Efter en andra mätning ger den ca 100 gram per minut och det borde bli drygt 28 kWh!! Är det oekonomiskt eller behöver jag mäta verkningsgrad innan jag dömer ut att köra på denna effekten?

Passade på att väga pelletsmatning under 6 minuter och det var 530g.
Om jag nu inte räknar fel så kör du med en effekt på 25 kw

Du ligger inte en aning högt?

Ja, det låter som det men tempen i skorstenen är bra, lågan ser bra ut, röken är ljusvit och "ren".

Vad är nackdelen ned hög effekt? Blir det oekonomiskt pga korta gångtider där det går mycket pellets vid start?

vad har du för rökgastemperatur efter pannan,före motdragsluckan

Jag ska ta fram det, återkommer. Hittills har jag bara mätt 1 meter ned i skorstenen (82 grader)

Det är över 300 grader innan dragregulatorn.

Det är insatsrör i murstocken, betyder det att jag kan gå under 90 grader i toppen av skorstenen? Jag har svårt att se hur jag ska kunna sänka tempen direkt efter pannan annars. Hjälp!

min gamla panna hade jag ca 170 180 grader på rökgaserna
Min nya panna ligger jag på 130 -140 grader på.
dem flesta väljer att köra på en effekt på ca 13 - 16 kw

när du kör med så hög effekt så går den mesta värmen ut till kråkorna, med xtra stor förbrukning.

jag skulle börja med att ställa in brännaren på ca 13 kw och fortsätta därifrån.

fulingbusen skrev:
Det är över 300 grader innan dragregulatorn.

Det är insatsrör i murstocken, betyder det att jag kan gå under 90 grader i toppen av skorstenen? Jag har svårt att se hur jag ska kunna sänka tempen direkt efter pannan annars. Hjälp!
jag körde min panna på ca 140 gr när pannan var nysotad på murad skorsten,verkade inte som det kondenserade i toppen,o med insatsrör är tempen i skorsten i så noga
sänk matningen så du får ner rökgastemperaturen förbrukningen är inte det viktigaste

Redigerat:
Tack för svaren, jag sitter och försöker lägga matningen runt 420g/10 min nu men de där vridpottarna är så känsliga :)

440g/10 min borde vara ca 12.7kW

Fläkt 185v

Temp innan dragreg maxar 280 när den gått in i driftsläge och då syns lågorna. Efter någon minut syns inte lågorna och tempen går ned till minst 200. Sen ligger tempen och pendlar runt 220-230. Det brinner i röret men lågorna är inte så stora så dom når ut ur röret eller syns i titthålet på pannluckan.
Ibland syns toppen av lågorna och då sticker tempen upp till 240-250

Bild på rökkanaler, 2 av 6 saknar turbulatorer:

b662012105912eb99.jpg

Redigerat:
Om lågorna syns eller inte är helt irrelevant. När du fått rätt effekt så justerar du noggrannt in fläkten efter röken och sedan rör du aldrig fläktinställningen mer. Justeringar för olika pelletssorter gör du senare men bara mha. matningen.
Först av allt måste du tillverka två turbulatorer till. Fungerar bra på många pannor med veckade plåtremsor av 0,5-0,75 mm plåt. Spiralvridna plåtremsor har också använts.
Med två turbulatorer borta får du stor pelletsförbrukning helt i onödan.
Har du ett titthål i pannluckan utan glas så se till att täta ordentligt så du inte får in luft.

Ok, tackar! Jag ska kika på röken imorgon när det ljusnar.

Nu matar den 230g/5 min vilket borde ge 13.25 kW. Fläkten är nedjusterad till 125v och rökgastempen är 190-200 grader

Jag har monterat 3 snurrade turbulatorer och justerade min Tigex25 till 15Pa.

Startdosen är 245g, är det normalt?

5ae6cc1e-35cd-0ba4.jpg

Redigerat:
Jag låg och klurade inatt och funderade på om jag kan stoppa in den baffelplåt som satt i när de oljeeldade. Den hamnar mindre än 50mm ovanför brännarröret, funkar det?

Här syns sen (om man kikar noga)
b682012104301a2bb.jpg

Redigerat:
Nu matar den 230g/5 min vilket borde ge 13.25 kW. Fläkten är nedjusterad till 125v och rökgastempen är 190-200 grader
Hur ser askan ut? svart / grå / vit
skulle nog ville dra upp fläkten lite någon stans kring 170 175 V

Men du är på rätt väg d^_^b

Ok, jag kan aska ur ikväll och se hur den nya askan ser ut imorgon. Jag tycker också det känns lågt med 125 men röken är helt osynlig vid -2 grader ute så det är väl positivt?

Vad tror du om att använda baffeln? Vad gör den för nytta/skada?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.