Nyfniken skrev:
Rimligtvis i samma omfattning som löneavdraget (dvs helt tvärt emot TS förslag). Allt annat vore ju hål i huvudet.
Håller med, men det skulle vara intressant att få det bekräftat.

Litegrann för att dom du sa att det förhoppningsvis är tvärtemot TS förslag.

Dumma saker sker ju hela tiden.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det beror ju på att vid kort sjukdom är det företaget som betalar.
Tycker jag gör det ännu konstigare. Det innebär ju att om man fulsjukskriver sig och ser på OS på teven får man bonus, men inte om man är hemma för att snyta småbarnsnäsor.

Jag vet inte. Jag tänker väl fel igen. Som vanligt... :eek:

Stefan Bengtsson skrev:
Tycker jag gör det ännu konstigare. Det innebär ju att om man fulsjukskriver sig och ser på OS på teven får man bonus, men inte om man är hemma för att snyta småbarnsnäsor.

Det är en viss logik i det hela (men kan bli fel ändå om man ser i lite större perspektiv):

Är du sjuk dag 1 - 14 är du på företagets lönelista.
Då får du bonus, för att det är fel att diskriminera pga sjukdom.

Om du däremot vabbar eller är sjuk efter dag 14 är du inte avlönad av företaget,
och får alltså inte heller del av företagets lönebonusprogram.

Känns kanske bakvänt, men är nog logiskt ändå.

Svaret är ju inte skrivet i detalj, de skriver att det beräknar bonusen men inte att den beräkningen sker till hundra procent vid sjukdom.

Stefan Bengtsson skrev:

Nja. Är du sjukskriven och avlönas av försäkringskassan så får du ersättning mot föregående års lön. Den lönen inkluderar bonus. Alltså får du bonus även vid VAB, men det är mot föregående års bonusberäkning och det är FK som betalar ut pengarna. Om företaget betalade ut bonus så skulle man få bonus två gånger.

Observera här att det dock finns en begränsning (som jag tror går vid 27.500 kr/månad) vilken gör att tjänar man mer så blir det i praktiken ingen bonusutbetalning från FK.

D09
charta77 skrev:
Ja, fast mig fundering vare över hur stor del av bonusen man räknar bort.

Om det framgår av svaret kanske du kan hjälpa mig?

Det är väl inte hela bonusen som försvinner om jag har en dag VAB på ett år.
Kortfattat så baseras Bonusen på antal timmar man arbetat under perioden mot hur många timmar perioden innehåller. Dvs borta 8 timmar så räknas 8 timmar bort men man får fortfarande bonus på de timmar som man närvarat. Om det är aktuellt med bonusutbetalning givetvis.

Litet trådlyft.. :)

Screen Shot 2013-02-15 at 5.53.12 AM.png

• Gilla
Slaktarn82 och 9 till
  • Laddar…
Raderat

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.