36 549 läst ·
232 svar
37k läst
232 svar
Jag ska ge förslag på ett bonussystem till min arbetsgivare.
Att det finns folk som missbrukar socialförsäkringarna är väl inget att hymla om.
Däremot tror jag det varierar ganska mycket från yrkesgrupp till yrkesgrupp.
Om jag bara tar min absolut närmaste krets så förekommer det knappt just där jag jobbar inom mitt företag men lyssnar jag på grabben där han sommarjobbat dom senaste 3 åren så är det ett stort samtalsämne på fikarasten samt tips och ideer sprids för att det ska se så äkta ut som möjligt. Jag skulle kunna ge många mer exempel..
Däremot tror jag det varierar ganska mycket från yrkesgrupp till yrkesgrupp.
Om jag bara tar min absolut närmaste krets så förekommer det knappt just där jag jobbar inom mitt företag men lyssnar jag på grabben där han sommarjobbat dom senaste 3 åren så är det ett stort samtalsämne på fikarasten samt tips och ideer sprids för att det ska se så äkta ut som möjligt. Jag skulle kunna ge många mer exempel..
Kanske är det dags för ett vettigt bonus system även för statstjänstemän/kvinnor? Varför inte annama systemet från "traders" i finansvärlden?
Den statsanställde på försäkringskassan som avslöjar en "fuskare" får behålla 50% av besparingen själv, resten går till staten?
Kan även införas på skatteverket. De statsanställda som avslöjar skattefusk får behålla 50% i egen ficka? Resten går till staten.
En mycket god affär för staten, resutatet ökar trots högre ersättning till de anställda. Måste vara "Win-Win"! Vad väntar vi på?
Den statsanställde på försäkringskassan som avslöjar en "fuskare" får behålla 50% av besparingen själv, resten går till staten?
Kan även införas på skatteverket. De statsanställda som avslöjar skattefusk får behålla 50% i egen ficka? Resten går till staten.
En mycket god affär för staten, resutatet ökar trots högre ersättning till de anställda. Måste vara "Win-Win"! Vad väntar vi på?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Off Topic, för det är ju lördagskvällphälle skrev:Kanske är det dags för ett vettigt bonus system även för statstjänstemän/kvinnor? Varför inte annama systemet från "traders" i finansvärlden?
Redan 1879, i tidernas bästa svenska roman Röda Rummet av August Strindberg fanns detta tema med.
Romanens centralfigur, Arvid Falk, arbetade som bokhållare på ämbetsverket för utbetalande av ämbetsmännens löner (eller var det pensioner?).
Han fördrev dagarna med att slött bläddra igenom sida efter sida i räkenskapsböckerna.
Men så gifte han sig och fick försörjningsbörda och började engagera sig i arbetet.
De fick nämligen 5 öre för varje räknefel de hittade, och plötsligt hittade Arvid massor med fel, och kunde spä på den magra månadslönen.
Med reservation för minnesfel.
PS
Det skulle vara intressant att se hur ett sådant bonussystem skulle fungera på Försäkringskassan.
Det senast avslöjade assistansfusket rörde sig väl om tjugo miljoner.
Där finns nog mycket pengar att spara på ett bra bonusprogram.
Eller så kavlar man upp ärmarna och blir egen företagare i glesbygd och slipper hela trygghetsrättviseochvemsomdrabbasmestproblematiken. Släpp sargen..lars_stefan_axelsson skrev:Ja det råder brist på bostäder i områden folk vill bo i. Dessa ligger nämligen nära arbete och service. Så du får bestämma dig. Antingen så bosätter sig folk där det är billigt och finns gott om objekt. Men där finns de inga jobb. Eller så bosätter de sig där jobben finns. Och eftersom dessa finns på samma ställen, dvs i storstadsregionerna, så blir naturligtvis trycket på bostäder så mycket högre. Vi har fortfarande en pågående urbaniseringsprocess i Sverige. En process som drivs av arbetsmarknadens tillgång på arbete. Så man kan inte både äta den kakan och ha den kvar.
