31 834 läst ·
235 svar
32k läst
235 svar
IVT svarar på ryktena om piratkopior
Medlem
· Halland
· 4 514 inlägg
All massproduktion har varabilitet. Och så finns det den mänskliga faktorn. Kanske hade ett parti dekaler dåligt klister eller så gjorde man inte rentvinnan man klistrade fast loggorna eller annat.H hus520 skrev:
Jo men det här är ett stort problem just nu eftersom nästan allt vi köper är från Kina eller sydostasien.Marlen Eskilsson skrev:
Sedan så piratkopieras då mycket i olika fabriker.
Det finns många verksamheter där man kräver ett ursprungsintyg för en komponent/vara och det borde det finnas även för den här produkten så slipper man spekulera kring en felaktig ditsättning av en logga.
Enkelt exempel för en vara från biltema:
https://docs.biltema.com/v2/documents/file/sv/2f762894-8025-481f-89a1-56671dde9cb0
Sen är då nästa steg att det inte är en förfalskning!
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 681 inlägg
Den upplevda kvaliteten börjar med det ytliga.tensiden skrev:
Om man har en logga som klistras på bokstav för bokstav, så borde man ha en tydlig rutin i företaget som säger exakt hur den ska klistras på - först I sedan V och sedan T.
Om de inte ens kan klistra på bokstäverna i rätt ordning, hur ska jag som kund kunna lita på att de bygger ihop den på rätt sätt?
De kan ju knappast vara förvånade över att det har förekommit rykten om piratkopior när de har den här rutinen för att montera loggan på maskinerna. Nej, det skriker kinakopia om den.
Det är precis så här det ser ut när man går på Silk Market i Peking och handlar kopior på kläder. Loggor som bara är nästan rätt. I väst jobbar vi inte på det sättet med logotyper. Man gör en logotyp som alltid ser exakt likadan ut, att alltid ha samma avstånd mellan bokstäverna är jätteviktigt - av den anledningen att kunden ska kunna lita på att det just är det märket man tror att det är.
Håller verkligen med om det klantiga i att inte kunna fixa en logga rätt. Eftersom jag inte kan se på utsidan hur bra en värmepump är så får jag gå på det jag kan se och förstå. Loggor, detaljkvalitet på kåpor, hemsidan, vad jag kan hitta på nätet, hur personalen beter sig och liknande. Om det svajar så har jag svårt att lita helt på prylen oavsett vad säljaren säger.
Ungefär samma sak med tjänster jag köper. Jag har låtit bli att köpa av en hantverkare som kom för att titta på ett jobb och parkerade en bit ut i min blöta gräsmatta och en annan som närmast skröt om sitt svartjobbande, sagt nej till en konsultfirma som inte kunde köra stavningskontroll på sin hemsida och slängt ansökningar från arbetssökande som inte bemödat sig med att läsa på om vilket företag de sökte jobb på. Jag kanske har missat något guldkorn på vägen genom att resonera så, men jag är inte ensam om att fungera på det sättet. Fattar man inte vad man riskerar om man slarvar med detaljerna så får man stå ut med den här typen av diskussioner.
Apropå klädloggor:
Ungefär samma sak med tjänster jag köper. Jag har låtit bli att köpa av en hantverkare som kom för att titta på ett jobb och parkerade en bit ut i min blöta gräsmatta och en annan som närmast skröt om sitt svartjobbande, sagt nej till en konsultfirma som inte kunde köra stavningskontroll på sin hemsida och slängt ansökningar från arbetssökande som inte bemödat sig med att läsa på om vilket företag de sökte jobb på. Jag kanske har missat något guldkorn på vägen genom att resonera så, men jag är inte ensam om att fungera på det sättet. Fattar man inte vad man riskerar om man slarvar med detaljerna så får man stå ut med den här typen av diskussioner.
