Jag kör bara på högfart,då det är svårt att få brännaren att gå på låg om man kör snålt på hög.Justerskruven som reglerar matningen är liksom till båda.Det är sen processorn som drar ner den till mindre matning av skruven och sen finns det en skruv till justeringen låg fläkt.Man tar bara bort en bygling på kortet så går den bara på hög.Lättare att hålla reda på bara en inställning.Jag kör på ung.13kWh effekt på brännaren.Jag har lika trång panna som du med rund eldstad.Är visserligen en gammal dubbelpanna.Du får räkna med att sota en gång i veckan nu på vintern.Ligger det inte en stos på bilden av brännaren?Kan du använda den och anpassa till din lucka så passar det bättre med röret.Är lite udda mått på röret (156mm).Vet du vad det är för årsmodell på brännare?Hoppas att det inte är gjutet innerrör,för det var visst bara skit med dom.
 
Redigerat:
Ok, så det är fläkten man referar till när man säger högfart?

Stossen på bilden på pannan är mindre än pelletsbrännarens ytterrör. Det satt också en huv inne i eldstaden men den hamnar bara 20-30mm ovanför brännarröret så den tror jag att jag måste ta bort eller gör den nytta?

Jag ska kolla på brännaren om det är gjutet innerör. Jag tror att det är det. Vad är det som är skit? Går sönder/spricker?
 
Redigerat:
fulingbusen skrev:
Ok, så det är fläkten man referar till när man säger högfart?
(Lite semantik)
Effekten den ger ut, antingen lågfart eller högfart. Effekten ges av en kombination av mängden pellets och luften (fläkthastighet).

Om du kollar rakt in i brännaren, genom röret, så tror jag du kan se vad jag menar. Och om elementet inte sitter centrerat så ser du det. Tänk dig "O" och "o", placera lilla 'o' i stora 'O' och med centrerat element som kommer du antagligen inte se kanterna av lilla 'o'.

Det skall också vara 'rimligt' det är skillnad om halva elementet sitter utanför och ifall det är förskjuten 1 millimeter.
 
5ae6cc1e-69a7-02ab.jpg

En av värmeslingorna ser ut att sitta hyfsat centrerat.

Jag tycker det ser ut som gjutet, brännaren är från 2005 och har chip 5.4.
 
  • ImageUploadedByTapatalk1326999947.842087.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp :)

Sent from my ST18i using Tapatalk
 
Kan jag använda org oljebrännartermostat eller måste jag använda pelletsbrännarens givare? Oljebrännartermostaten är 3-trådig och ger 230 när tempen når inställd temperatur. Antar att jag isf måste koppla den över ett slutande "normally open" relä?

Så här står det i manualen: "Den medlevererade givaren för panntemperatur skall placeras i ett dykrör eller högt upp på pannkroppen innanför isoleringen. Finns inget annat sätt kan givaren limmas fast direkt mot tryckkärlsplåten med ett tvåkomponents epoxilim. Observera att givaren måste ligga an direkt mot pannkroppen för att temperaturregleringen skall bli exakt och stabil."

Om jag måste använda pelletsbrännarens givare, kan jag limma givaren här?
 
  • ImageUploadedByTapatalk1327093968.772211.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
du bör klistra den ovanpå där det blir varmast,men det går väl att använda bef termostat
det brukar vara dubbeltermostat drift o överhettning)
 
Ok, jag är osäker på inkopplingen så jag limmar nog dit den från pelletsbrännaren på väggen innanför isoleringen. Ska se till att hålla koll på tempen vid första eldningen bara
 
Kom på en till fråga; hur ska jag kunna se lågan när brännaren är igång?
 
Har du inget på displayen som visar när fotocellen ser elden?
 
Vet ej, men jag funderade mest på justeringen som man skulle göra genom att kolla hur lågan ser ut. Nu får jag förlita mig på instrument ändå.

Kan det vara ide att först ställa in effekt genom att väga pellets och sen strypa luften tills röken ut ur skorstenen blir mörkare och sedan öka fläkten tills röken blir osynlig?
 
fulingbusen skrev:
Vet ej, men jag funderade mest på justeringen som man skulle göra genom att kolla hur lågan ser ut. Nu får jag förlita mig på instrument ändå.

Kan det vara ide att först ställa in effekt genom att väga pellets och sen strypa luften tills röken ut ur skorstenen blir mörkare och sedan öka fläkten tills röken blir osynlig?
Borra ett hyfsat stort hål i luckan vid sidan av brännaren,så kan du kolla lågan
sen en överkansthängd bricka som självstänger hålet
 
Nu har jag kört igång den iaf. Den stänger av vid 80grader, är det lagom? Är det bara vrida på temp potten för att öka?

Jag såg att jag har en skutlucka i toppen av plåten. Kan man se lågan här? Jag har tagit kort i slutet av en första cykeln. De första gångerna så misslyckades tändningen men jag rätade upp matningsslangen och gjorde rent flamvakten. Då startade den.
 
  • ImageUploadedByTapatalk1327174667.645753.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByTapatalk1327174788.965890.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
fulingbusen skrev:
Nu har jag kört igång den iaf. Den stänger av vid 80grader, är det lagom? Är det bara vrida på temp potten för att öka?

Jag såg att jag har en skutlucka i toppen av plåten. Kan man se lågan här? Jag har tagit kort i slutet av en första cykeln. De första gångerna så misslyckades tändningen men jag rätade upp matningsslangen och gjorde rent flamvakten. Då startade den.
Matningsslangen bör rätas upp ändå mer,annars är det lätt att det bygger på med pelletsmjöl
som gör att det stoppar i slangen
 
Du kan inte ha någon självstängande lucka för att titta på elden. Så fort du öppnar den förändrar du draget och förbränningen.
Man ställer in brännaren med hjälp av röken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.