Glufsglufs skrev:
Du läser som du vill bara.....du ser vad jag skrivit och du ser vad FK (och andra) själva sagt om vad de vet
Jag har citerat deras egna uttalanden. Kapitel och vers. Du har bara kommit med lösryckta uttalanden om vad du tror andra sagt om dem. Inga direkta citat, eller hänvisningar.

Och statistiken jag hänvisar till är grunden för att bedöma graden av fusk. Om andra parametrar ändras, exv. ersättningsnivåer som var Thomas59s första tes, så bör det ha en påverkan. Det är som sagt utrett att vi *inte* sett den påverkan som vi sett pga av dessa faktorer. Utan andra. Det är ett sätt. Ett annat är att utreda genom stickprov, det har man också gjort (se hänvisningar), eller fråga folk (det citerade du själv en andrahandsuppgift på). Dessa visar t ex att det inte förekom den typ av fusk och i den omfattning som man sade vad gällde VAB.

Då flyttade du målstolpen och säger att det är en annan typ av fusk. Nåväl, den typen vet jag inte mycket om, utom det du själv sade, nämligen att 10% eller så erkänner att de gjort det. Det är heller ingen överumplande siffra. (Tidigare studier visar att de som kan hellre tar timfrånvaro på del av karensdagen, kompledigt eller semesterdag, så det förklarar varför VAB, med barn hemma inte är så lockande). I vilket fall så borde man då kunna se skillnader mellan hur det ser ut när VAB/Sjuklönesystem osv. ändras. Så även om jag inte vet något om detaljerna där så *går det att forska kring det med* och det går att få rimliga svar. Det finns inga teoretiska hinder i vägen.

All den stund som det är roligt att diskutera arbetsmoral på arbetstid... :) Ja, jag kan iaf själv med lite god vilja hävda arbetstid, eftersom det här skulle kunna tolkas som den tredje uppgiften, så pockar den första och den andra uppgiften. Jag tror inte att vi kommer så mycket längre i den här debatten. Jag har gjort det jag kan.

lars_stefan_axelsson skrev:
Jag tror inte att vi kommer så mycket längre i den här debatten. Jag har gjort det jag kan.
Jo det kan man nog säga. Men jag har fortfarande inte fattat din poäng riktigt. ;)

Jugend skrev:
Jo det kan man nog säga. Men jag har fortfarande inte fattat din poäng riktigt. ;)
Då har jag misslyckats. ;) Hade du varit en av mina studenter så hade det varit tjänstefel. Så jag hoppas du inte är det... :D

Jag förstår vad du vill ha sagt men inte vad du vill ha förändrat. :)

Jugend skrev:
Jag förstår vad du vill ha sagt men inte vad du vill ha förändrat. :)
Dåså! Då har jag ju inte misslyckats. Jag är inte ute efter någon egentlig förändring... :)

Liksom Jugend är jag med på vad du menar men jag kan inte förstå de grunder du stödjer dig på. För mig är fusk just bara fusk, vad det än handlar om så vad ev stolpe blivit flyttad hör liksom inte hit då jag menar att fusk kan inte mätas/forskas i.
Vad du än skulle påstå med grunderna du har så kan jag hela tiden motargumentera med något sätt man kan fuska om man så vill, och kan jag så finns det flera och då tyvär de som också nyttjar det. Alltså, man kan aldrig få klart med hur det fuskas till 100% då man inte från vettigt kontrollorgan har kontrollerat, då i synnerhet gällande korttidsfrånvaron.

D09
Svar från do.

Hej, DO har mottagit din fråga angående bonus under föräldraledighet.

Sedan 1 juli 2006 gäller ett förbud för arbetsgivaren mot att missgynna arbetstagare av skäl som har samband med föräldraledighet om missgynnandet inte är en nödvändig följd av ledigheten. Ett exempel på vad som är en nödvändig följd av ledigheten är att man inte får lön då man är föräldraledighet. I det fall en bonus anses vara ersättning för utfört arbete eller relaterad till en arbetsinsats, och därför kan ses som retroaktiv lön, så har Arbetsdomstolen slagit fast att det inte är ett brott mot missgynnandeförbudet att arbetsgivaren gör avdrag för den tid man inte arbetat.