Apropå klädloggor:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jo men nästan allt tillverkas ju just nu i Kina samt länderna runtomkring.Marlen Eskilsson skrev:
Ett annat exempel från Svenska Amaturföreningen
Se kapitel 14
http://armaturforeningen.se/wp-content/uploads/2014/05/Tekniska-benämn.-o-dokument-för-ind.-ventiler.pdf
Man få lägga ner alltmer tid för att syna ursprungsdokumentationen samt intyg. Och jag skulle gärna vilja se det på värmepumpen som diskuteras.
Administrator
· Skåne
· 8 681 inlägg
Saxat från IVT:s hemsida:
"Småländska värmepumpar för nordiskt klimat.
Vi tillverkar våra värmepumpar i Småland. Tranås, för att vara exakt. Häng med på besök i fabriken och följ en värmepump hela vägen från komponenter till leveransklar energisparare."
https://www.ivt.se/vart-lofte/om-oss/
"Småländska värmepumpar för nordiskt klimat.
Vi tillverkar våra värmepumpar i Småland. Tranås, för att vara exakt. Häng med på besök i fabriken och följ en värmepump hela vägen från komponenter till leveransklar energisparare."
https://www.ivt.se/vart-lofte/om-oss/
Logga in
Skapa konto
Inte för jag tror ivt svarar på hur deras produktion ser ut.Marlen Eskilsson skrev:
Den upplevda kvaliteten börjar med det ytliga.
Om man har en logga som klistras på bokstav för bokstav, så borde man ha en tydlig rutin i företaget som säger exakt hur den ska klistras på - först I sedan V och sedan T.
Om de inte ens kan klistra på bokstäverna i rätt ordning, hur ska jag som kund kunna lita på att de bygger ihop den på rätt sätt?
De kan ju knappast vara förvånade över att det har förekommit rykten om piratkopior när de har den här rutinen för att montera loggan på maskinerna. Nej, det skriker kinakopia om den.
Det är precis så här det ser ut när man går på Silk Market i Peking och handlar kopior på kläder. Loggor som bara är nästan rätt. I väst jobbar vi inte på det sättet med logotyper. Man gör en logotyp som alltid ser exakt likadan ut, att alltid ha samma avstånd mellan bokstäverna är jätteviktigt - av den anledningen att kunden ska kunna lita på att det just är det märket man tror att det är.
Men en vild gissning.
Slutmontering av fläktarna sker i ivts lokaler i tranås. Enkla uppgifter som att skruva i någon enkel kabel eller dylikt i nån liten plåt, klistra dessa emblem som alla är upprörda över sker hos en underleverantör, säg enkelt samhall.
På fabriken så sätts serieetiketter och all annan viktig info på i slutet av linjen.
Bara för en märkning om någon iso certifiering finns så betyder det inte att något är felfritt. Nu var de ju bara emblemen i detta fall. I övrigt hade ju inte den drabbade skött serviceplanen som jag kunde utläsa.
Volvo återkallar en hel del bilar, skall de då bli lynchade för detta?
Där har ju även elfirman ett ansvar, men det har väl ändå slutkund med. Jag iallafall brukar syna av sådant som görs på mitt hus eller bil för den delen.
"Tillverkar" är ett ganska urvattnat begrepp. IVT valsar ingen plåt eller rör, svetsar inte vattentankar, tillverkar kablar, mikrochip, LCD-displayer, kompressorer, torkfilter, etc. Det dom gör är montering av en massa komponenter som kommer från diverse underleverantörer.Marlen Eskilsson skrev:
Många underleverantörer finns i Sverige eller övriga EU, men dom köper i sin tur in komponenter från Asien.
Administrator
· Skåne
· 8 681 inlägg
Jo, men det låter ju som att kvalitetskontrollen ligger på den svenska verksamheten, eller?
Administrator
· Skåne
· 8 681 inlägg
Det jag inte kan smälta är hur i hela friden loggan kan bli fel i ett svenskt företag 2022, som dessutom skryter med att värmepumparna tillverkas i Sverige.
Skulle någon på Torslanda lyckas med konstycket att få dit fel logga på en Volvo så fick nog vederbörande sortera skruvar några år.Rkarlsson skrev:
Nä fram med dokumentationen över produkten!