Min stuga är rätt dåligt isolerad även på vinden och skulle vilja förbättra det. Det är kryphöjd men man kan dock inte gå/krypa där. Isoleringen som ligger där är delvis äcklig/skitig av musbajs. Anticimex påpekade även att det fanns lite ”påväxt”. Jag bor året runt, har luftvärmepump och kamin. Delen av stugan där vinden finns är från 60/70-talet. Jag är ny stugägare, kan inget om detta alls..hur och vad ska jag tänka på?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Det finns en hel del trådar om detta.
Att kolla över ev ångsrpärr, ångbroms är väl det första, samt isolering i bostaden.
Sen kan man kika på ev tilläggsisolering och ventilation på vinden
Jag har själv en kallvind från 70 talet med lite problem med påväxt...har provat mindre ventilation på vinden och badrumsfläkt nu i vinter, så får vi se om det gjort ngt i vår...
https://www.byggahus.se/forum/threa...-isolera-detta-invandigt.570848/#post-6563170
https://www.byggahus.se/forum/threa...d-moglet-pa-vinden.570610/page-3#post-6563165
Att kolla över ev ångsrpärr, ångbroms är väl det första, samt isolering i bostaden.
Sen kan man kika på ev tilläggsisolering och ventilation på vinden
Jag har själv en kallvind från 70 talet med lite problem med påväxt...har provat mindre ventilation på vinden och badrumsfläkt nu i vinter, så får vi se om det gjort ngt i vår...
https://www.byggahus.se/forum/threa...-isolera-detta-invandigt.570848/#post-6563170
https://www.byggahus.se/forum/threa...d-moglet-pa-vinden.570610/page-3#post-6563165
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Skulle säga att den där isoleringen är direkt olämplig att ha på en vind utan ångspärr/broms.
Detta då den inte är hydroskopisk , dvs kan mellanlagra fukt.
Det jag skulle göra om jag vore i din situation är
1) bort med det gammla
2) stoppa in 20cm Hunton träfiber isoleringsskivor. (mer än så kan det bli fuktproblem i isoleringen pga var daggpunkt hamnar om jag kommer ihåg rätt)
3) stoppa in en trygghetsvakten vindsavfuktare (eller bygga motsvarande själv, det har jag gjort)
Skulle inte lägga ångspärr iaf.
kanske lägga ångspärr/vindskyddspapp under isoleringen.
Är lite osäker hur jag skulle göra.
Anledningen är att om man lägger ångspärr så kommer fukten inifrån att inte kunna vandra uppåt genom taket utan då gå ut där tak & väggar möts och ingen ångspärr finns = nästan garanterat mögel på sikt.
Isolerar man om väggar och sätter även ångspärr i väggarna och sen är noga med tätheten vid övergången till ångspärr på innertaket, (dvs som nya hus) då är det en helt annan sak
1) bort med det gammla
2) stoppa in 20cm Hunton träfiber isoleringsskivor. (mer än så kan det bli fuktproblem i isoleringen pga var daggpunkt hamnar om jag kommer ihåg rätt)
3) stoppa in en trygghetsvakten vindsavfuktare (eller bygga motsvarande själv, det har jag gjort)
Anledningen är att om man lägger ångspärr så kommer fukten inifrån att inte kunna vandra uppåt genom taket utan då gå ut där tak & väggar möts och ingen ångspärr finns = nästan garanterat mögel på sikt.
Isolerar man om väggar och sätter även ångspärr i väggarna och sen är noga med tätheten vid övergången till ångspärr på innertaket, (dvs som nya hus) då är det en helt annan sak
Jag hade liknande problem på en stuga byggd 1938, dock var det fuktspärr innanför innertaket. Men har lagt till forcerad ventilation av boutrymmet istället för självdrag, och därigenom sänkt fukthalten. Mekanisk frånluft i kök och badrum, tilluft via spaltventilation och ventil genom vägg i sovrum/vardagsrum. Bättre inomhusklimat och mindre fukt.
Det är ganska enkelt att installera ett frånluftsystem på en vind med ett EC ventilations aggregat som kan styras steglöst. Mekanisk frånluft skapar ett lätt undertryck i huset så fukt inte vandrar i väggar och tak.
Det är ganska enkelt att installera ett frånluftsystem på en vind med ett EC ventilations aggregat som kan styras steglöst. Mekanisk frånluft skapar ett lätt undertryck i huset så fukt inte vandrar i väggar och tak.
Problemet med undertryck och öppenspis (specifikt) och kamin (vissa kaminer)PFO skrev:
Jag hade liknande problem på en stuga byggd 1938, dock var det fuktspärr innanför innertaket. Men har lagt till forcerad ventilation av boutrymmet istället för självdrag, och därigenom sänkt fukthalten. Mekanisk frånluft i kök och badrum, tilluft via spaltventilation och ventil genom vägg i sovrum/vardagsrum. Bättre inomhusklimat och mindre fukt.
är att om det blir för mycket (undertryck) så dras luft fel väg genom skorstenen och du får sur skorstenslukt i huset.
Därvid behöver man kunna styra fläkthastighet så att man kan variera den till sin bostads förutsättningar.
Har du nått bra expempel på ett EC ventilations aggregat som kan styras steglöst ?
Skulle själv ev behöva ett till uterummet.
Helt rätt så behövs en bra styrning, och med en EC fläkt är det lätt att styra och den är energisnål.M MrDizzy skrev:Problemet med undertryck och öppenspis (specifikt) och kamin (vissa kaminer)
är att om det blir för mycket (undertryck) så dras luft fel väg genom skorstenen och du får sur skorstenslukt i huset.
Därvid behöver man kunna styra fläkthastighet så att man kan variera den till sin bostads förutsättningar.
Har du nått bra expempel på ett EC ventilations aggregat som kan styras steglöst ?
Skulle själv ev behöva ett till uterummet.
Jag använde följande som är tyst och fin och mycket mera kapacitet än vad som behövs i vår lilla stuga:
https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-ostberg-lpkb-silent-125-c1-ec#product-information
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
En ångbroms/papp skulel jag rekommendera - då behöver man inte bygga helt tätt eller garantera en fullt tät konstruktion, men får ändå ett motsåtnd för att minska fuktvandringen...M MrDizzy skrev:Skulle säga att den där isoleringen är direkt olämplig att ha på en vind utan ångspärr/broms.
1) bort med det gammla
Jag klurar som bäst på hur jag ska få til ldet på min vind, är rätt grisigt med gammal isolering :/
Tillsammans med denna styrning som monterades nere i stugan, fläkten är på vinden:
https://ventilation.se/sv/products/varvtalsstyrning-ms-ec-steglos
Våran stugvind ser exakt ut som din, med skorstensstock och allt. Vi har inte haft problem med baksug och sur lukt från kamin, men har bra med tilluft också.
https://ventilation.se/sv/products/varvtalsstyrning-ms-ec-steglos
Våran stugvind ser exakt ut som din, med skorstensstock och allt. Vi har inte haft problem med baksug och sur lukt från kamin, men har bra med tilluft också.
mmm just detta med ångbroms/papp har jag extremt dålig koll på.klaskarlsson skrev:
Vet att det ligger papp hos mig , men trodde det berodde på kutterspånsisoleringen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden