36 549 läst ·
232 svar
37k läst
232 svar
Jag ska ge förslag på ett bonussystem till min arbetsgivare.
Håller med, men det skulle vara intressant att få det bekräftat.Nyfniken skrev:
Litegrann för att dom du sa att det förhoppningsvis är tvärtemot TS förslag.
Dumma saker sker ju hela tiden.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Tycker jag gör det ännu konstigare. Det innebär ju att om man fulsjukskriver sig och ser på OS på teven får man bonus, men inte om man är hemma för att snyta småbarnsnäsor.Nyfniken skrev:
Jag vet inte. Jag tänker väl fel igen. Som vanligt... :eek:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är en viss logik i det hela (men kan bli fel ändå om man ser i lite större perspektiv):Stefan Bengtsson skrev:
Är du sjuk dag 1 - 14 är du på företagets lönelista.
Då får du bonus, för att det är fel att diskriminera pga sjukdom.
Om du däremot vabbar eller är sjuk efter dag 14 är du inte avlönad av företaget,
och får alltså inte heller del av företagets lönebonusprogram.
Känns kanske bakvänt, men är nog logiskt ändå.
Nja. Är du sjukskriven och avlönas av försäkringskassan så får du ersättning mot föregående års lön. Den lönen inkluderar bonus. Alltså får du bonus även vid VAB, men det är mot föregående års bonusberäkning och det är FK som betalar ut pengarna. Om företaget betalade ut bonus så skulle man få bonus två gånger.Stefan Bengtsson skrev:
Observera här att det dock finns en begränsning (som jag tror går vid 27.500 kr/månad) vilken gör att tjänar man mer så blir det i praktiken ingen bonusutbetalning från FK.
Kortfattat så baseras Bonusen på antal timmar man arbetat under perioden mot hur många timmar perioden innehåller. Dvs borta 8 timmar så räknas 8 timmar bort men man får fortfarande bonus på de timmar som man närvarat. Om det är aktuellt med bonusutbetalning givetvis.charta77 skrev:
Klicka här för att svara