31 834 läst ·
235 svar
32k läst
235 svar
IVT svarar på ryktena om piratkopior
Ja vi vet ju inte hur det är så att ivt är inblandade överhuvudtaget utan emblemet kan ju ha sats dit vid något annat tillfälle för har svårt att tro att ivt skulle lossas att det regnar in dom skulle upptäcka det.Rkarlsson skrev:Det sjuka är att de byggs på en logga som någon kan ha ändrat nånstans på de 5 år den varit monterad.
Men att man inte gör sina servicar och ändå kan beklaga sig och sprida dåligt rykte det är ok som jag förstått.
En liknelse hade varit att man struntat i en service på sin bil och helt plöstligt skär motorn. Men man beskyller allt på tillverkaren. Inget sunt förnuft.
Jo det vet vi inte men det ligger ju i IVT's intresse att förklara.V växelventil skrev:
Sen kan man ju enkelt gå på Jula eller Biltema och hitta samma pryl men med olika logga.
Sen är det en "äkta piratkopia" Made in China så brukar man då ändra i bokstaveringen....
Spännande fortsättning
Ivt är för stort företag att lägga sig i här. Fullt förståeligt. Volvo hade ju aldrig heller fått för sig att skriva på garaget.org för att någon än missnöjd med sin bil.P paralun skrev:
I med det är Bosch så är det ännu mer osannolikt att de ska bry sig om forum. Men någon får gärna rätt mig att ett företag med 300 000 anställda skulle gå in och rätta något =)
Ivt har ju svarat dessutom.
Nej det var mer att det är ju samma fabriker som ofta gör produkter som sedan får en specifik logga.useless skrev:
Sen det viktiga var min skrivning om att "äkta pirat" då ofta ändrar i bokstaveringen.
Det var bättre förr.... "Made in Sweden, Gnosjö"
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
En Volvo har aldrig någonsin varit 100% svensk. Redan på 40-talet köpte man material som instrument och förgasare från England och Tyskland.P paralun skrev:För att förtydliga det här så allting man monterar genomgår ju en kedja av kontroller sk QC.
En klisterlapp med en logga ska då ha genomgått en sådan här kontroll.
Det är ju aldrig att någon bara säger "Här har ni en hög med klisterlappar att sätta dit!"
Så har man gått "vilse i Kina-djungeln" så är det väl bättre att erkänna det och beklaga, imho.
Sedan eftersträvar man att inte ha kontroller under slutmontering eftersom det kostar pengar. Inom modern produktion sköter man sådant med processer, felprediktering och failsafe design. Man tar stickprover på kritiska komponenter och monteringar för att se att man håller sig inom processgränserna.
Om nu logga hade varit så viktig hade man antingen kunnat göra varje bokstav med mekanisk nyckling så att den endast går att montera i en specifik plats på fronten, eller så had en kamera avsynat varje logga alldeles innan enheten packas i kartong. Eller så designar man helt enkelt bort loggar och pressar den i plåten eventuellt med ifyllnad med färg.
En piratkopia är en förfalskning punkt slut.P paralun skrev:Jo men det här är ett stort problem just nu eftersom nästan allt vi köper är från Kina eller sydostasien.
Sedan så piratkopieras då mycket i olika fabriker.
Det finns många verksamheter där man kräver ett ursprungsintyg för en komponent/vara och det borde det finnas även för den här produkten så slipper man spekulera kring en felaktig ditsättning av en logga.
Enkelt exempel för en vara från biltema:
[länk]
Sen är då nästa steg att det inte är en förfalskning!
Men för h..e - inte bygger man väl en logga bokstav för bokstav i löpande volymproduktion?A Anders_Nilsson skrev:
Var finns det svaret som du påstår från IVT ?N Net4 skrev:Nu verkar ju TS ha kollat upp detta och historik finns hela vägen från produktionen till montering - gott så, då är detta således inget plagiat.
Jag jobbar i en bransch där kopior är vardagsmat. Man måste vara på sin vakt, och utseendet gjorde att jag reagerade. Det ser precis ut som plagiat kan göra.
Normalt tillverkas delar och komponenter på ett sånt sätt att de lätt kan monteras i produktionen. Att sitta och klistra enstaka bokstäver i en logga är uteslutet i högvolym serier som detta ändå lär vara tal om. Än mindre lösa streck i ett emblem.
Möjligen att det händer i en förserie eller liknande.
Jag har många års erfarenhet av produktion av tekniska detaljer. Så där vet jag vad som är normalt.
Allt gott denna gång!
Det enda jag sett som IVT påstås ha svarat är att de "TROR" inte att det är en piratkopia..