hade den ens kunnat lagligt fått en made in sweden

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det jag inte kan smälta är hur i hela friden loggan kan bli fel i ett svenskt företag 2022, som dessutom skryter med att värmepumparna tillverkas i Sverige.
Fast det verkar ju som om det hände efter att den lämnat fabriken, enligt svaret från IVT.

• Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Tillverkaren måste ha koll på ursprungsintygen och " Made in Sweden" finns knappt nuförtiden.
"Made in China" men ihopsatt i Sverige.

P paralun skrev:
Tillverkaren måste ha koll på ursprungsintygen och " Made in Sweden" finns knappt nuförtiden.
"Made in China" men ihopsatt i Sverige.
så monterad med china kompenenter låter ju inte bra för ivt

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Det jag inte kan smälta är hur i hela friden loggan kan bli fel i ett svenskt företag 2022, som dessutom skryter med att värmepumparna tillverkas i Sverige.
Problemet är väl att loggan är klistrad istället för målad eller gjuten i plasten? När den lämnade IVT såg det bra ut, sen har ett par bokstäver ramlat bort av någon alnedning - Installatören kanske råkade sätta knäet emot när pumpen skulle baxas av pallen? Någon tröck dit bokstäverna igen, men råkade göra det i fel ordning.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Enkelt. Man hade Covid eller Bacon feber och hyrde in tillfällig arbetskraft som man fick billigt. Eller man provade att lägga ut montering av logga på lego, typ Think Pink. Eller man provade att låta leverantören av gallret även montera logga och dom i sin tur la ut det på lego.

Räkna inte med att IVT sluta synar loggan, deras personal monterar bara gallret med loggan redan på.

Jag har jobbat många år inom verkstadsindustrinn och jag är inte det minsta förvånad.

De har inte kontroll på sina processer alltså.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vilken del i IVT's process ska hålla koll på att loggan inte ändras när värmepumpen står ute hos kunden?

• Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Skulle någon på Torslanda lyckas med konstycket att få dit fel logga på en Volvo så fick nog vederbörande sortera skruvar några år.

Nä fram med dokumentationen över produkten!
De lyckades med konststycket att skicka ut xxxx antal livsfarliga bilar med airbag som inte fungerade korrekt.
Vad gör de människorna idag ?
Dokumentationen gör knappast till eller från ang några loggor. Det är inte det som sänker kvaliten. Utan i detta fallet ligger det ju på kunden.

M maria01 skrev:
Ja slutmontering i sverige. Annars skulle ingen volvo få stämpeln att vara en svensk bil någonsin.

• Gilla
Nillea
  • Laddar…
P
Glömde du ställa den frågan när du kontaktade ivt?
Jag tror garanterat att det har ändrats av någon där den står idag och inte på tranås. Och att bli så blind och mena att allt hänger på ett emblem är ganska trångsynt.

Så ring ivt och fråga hur de går till. Forumet är väl till för att göra allt korrekt och inte smutskasta ännu ett företag.

• Gilla
skoge och 4 till
  • Laddar…
U
Rkarlsson skrev:
Ja slutmontering i sverige. Annars skulle ingen volvo få stämpeln att vara en svensk bil någonsin.
Instämmer! Volvo är ju dessutom ägt av Geely som är kinesiskt. Tror det är mer kinadelar i Volvo än IVT faktiskt.

99% av alla produkttillverkande märkena sätter en kravspecifikation varpå man köper det billigaste som klarar de ställda kraven. Oavsett om det står IVT eller Thermia på fläkten. Hi-End märken ställer strängare krav i sina förfrågningar, men därefter styr alltid priset.

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Glömde du ställa den frågan när du kontaktade ivt?
Jag tror garanterat att det har ändrats av någon där den står idag och inte på tranås. Och att bli så blind och mena att allt hänger på ett emblem är ganska trångsynt.

Så ring ivt och fråga hur de går till. Forumet är väl till för att göra allt korrekt och inte smutskasta ännu ett företag.
För din information så kan ett företag inte smutskastas. Byggahus.se är ett konsumentforum. Du verkar vara här för att bevaka företagens intresse av att kunna leverera slarvigt byggda och undermåliga produkter?

Om du läser artikeln så ser du att det är Elina Blom Westergren som kontaktade företaget, inte jag.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
De lyckades med konststycket att skicka ut xxxx antal livsfarliga bilar med airbag som inte fungerade korrekt.
Vad gör de människorna idag ?
Dokumentationen gör knappast till eller från ang några loggor. Det är inte det som sänker kvaliten. Utan i detta fallet ligger det ju på kunden.

volvo har inte vart svenskt 40 år minst

P
För din information så kan ett företag inte smutskastas. Byggahus.se är ett konsumentforum. Du verkar vara här för att bevaka företagens intresse av att kunna leverera slarvigt byggda och undermåliga produkter?

Om du läser artikeln så ser du att det är Elina Blom Westergren som kontaktade företaget, inte jag.
Jag jobbar inom industrin och hejdar ert smutskastande. Du verkar veta till 100% att loggan var på de viset när den gick genom slutkontroll, everöds elbyrå, montören och till sist slutkunden. Det är ganska osannolikt i mina ögon att ingen på den vägen hade uppmärksammat detta.

Eftersom du då inte verkar veta hur de går till inom industrin försökte jag ge en bild av det. Har varit inom säkert 10 industrier i skåne och de arbetar på ungefär samma sätt. På ett ställe jag jobbade så de "missar" som gjorts såg alltid säljaren innan slutkunden fick varan.

Ber om ursäkt att jag anklagade dig. Jag lägger över det på Elina då. Hon kan besvara varför hon inte forskat i loggan och du ifrågasätter detta.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…

Du framhäver konsekvent att loggan var fel från fabrik och att det visar på dåliga processer och att säkert hela värmepumpen är kass.

Jag är av åsikten att loggan bör ha ändrats efter att produkten lämnat fabrik. Men jag har inga bevis för det.

• Gilla
Henke_1981 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.