39 468 läst ·
98 svar
39k läst
98 svar
Inställning av pelletsbrännare
Ok, tack för tipset. Räcker det med att räta upp den rakt som den är idag eller måste jag flytta matningen närmre brännaren?
Hur ställer jag in mha röken?
Hur ställer jag in mha röken?
Har man rätt effekt redan så ökar man matningen tills röken blir sotig. Sedan sakta tillbaka tills röken blir klar, vattenånga kan finnas. 5 min mellan varje justeringssteg rekommenderas.
det behöver bara vara ett ca 15 mm hål det räcker till att titta med ett öga,det påferkar inte förbränningen nämnvärt ,möjligen teoretisktjohanpelle skrev:
Ajaj, skruven ska flyttas.
Vart exakt är lågan? Jag såg bara glödande "kottar" och som små blixtar. Kikar jag in via matningsslangen så ser det gult ut men jag ser inte vart lågan ska vara vass.
Jag ska kolla röken imorgon då och köpa våg för effektmätning
Vart exakt är lågan? Jag såg bara glödande "kottar" och som små blixtar. Kikar jag in via matningsslangen så ser det gult ut men jag ser inte vart lågan ska vara vass.
Jag ska kolla röken imorgon då och köpa våg för effektmätning
Är det svårt att flytta skruven,så går det val att vrida utloppet mer mot brännaren okapafulingbusen skrev:
slangen något så du blir av med säcken som nu är på slangen
Lågan skall inte vara vass,kanske lite längst ut,annars är gul bra
Ok, men vart ska den vara "vass" ska det stå som en stråle ut ur brännarröret eller brinna i pannans eldstad?
Det går alltså bra om utloppet från skruven pekar åt sidan istället för rakt ned?
Jag har nytt bekymmer, så fort jag rycker slangen för att mäta hur mycket pellets den matas med i drift så slutar den mata och stoppar sen efter 4 minuter. Det brinner bra och jag matar i lite pellets för hand ändå stoppar den. Vad missar jag? Nu har jag hållet handen över bekännarens matningssrör för att stoppa extra luft.
Det går alltså bra om utloppet från skruven pekar åt sidan istället för rakt ned?
Jag har nytt bekymmer, så fort jag rycker slangen för att mäta hur mycket pellets den matas med i drift så slutar den mata och stoppar sen efter 4 minuter. Det brinner bra och jag matar i lite pellets för hand ändå stoppar den. Vad missar jag? Nu har jag hållet handen över bekännarens matningssrör för att stoppa extra luft.
Redigerat:
Vare sig du har ett tittglas eller inte så är metoden att "titta på lågan" rätt värdelös vid pelletseldning. Du ser elden bakifrån och inte från sidan. Men gamla föreställningar som uppstod under vedeldarepoken är svåra att bli av med. Inställningarna ska man inte ta lätt på när det gäller pelletseldning. För mycket luft vid förbränningen ger snabb förslitning av delarna i brännaren.
Vem har gamla föreställningar om vedelningjohanpelle skrev:Vare sig du har ett tittglas eller inte så är metoden att "titta på lågan" rätt värdelös vid pelletseldning. Du ser elden bakifrån och inte från sidan. Men gamla föreställningar som uppstod under vedeldarepoken är svåra att bli av med. Inställningarna ska man inte ta lätt på när det gäller pelletseldning. För mycket luft vid förbränningen ger snabb förslitning av delarna i brännaren.
den brännare som jag använt i flera år har gått klanderfritt o gör så fortfarande
det må vara att en del brännare förbrukar mer brännarrör än andra
oljebrännare har i allmänhet tittglas för att se lågan o man ställer luft därefter
men det är kanske inte alla som har den kunskapen o förlitar sig i stället på instrument
som kan vara hur missvisande som helst
Idag när jag kom hem så hade brännaren stannat. Jag har märkt att den ofta inte tänder på första försöket och när jag nu nollställde den så startade den på andra försöket. Tittade då in genom ett gängat m6 hål och såg lågan. Det står som ett gult kvastskaft och jag tycker det ser bra ut.
Jag ska prova att hålla slangen nära inloppet när jag ska kolla effekt nästa gång. Men hur kan den känn av att slangen inte sitter rätt?
Jag ska prova att hålla slangen nära inloppet när jag ska kolla effekt nästa gång. Men hur kan den känn av att slangen inte sitter rätt?
Den får troligen för mycket luft därmed svag låga så att fotocellen bryterfulingbusen skrev:Idag när jag kom hem så hade brännaren stannat. Jag har märkt att den ofta inte tänder på första försöket och när jag nu nollställde den så startade den på andra försöket. Tittade då in genom ett gängat m6 hål och såg lågan. Det står som ett gult kvastskaft och jag tycker det ser bra ut.
Jag ska prova att hålla slangen nära inloppet när jag ska kolla effekt nästa gång. Men hur kan den känn av att slangen inte sitter rätt?
Ok, jag mätte 210v på fläkten och det verkar ju lite högt. Ökade dock på startmängden imorse och nu har den funkat utan driftstopp idag. Vill inte kladda för mycket med inställningarna förrän jag har tid att klättra upp till skorstenen och har sett hur askan blir. Bild på det kommer 
Jag tycker dock att källaren blir kallare än innan jag eldade. Jag har öppnat upp ventilerna men finns det något sätt att fixa till dom så de bara är öppna när det behövs. Typ dragbegränsare för inloppsventilerna?
Jag tycker dock att källaren blir kallare än innan jag eldade. Jag har öppnat upp ventilerna men finns det något sätt att fixa till dom så de bara är öppna när det behövs. Typ dragbegränsare för inloppsventilerna?
Nu har jag haft lite fritid. Passade på att väga pelletsmatning under 6 minuter och det var 530g. Temperaturen 1 meter ned i skorstenen är 82 grader i slutet av en körning och det sitter visst ett 4" rör i murstocken.
Själv har jag många års erfarenhet av oljebännare och kan få ett hum om hur den går genom att se lågan, men det är omöjligt att justera in en modern brännare optimalt utan instrument. (som för övrigt ska kalibreras med vissa intervall)Elkludde skrev:Vem har gamla föreställningar om vedelning
den brännare som jag använt i flera år har gått klanderfritt o gör så fortfarande
det må vara att en del brännare förbrukar mer brännarrör än andra
oljebrännare har i allmänhet tittglas för att se lågan o man ställer luft därefter
men det är kanske inte alla som har den kunskapen o förlitar sig i stället på instrument
som kan vara hur missvisande som helst
Detta gäller speciellt om man ska klara miljökrav enligt Vita Svanen
Det finns för övigt fler inställningar än luftmängd att ta hänsyn till.
Är lite allergisk mot pellets, men samma princip gäller där. Man kan starta upp och får den att gå hyfsat men en så noggrann inställning som möjligt får man med ett analysinstrument.