Det kan dock finnas former av bonus, gratifikation eller annan belöning från arbetsgivaren som inte är kopplad till utfört arbete och därför inte att anse som retroaktiv lön. Då kan det vara ett brott mot förbudet mot missgynnande av föräldralediga om arbetsgivaren inte betalar ut beloppet till den som varit föräldraledig.

Arbetsdomstolens dom gällde frånvaro på grund av i förväg beviljad föräldraledighet under en längre sammanhängande tid. Bedömningen kan eventuellt bli annorlunda om det handlar om tillfälligt föräldraledighet för vård av sjukt barn.

D09
Svar från en ledningsgrupp.

Hejsan! Har en fråga kring Xxxx bonussystem. Om jag förstått det hela rätt så baseras utbetalningen mot antal arbetade timmar under en viss period. Hur fungerar detta arbetsätt tillsammans med vård av barn och föräldraledighetslagen 1995:584 16 § ? Tack på förhand /D

Hej!

Mycket riktigt att bonusutfall baseras på arbetade timmar samt en del godkända frånvarokoder som t ex permission, tjänsteuppdrag och sjukdom dag 1-14.
Föräldraledighet/vård av sjukt barn och sjukdom med dagsersättning (efter 14 dgr arb.giv.period) ersätts av Försäkringskassan.
Vid anmälan av sin SGI (beräknad sjuklönegrundande inkomst) till F-kassan anger man beräknad årsinkomst inklusive tillägg som t ex bonus, så indirekt har man ersättning för bortfall av bonus.

Hälsningar Xxxx

Har du lust att följa upp med en fråga om hur de räknar bortfallet?

charta77 skrev:
Har du lust att följa upp med en fråga om hur de räknar bortfallet?
Det var väl ganska tydligt att man inte fick bonus vid VAB? (Annat än indirekt via SGI, även om taket på 7,5 basbelopp lär sätta käppar i hjulet för somliga)

D09 skrev:
Svar från en ledningsgrupp.

Hejsan! Har en fråga kring Xxxx bonussystem. Om jag förstått det hela rätt så baseras utbetalningen mot antal arbetade timmar under en viss period. Hur fungerar detta arbetsätt tillsammans med vård av barn och föräldraledighetslagen 1995:584 16 § ? Tack på förhand /D

Hej!

Mycket riktigt att bonusutfall baseras på arbetade timmar samt en del godkända frånvarokoder som t ex permission, tjänsteuppdrag och sjukdom dag 1-14.
Föräldraledighet/vård av sjukt barn och sjukdom med dagsersättning (efter 14 dgr arb.giv.period) ersätts av Försäkringskassan.
Vid anmälan av sin SGI (beräknad sjuklönegrundande inkomst) till F-kassan anger man beräknad årsinkomst inklusive tillägg som t ex bonus, så indirekt har man ersättning för bortfall av bonus.

Hälsningar Xxxx

Nyfniken skrev:
Det var väl ganska tydligt att man inte fick bonus vid VAB? (Annat än indirekt via SGI, även om taket på 7,5 basbelopp lär sätta käppar i hjulet för somliga)
Ja, fast mig fundering vare över hur stor del av bonusen man räknar bort.

Om det framgår av svaret kanske du kan hjälpa mig?

Det är väl inte hela bonusen som försvinner om jag har en dag VAB på ett år.

nä det verkar vansinne. En dag vabb och ingen bonus. :) Dags att börja putsa på sin cv om man jobbar där.

charta77 skrev:
Ja, fast mig fundering vare över hur stor del av bonusen man räknar bort.

Om det framgår av svaret kanske du kan hjälpa mig?

Det är väl inte hela bonusen som försvinner om jag har en dag VAB på ett år.
Rimligtvis i samma omfattning som löneavdraget (dvs helt tvärt emot TS förslag). Allt annat vore ju hål i huvudet.

Stefan Bengtsson skrev:
Intressant att dom anser att kort sjukdom är "godkänd frånvaro", men inte vård av barn.
Det beror ju på att vid kort sjukdom är det företaget som betalar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.