8 577 läst ·
43 svar
9k läst
43 svar
Hur ska jag göra med möglet på vinden?
Då har du tyvärr rätt dåliga förutsättningar att komma till rätta med problemen. Lyfta ison och lägga papp eller ngt annat lufttätt på panelen och lägga tillbaka ison är nog det enklaste/billigaste om du gör jobbet själv.
Men om det ser så illa ut väldigt lokalt så är det ju där det läcker in fukt. Antingen uppifrån eller nerifrån.
Mest sannolikt från bodelen. Riv upp isoleringen och kontrollera innertaket. Någonstans har du ett rejält hål gissar jag.
Och sen täta och ser till att paxfläkten går konstant.
Mest sannolikt från bodelen. Riv upp isoleringen och kontrollera innertaket. Någonstans har du ett rejält hål gissar jag.
Och sen täta och ser till att paxfläkten går konstant.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
En tanke jag har är att bygga om till isolering närmare taket. I en del tänker vi troligen ändå lyfta taket och skapa ett högre snedtak, och i den andra delen vill jag nog behålla det platta taket (sovrum + kontro) men kanske skapa en varmvind.M Micke Deere skrev:
Det borde ju göra det lättare att undvika problem, även om ingreppet är ngt större täker jag. Skall ändå all isolering ut och sen skall det fixas och in igen så känner jag att det kanske inte är så stort extrajobb att dra upp det, med en luftspalt, mot taket istället ?
Dock är frågan hur man venitelrar denna luftspalt då det är ett timmerhus och takfotsventilationen inte kommer gå hela vägen eftersom det finns balkar ivägen som är längsgående.
Vi köpte hus vid kusten byggt 1940, sågspånsisolering. Saknade ångspärr så klart i tak! Förra ägarna byggde nytt badrum 2010, byggarna slarvade med ångspärr även över badrummet. Vinden har inga ventiler ut, finns små glipor. Större delen av taket över delen med badrummet var som en heltäckningsmatta av mögel! Den delen av taket var bara att riva.
Våran lösning blev följande
Vi sög bort all sågspån i tak! Och la först 15cm pirisolering i botten (motsvarar ca 30cm ullisolering) men skummade runt skivorna mot alla balkar för att 100% se till att ingen fuktig luft läcker upp på vinden. Över denna isolering la vi ytterligare 10-15 cm ull. Sedan tätade vi så att vinden är nästan helt tät mot utsidan. Detta då det idag är så många fler fuktiga dagar än före klimatförändringarna, vilket inte något hus med för hög ventilation på vinden klarar av! Det hinner aldrig torka ut! Sedan monterade vi ett FTX-system med rördragningen på vinden, men isolerade rören mindre än rekommenderat! Men eftersom systemet är tätt, så bidrar det bara till att faktiskt värma upp vinden ett par grader som ett element, vilket sänker ytterligare den relativa fuktigheten! Det är konstant ca 2-4 grader varmare på vinden än utanför! Att vi låter en del av den energi som finns i den utgående luften genom systemet värma vinden verkar bara dra ned återvinningsgraden av värmen till den ingående luften med några %. Mer effektivt än jag trodde var möjligt! Men för att ytterligare minska risken installerade vi en avfuktare på vinden för säkerhets skull och den brukar gå ibland i okt-dec men bara när vädret är extremt. Som mycket nära 100% fuktighet och blåsigt för då trycks fuktig uteluft in på vinden i de små springor som alltid finns!
Vi har de senaste 2 mycket fuktiga vintrarna inte haft några problem med fukt på vinden. Huset har blivit mycket varmare samtidigt som energianvändningen minskat med runt 25%. Vi har fukt och tempmätare på flera platser på vinden. Och det är bara ett fåtal gånger över året som vi uppnår fuktkvoter över 70%. Vilket vid de flesta temperaturerna är ofarlig för risken av angrepp.
Detta har varit en lösning som fungerat bra för vårat hus men det ställer krav på noggrannhet vid byggandet för att säkerställa att ingen fuktig luft kommer in på vinden, varken nedifrån eller utifrån. Samt att man hela tiden kan övervaka och ha koll på miljön.
