiden och därmed tjäna en massa pengar på det, men så fungerar det inte det är fastslagna accordstidee för de allra flesta moment.
Här har du lista så har du lite kvällslektyr:
https://www.byggnads.se/4942a6/site...-prislistor/ny--och-ombyggnadslistan-2023.pdf
Redigerat:
Mitt exempel var snarare egenföretagaren som väljer att jobba kortare tid eller tjäna mer pengar.Frerider skrev:
Om DU är anställd och avser att vara det hela yrkeslivet kan du ju fortsätta att gå och dra benen efter dej 40h/v om arbetsgivaren och kunderna accepterar det..
Egen företagare jobbar inte på accord så jämförelsen blir väldigt skev.F fribygg skrev: