Hej
Tänkte tilliggäsisolera i kattvinden på vårt 1,5-planshus byggt 1970. Vinden är torr och fin och det finns inga tecken på fukt eller påväxt.
Har pratat med lite firmor kring att spruta in lösull på bjälklaget och det är lugnt att få offert på. De flesta verkar vilja komplettera med 40cm lösull. Däremot så är firmorna inte sugna på att isolera väggen i kattvinden och säger antingen att de enbart sprutar lösull eller att de har så mycket att göra just nu att det inte skulle hinna med något annat.
Har därför tänkt att jag skulle köpa isolerskivor och sätta på väggen där. Dock som lekman är jag fundersam på hur jag bör göra för att få en bra konstruktion och vilka tjocklekar på skivor som är lämpliga. Min spontana tanke har varit att använda Hunton träfiberisolering för att få ett system som är hygroskopiskt och skulle efterlikna lösullen så att säga. Dock har jag fått lite olika råd ifall det skall vara en luftspalt till befintlig plywood eller ifall skivorna skall monteras dikt an. I väggen noterade jag ingen diffusionsspärr i form av plastfolie när jag monterade väggluckan, men i golvet så finns det plastfolie underst.
Tänker jag rätt att det borde vara ok att montera isolerskivorna direkt mot plywooden enligt skissen och att det borde vara ok att köra med skivor som är 150-200mm tjocka?