Nu har jag eldat i 2 dagar och det går ~1 småsäck per dag. Då värmer jag 2 rum och varmvattnet.

Jag har brunsvart aska med kakor och några oförbrända pellets. Vad kan detta betyda?

5ae6cc1e-f899-9c36.jpg

5ae6cc1e-f8bf-1693.jpg

För lite fläkt och för låg effekt på brännaren kanske?

Ok, nu kör jag på ca 12kw. Kan ojämn matning ge detta fenomen?

Jag provar att dra upp fläkten trots att röken är osynlig nu och hoppas att jag slipper öka effekten. Återkommer när jag bränt mer pellets :)

´Hur har du det med pellets broms samt stoppbläck.
om dem inte finns så kan pelletsen rulla över kanten om man har stort fall.

Jag har bara broms i fallröret

Nu kör jag 140v på fläkten, nästa steg på den känsliga vridpotten är 160v och då blåser jag ut den synliga lågan. Tempen är nu 220-230grader och fallröret är kallt.

Jag har runda turbulatorer som inte är gjorda för pannan i 2 av de 6 fyrkantiga rökkanalerna. Jag funderar på om jag inte måste tillverka veckade turbulatorer dit också.

Kaka i brännaren är normalt så länge som det inte sitter något hårt och fastbränt i röret.

Jag antar att du smular sönder den lätt.

Om du kör för hög fläkt så det bli sintring (sintra?), det blir hårt och sitter fast. Och kör man för länge med den symptomen så pajjar man röret. Men ingen risk om du inte överdriver. (Jag har 185v till 15kw om jag minns rätt.)

Sent from my ST18i using Tapatalk

Jaha, ja den var väldigt lätt att smula sönder och lätt brun i färgen. Jag ska kolla om det sintrat något nu när jag kört några dagar med hög fläkt då.

Jag har haft ganska många driftstopp vid start sedan jag vred upp fläkten men jag vet inte om den går till den inställda fläkthastigheten först efter start eller även i slutet av startfasen

Ett litet tips är att uppgradera chippet,har för mig att det ska bli driftsäkrare starter.

Ok, vad är ungefärlig kostnad för detta?

Mät volymen på startdosen, ung 3,5 - 4 dl.

Sent from my ST18i using Tapatalk

fulingbusen skrev:
Ok, vad är ungefärlig kostnad för detta?
En femhundring ungefär,skulle kolla på pelletsforumet vad det är för uppgraderingar av programvaran men det gick inte att komma in,mycket folk som är inne där nu när det är svinkyla.

Att det hoppar från 140 V till 160 V beror som jag sade på att inställningsmöjligheterna är primitiva. På en vanlig brännare trycker man in matningstiden i tiondels sekunder på en display.
För att kunna mäta upp fläkten utan hopp och konstigheter måste du ha en multimeter som kan mäta true RMS.
Kostar också ca. en femhundring. En vanlig multimeter klarar bara att mäta sinusvåg men det du mäter vid fläkten är en sönderhackad sinusvåg. Även om du uppgraderar chip så kvarstår det problemet

Jaha, då ska jag prova att mäta med fluken istället bara för skojs skull. Nu har den gått som tåget i 2 dagar, tempen ut ur pannan har ökat till runt 240 så den har nog sotat lite. Jag har inte viljat laborera nu under denna köldknäpp men så fort det blir lite varmare så ska jag leka vidare.

Jag har lite svårt att bestämma mig för om jag ska byta ut mina skruvturbulatorer eller ej. Det känns som en bättre lösning att snurra luften än bromsa med bockad plåt. Iofs så är det bara att prova om tempen ut sänks.

Jag lutar också mer och mer åt att bygga bulkförråd, svårt att pressa priser så länge jag måste köpa småsäck.

Det har varit lite berg och dalbana med installationen men nu är det uppåt igen. Jag har inte mätt fläkten med trueRMS multimeter med jag askade ur den idag och den såg bra ut. Inte så många oförbrända bitar och den sotar inte nämnvärt i kanalerna efter drygt en veckas körning med strax över en säck per dag.

Jag ska dock prova att byta de runda turbulatorerna för att försöka få ned tempen till runt 200 även om 230 inte känns helt tokigt.

5ae6cc1e-3eb3-162e.jpg5ae6cc1e-3ec4-ab45.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.