Kan man också öka temperaturen ett par grader så har bara det minskat riskerna mycket!
Våran lösning blev följande
Vi sög bort all sågspån i tak! Och la först 15cm pirisolering i botten (motsvarar ca 30cm ullisolering) men skummade runt skivorna mot alla balkar för att 100% se till att ingen fuktig luft läcker upp på vinden. Över denna isolering la vi ytterligare 10-15 cm ull. Sedan tätade vi så att vinden är nästan helt tät mot utsidan. Detta då det idag är så många fler fuktiga dagar än före klimatförändringarna, vilket inte något hus med för hög ventilation på vinden klarar av! Det hinner aldrig torka ut! Sedan monterade vi ett FTX-system med rördragningen på vinden, men isolerade rören mindre än rekommenderat! Men eftersom systemet är tätt, så bidrar det bara till att faktiskt värma upp vinden ett par grader som ett element, vilket sänker ytterligare den relativa fuktigheten! Det är konstant ca 2-4 grader varmare på vinden än utanför! Att vi låter en del av den energi som finns i den utgående luften genom systemet värma vinden verkar bara dra ned återvinningsgraden av värmen till den ingående luften med några %. Mer effektivt än jag trodde var möjligt! Men för att ytterligare minska risken installerade vi en avfuktare på vinden för säkerhets skull och den brukar gå ibland i okt-dec men bara när vädret är extremt. Som mycket nära 100% fuktighet och blåsigt för då trycks fuktig uteluft in på vinden i de små springor som alltid finns!
Vi har de senaste 2 mycket fuktiga vintrarna inte haft några problem med fukt på vinden. Huset har blivit mycket varmare samtidigt som energianvändningen minskat med runt 25%. Vi har fukt och tempmätare på flera platser på vinden. Och det är bara ett fåtal gånger över året som vi uppnår fuktkvoter över 70%. Vilket vid de flesta temperaturerna är ofarlig för risken av angrepp.
Detta har varit en lösning som fungerat bra för vårat hus men det ställer krav på noggrannhet vid byggandet för att säkerställa att ingen fuktig luft kommer in på vinden, varken nedifrån eller utifrån. Samt att man hela tiden kan övervaka och ha koll på miljön.
Kan man också öka temperaturen ett par grader så har bara det minskat riskerna mycket!
Ursäkta alla så kallade experter, men det är inte helt omöjligt att fukten kommer utifrån, dvs läckage genom underlspappen. Ganska tydligt område som är angripetJ Jagoo skrev:Köpte hus för ca ett år sedan. Enplansvilla på ca 130 kvm från -71. Självdrag.
På vinden ser det ut så här på en plats (resten av vinden ser bra ut) men det finns en svag doft av jordkällare.
Jag har haft 2 företag här som har tittat, båda har konstaterat att det är vitmögel och svartmögel.
Krya Hem AB = Erbjöd sig att göra en mögelsanering och tilläggsisolera för 44 000:- . De menade på att det skulle räcka. Kändes geniun och kunnig, men utstrålade kanske inte proffsighet.
Isolerab = Erbjöd mögelsanering, tilläggsisolering och installation av mekanisk frånluftsfläkt till en kostnad av 197 000:-. Kändes kunnig och proffsig men också OERHÖRT säljig. Jag HATAR säljare och mina varningsklockor ringde hela tiden. Jag säger inte att de försöker lura mig men kanske att de vill sälja på något mycket större än vad jag behöver.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Jag fattar ju att det inte ser bra ut men när jag googlar så får man träffar om att det är typ så här det ser ut på vanliga kallvindar. Jag vill självklart inte att möglet ska påverka vårt mående eller husets men samtidigt satte jag nästan i halsen över kostnaden på 200 000.
Mina frågor
1. Någon som har upplevelser från Krya Hem eller Isolerab?
2. Är det ens värt att göra något eller ska man typ sanera lite själv på de platser där det är värt.
