useless useless skrev:
Om den är ny så är den väl för 230V ?
Använder @Daniel 109 ditt konto?

• Haha
  • Gilla
MasMats och 3 till
  • Laddar…
Arbetsbrytaren är enligt TS för två maskiner så då är det troligen tvåfas eller trefas in till denna vilket gär att behovet av kunskap är betydligt större än vanligt. Risken att göra fel vid borttagning av spänning(ström) ökar betydligt och kan leda till olycksfall.

Aldrig aldrig aldrig betala för elektronikladornas extratjänster. Två gånger har jag betalat för sådana och ingen gång har dom levererat tjänsten jag betalade för. Ena gången (installation av tvättmaskin i lgh.) fick jag bråka som fan med Elgiganten men fick till slut tillbaka pengarna och installerade skiten själv.

Den andra gången var det inbärning OCH nedbärning av ny tvättmaskin samt bortforsling av gammal maskin. Detta var i jämtländsk obygd och dom (någon klåpare på fraktbolaget) satte en ensam kille med ryggpaj på leveransen. Jag hade inte hjärta att tvinga chauffören till något OCH jag har också lite risig rygg så det blev liksom ingenting. Borde bråkat tillbaka pengarna den gången också men orkade inte vid det tillfället.

Har hört många liknande historier från vänner och bekanta också.

Fairlane
G G.L. skrev:
Arbetsbrytaren är enligt TS för två maskiner så då är det troligen tvåfas eller trefas in till denna vilket gär att behovet av kunskap är betydligt större än vanligt. Risken att göra fel vid borttagning av spänning(ström) ökar betydligt och kan leda till olycksfall.
Helt klart betydligt mycket svårare. Man måste bryta strömmen och sen skrubba loss ledarna...
Nej vänta nu, det är ju samma som med enfas...

Aningen svårare kanske, man måste bryta fler säkringar och se till att få tillbaka nolla och jord även för maskinen som inte byts.

Man behöver väl inte överdriva svårighetsgraden?

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J Janne 64 skrev:
Bryt strömmen och koppla bort tvättmaskinen från motorskyddet , använd det vanliga eluttaget sedan om det är en 220V maskin
Nackdelen med det vanliga uttaget var ju att annat var kopplat till samma säkring.

N Nimdjid skrev:
Just det, bra poäng angående avstånd från dusch/badkar.Hur vet man förresten hur långt det handlar om? Finns det en avståndsguide nånstans?
Ja det finns det, googla på elzoner våtrum eller liknande så hittar du säkert.

hsd hsd skrev:
Vad är inte korrekt
Dosans förskruvning saknar delar och måste repareras om man skulle fortsätta med fast installerad sladd. Utan reparation saknas dragavlastning och den klarar inte heller IP65-klassningen som står på brytarens skylt.

Så installationen av den gamla tvättmaskinen var uppenbart felaktig, och man kan på grund av detta inte heller utgå från att allt är rätt inne i säkerhetsbrytaren, utan det måste kontrolleras av någon som har kompetensen som den som gjorde den felaktiga installationen saknade.

Nu saknar det dock betydelse om TS ändå ska ta dit elektriker för att bygga om det.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
3 305 skrev:
Förutsätter inte detta att uttaget installeras i offentliga lokaler eller kontor? Har för mig att det inte får finnas två faser i ett schuckouttag i en bostad...
Det finns ingen sån regel.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E ErikBygg skrev:
Ska snart lägga en beställning på en ny tvättmaskin då kullagret i den nuvarande verkar ha gjort sitt. Så här ser strömförsörjningen ut:

[bild][bild]

Elgiganten erbjuder ju installation för 699 kr. Jag antar att de anlitar någon slags tekniker, men inte VVSare eller elektriker. Kommer de att kunna elarbetet för installation av ny tvättmaskin? Är det något man får göra själv?

Har också en fundering kring vatten/avlopp. Elgiganten skriver i sina villkor att det får vara max 1.2m från vattenanslutning. Det finns ju framdraget vatten och avloppsrör till tvättmaskinen, men det är mer än 1.2m till vasken där vatten kommer in och avlopp kopplas på. Vatten bör inte vara några problem, bara att återanvända det som redan dragits fram till tvättmaskinen. Men jag antar att tvättmaskinen levereras med en bit slang för avlopp, som måste skarvas eller kopplas på till vaskens avlopp 2m bort? Kommer de att vägra koppla in en ny pga att detta inte är inom 1.2m?

Ge mig råd, ska jag bara ringa nån VVS och be dom lösa allt? Vad kan man förvänta sig att få betala då?

Tack!
Hade otur när jag köpte integrerad kylfrys med installation. Den installerades och efter ett tag blev det mycket is i botten på frysen. De vägrade åtgärda detta, då de ansåg att det var mitt eget fel.
Kontaktade istället Electrolux reparatör som lagade den. Det var ett produktionsfel och fanns alltså från början.
Han upptäckte också att min kyl och frys stod alldelesför nära väggen där elementet baktill skadat tapeten.
Han informerade om att det måste vara ett visst säkerhetsavstånd mellan element och vägg del ventilation men även brandrisk, vilket gjorde att jag inte kunde ha min kyl och frys där jag haft det förut.
Kontaktade Elgiganten om fel installationen men det vägrade hjälpa mig trots flertal kontakter. Så nu har jag en kyl och frys som jag inte kan använda utan måste byta ut en annan.
Så ibland måste man vara extra uppmärksam.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.