(Och eftersom alla gillar anekdoter. Jag är själv inget exempel på det här. Jag bor nämligen i storstad men arbetar i utflyttningsbyggd. Med, i mitt tycke, löjligt låga priser på bostäder. Skälet till att vi inte flyttar är förstås att jag inte är ensam. Min fru skall också ha arbete, mina barn tillgång till skola och annan service osv. Dessutom finns det inga alternativa arbeten ifall det jag har skulle sättas under press. Och då är det inte roligt att stå med ett hus i en del av landet där efterfrågan är liten.)
Låter mer som en politisk ideologi att stödja sig helt på forskning som mer eller mindre säger att fusk inte förekommer (ja...hårt draget). Jag har också märkt av fuskande men också arbetsplatser med stor lojalitet mot företagen.
Jag tycker det är lite ironiskt att forska inom fuskande för det lär aldrig ge en objektiv syn då syftet med fuskande är att hemlighålla....hur fan ska man kunna få ut vettig forskning från något som hemlighålls?? Svara på det först, sen kan den ideologiska biten diskuteras.
Jag tycker det är lite ironiskt att forska inom fuskande för det lär aldrig ge en objektiv syn då syftet med fuskande är att hemlighålla....hur fan ska man kunna få ut vettig forskning från något som hemlighålls?? Svara på det först, sen kan den ideologiska biten diskuteras.
Det var bara en allmän åsikt utan inflikning till någons enskilda kommentar eller politisk ståndpunkt. Bara som sagt en egn syn med grund av egna personliga erfarenheter samt att all forskning som på ett eller annat vis innefattar fusk är en ofullständig forskning då som jag skrev, fusk hemlighålls och är i stort då omöjlig att inberäkna.
Angående bonussystem. Ta 15 minuter och se denna mycket intressanta lilla föreläsning om motivation, som bygger på forskning på de stora universiteten.
http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html
http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html
Just det ja...en liten inflikning till förra inlägget. FK har ju gått lite hårdare på sista tiden för att avslöja fuskare, då i synnerhet stora fuskare (har vi ju kunnat läsa och se i media) och genom detta arbete så ökar ju statistiken på fuskande så med det tycker jag att det stödjer min tes om omöjlig forskning, eller iaf objektivt resultat av det hela samt att den "allmänna" synen om hyggligt stort utbrett fuskande i både stort och smått stämmer bra.
De fakta som tas fram tidigare i tråden är ju ganska relativa. Fusk "finns inte" förän det avslöjas i princip.
De fakta som tas fram tidigare i tråden är ju ganska relativa. Fusk "finns inte" förän det avslöjas i princip.
Hur skall man bedömma "Fusk"? Är det bättre om man medvetet fuskar med att betala in till välfärdssysmetet det man enligt lag är ålagd jämfört med om man otillbehörligen plockar ur välfärdsystemt? Är det inte samma sak? Den ene tar ut utan att ha rätt till det. Den andre låter bli att betala fast den borde.
Ja...definiera fusk kan man väl gör apå olika sätt men just nu så gällde det nyttjandet av sociala försäkringar på rätt eller fel sätt.
Fusk med betalning till det är ju mer åt skattebrottshållet.
Fusk med betalning till det är ju mer åt skattebrottshållet.
Man måste alltid jaga fusket. Och det är såklart alltid mycket större än vad som framgår i diverse rapporter. Det går inte att, precis som Glufsglufs skriver, att mäta fusk. Det är oseriöst att ens påstå detta då alla människor har moraliska förklaringar till sitt handlade. Problemet är ju att Lars-Stefan väljer att inte se att människor är korrupta som ett problem. Det skadar ju verkligen systemet och i förlängningen om man inte tar tag i fusk så försvinner det. Karensdagen är väl ett stående exempel på det.