3. Ska jag kontakta ett annat företag? Vilket isf? Det är ju en riktigt djungel där ute!
Det är nog låg sannolikhet för det. Påväxten går inte helt fram till högbenet/läkten vilket tyder på det är ångan i luften som kondenserat. Möjligen kan ett läckage utifrån gjort att den lilla värmeisolering som trä har, har försämrats med en kallare yta just här, som följd. Går lätt att kolla med fuktmätare.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Här kommer en uppdatering för alla er som svarat i tråden. Några saker har hänt sen jag startade den.
Jag tog in ytterligare en hantverkare, en bekant som jag litar på. Han var den enda som faktiskt började titta runt i huset och försökte hitta anledningen till VARFÖR det blev fuktigt.
Han hittade att PAX-fläkten från badrummet där duschen finns gick ut till ytterväggen och att halva ventilen satt innanför takfoten. Hans slutsats var därför att det var anledningen till den lokala mögelpåväxten.
Han har nu justerat det så fläkten leder ut på taket istället för genom väggen.
Jag har installerat en fuktmätare med 3 sensorer. En vid möglet, en vid en annan del av vinden och en utomhus som referens. Just idag är nog kanske den sämsta dagen för att få någon vettig info från dessa då det är 100% luftfuktighet ute enligt SMHI men det ska bli spännande att följa.
Jag tog in ytterligare en hantverkare, en bekant som jag litar på. Han var den enda som faktiskt började titta runt i huset och försökte hitta anledningen till VARFÖR det blev fuktigt.
Han hittade att PAX-fläkten från badrummet där duschen finns gick ut till ytterväggen och att halva ventilen satt innanför takfoten. Hans slutsats var därför att det var anledningen till den lokala mögelpåväxten.
Jag har installerat en fuktmätare med 3 sensorer. En vid möglet, en vid en annan del av vinden och en utomhus som referens. Just idag är nog kanske den sämsta dagen för att få någon vettig info från dessa då det är 100% luftfuktighet ute enligt SMHI men det ska bli spännande att följa.
Ja, där ser man. Badrumsluft in under takfoten/in på vinden är en trolig förklaring. Följ gärna upp med dina mätningar.
Gör mig lite ledsen att det bekräftar mina fördomar att de flesta större företag är mer säljare än problemlösare.. Som lekman så tyckte jag det var övertydligt att det var lokalt högre fuktlast av någon anledning.J Jagoo skrev:
Men gött att det antagligen löste sig.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Bra att du hittade källan.J Jagoo skrev:Här kommer en uppdatering för alla er som svarat i tråden. Några saker har hänt sen jag startade den.
Det ger mig lite tankar också - vårt hur har en väldigt utstickade takfot, och ventilerna går ju ut på gaveln, så jag skall kika lite på om det kan var en av bovarna i dramat, att ventilationen faktisdkt fugnerar ut från bostadfen, men fuktug luft fastnar under takfoten och läcker in genom ventilationen där, och otätheter mellan tak/gavel...
Jag vill gärna spraya eller något men på min vind kan man inte gå eller krypa..någon som har något smart tips?O skrev:
Tja, det beror ju på vad man själv tycker.
Det finns exempel på hur man kan göra det i andra trådar. Men även om man inte vet om man skall satsa på fläkt, kan det vara smart att välja sensorer/mätare som kan användas för en framtida fläktstyrning.
- Det tycker jag låter som ett utmärkt förslag. Speciellt om man inte vill ha kvar möglet. Att spraya på med en vanlig sprayflaska är snabbt gjort. Vatten med en skvätt klorin och lite diskmedel tar död på mögel. Man kan lämpligen göra det ett par omgångar för att inte missa något.
- Att mäta temperatur och luftfuktighet är en utmärkt idé. Kanske på några platser på vinden. Och som referens utomhus.
- Vill man sänka luftfuktigheten kan man ventilera med fläkt. Styr man fläkten med fuktsensorena så att man bara får in uteluft när den är torrare än inneluften har man nog gjort vad man kan.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Köpa JAPe mote mögel och bland ut i vatnne så tar du och köper en tryckspruta med lång spraystång och förösker sticka in så mycket du kommer åtN Nyinomdettaområde skrev:
https://www.google.com/search?q=grä...37lDFSbrpLdhoCH98QAvD_BwE&safe=active&ssui=on
Klicka här för att svara