22 089 läst ·
68 svar
22k läst
68 svar
Installera tvättmaskin. Elektriker, Elgiganten, eller göra själv?
Hej ErikByggE ErikBygg skrev:Tvättmaskin på grupp 15 (10A), torktumlare på 16 (10A). Detta utgör arbetsbrytaren.
Hela källarbelysningen (fyra rum) på grupp 28 (10A) och på samma grupp satt också vägguttaget i tvättstugan, så klart. Just nu har jag en avfuktare i vägguttaget som kör större delen av dagen. Det betyder väl i praktiken att jag inte bör koppla in tvättmaskinen i samma vägguttag? För då har jag belysning, avfuktare, och TM (2100W-2400W enligt spec) på samma 10A-säkring.
Om jag väljer att byta arbetsbrytaren till 2 st uttag, då kan väl elektriker sätta en stickkontakt på kabeln från torktumlare som just nu går in i arbetsbrytaren?
Här ett klipp från Elsäkerhetverket vad du får göra själv 'Montera Stickpropp'
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här en länk till elsäkerhetsverket vad man får och inte.
https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/tvättmaskin/badrum
/Lennart
Jag hade fixat det själv. Fotat steg för steg vid nedmontering, och omvänd montering. En bättre Maltwhisky vunnen för besväret👍🏼E ErikBygg skrev:Ska snart lägga en beställning på en ny tvättmaskin då kullagret i den nuvarande verkar ha gjort sitt. Så här ser strömförsörjningen ut:
[bild][bild]
Elgiganten erbjuder ju installation för 699 kr. Jag antar att de anlitar någon slags tekniker, men inte VVSare eller elektriker. Kommer de att kunna elarbetet för installation av ny tvättmaskin? Är det något man får göra själv?
Har också en fundering kring vatten/avlopp. Elgiganten skriver i sina villkor att det får vara max 1.2m från vattenanslutning. Det finns ju framdraget vatten och avloppsrör till tvättmaskinen, men det är mer än 1.2m till vasken där vatten kommer in och avlopp kopplas på. Vatten bör inte vara några problem, bara att återanvända det som redan dragits fram till tvättmaskinen. Men jag antar att tvättmaskinen levereras med en bit slang för avlopp, som måste skarvas eller kopplas på till vaskens avlopp 2m bort? Kommer de att vägra koppla in en ny pga att detta inte är inom 1.2m?
Ge mig råd, ska jag bara ringa nån VVS och be dom lösa allt? Vad kan man förvänta sig att få betala då?
Tack!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Vad är inte korrektD dan_norstedt skrev:Bra plan. Vid behov av ny JFB finns det utanpåliggande uttag med inbyggd jordfelsbrytare.
När det gäller längder på vattenslangar så går det oftast att köra med längre om man gör rätt.
Inloppet ser jag inte något egentligt problem med, men det kan dock finnas en dämpare i inloppsanslutningen för att hantera tryckstöten när ventilen i tvättmaskinen stänger av, samt katastrofskydd som stänger av vid för stort tryckfall. Ofta har tillverkaren någon variant med längre slang att sälja.
När det gäller avloppet så är problemet avrinning och oavsiktliga vattenlås, så det enklaste är att förlänga med en slang som man styr så den går monotont neråtgående efter sin högsta punkt, som behöver vara rimligt nära maskinen för att hålla nere mängden vatten som rinner tillbaka in i maskinen när pumpan stannar. Om maskinen inte klarar av första försöket på dragning får man justera tills det fungerar (så den lyckas tömma maskinen), eller så kan man effektivt skapa en avloppsbrunn på vägen med hjälp av en avloppstratt.
Tar du dit en VVS-firma för att lösa avloppet så kommer de antagligen ta det säkre före det osäkra och installera en tratt för att undvika att hålla på och trimma in en förlängd avloppsslang.
Lycka till.
Fungerar bara om man utgår från en korrekt installation och bara ersätter den gamla anslutning med en likadan. Inte fallet här.
hsd
Medlem
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- 6 816 inlägg
Första inlägget 699@ @ndreas skrev:Vet inte var du fick 699 kr ifrån. Elgigantens hemsida?
Du kan inte köpa installationen utan att betala för frakten. Så du hamnar på 1.500 kr. Installatören MÅSTE nämligen ta med dig produkten hem till dig.
Men jag fick i alla fall TVÅ olika jobb utförda av en elektriker för mindre än vad Elgiganten skulle ha för att bara leverera och installera spisen. Dessutom - väljer man installation via Elgiganten och något går fel dvs. inte överensstämmer med de krav de ställt upp, då lägger de ner arbetet. Tar du en riktigt elektriker så drar de in en ny fas eller fixar vad som kan behövas.
Kolla även
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja...men få vidare och köp den då. Men du kan i sista steget inte komma ifrån att betala frakt eftersom de måste skicka den till installatören. Om de hade skickat den hem till dig, så hade det varit fraktfritt. Du får inte ens hämta produkten i butiken även om de har den i lager....hsd skrev:
Läs mitt första inlägg en gång till 🙄
Undvik Samsungs tvättmaskiner, de har Sveriges sämsta kundservice och maskinerna levererades i flera år med undermåliga komponenter. Det låter ju fint att ha 10 års garanti men eftersom det bara gäller på själva motorn (som ytterst, ytterst sällan går sönder) är det ganska meningslöst, att trummans lager skär efter 3,5 år får man enligt deras kundtjänst nästan räkna med. Det går inte heller att byta lager utan att byta hela trumman, det kostar uppåt 9000 kr.hsd skrev:
hsd
Medlem
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- 6 816 inlägg
Det var bara ett exempel 😉zarkov skrev:
Undvik Samsungs tvättmaskiner, de har Sveriges sämsta kundservice och maskinerna levererades i flera år med undermåliga komponenter. Det låter ju fint att ha 10 års garanti men eftersom det bara gäller på själva motorn (som ytterst, ytterst sällan går sönder) är det ganska meningslöst, att trummans lager skär efter 3,5 år får man enligt deras kundtjänst nästan räkna med. Det går inte heller att byta lager utan att byta hela trumman, det kostar uppåt 9000 kr.
Vad kostar då en maskin?zarkov skrev:
Undvik Samsungs tvättmaskiner, de har Sveriges sämsta kundservice och maskinerna levererades i flera år med undermåliga komponenter. Det låter ju fint att ha 10 års garanti men eftersom det bara gäller på själva motorn (som ytterst, ytterst sällan går sönder) är det ganska meningslöst, att trummans lager skär efter 3,5 år får man enligt deras kundtjänst nästan räkna med. Det går inte heller att byta lager utan att byta hela trumman, det kostar uppåt 9000 kr.
Vänta lite så skall jag springa bort till ÅVC och kolla...K karkka skrev:
Skämt åsido, det var en WW90T606CLH. Den började skorra i lagret i vintras och efter ett par månader skar lagret, en dag när vi skulle plocka ut tvätten så luktade allt bränt. Här är en tråd jag skapade ett tag innan det skar: https://www.byggahus.se/forum/threads/oljud-samsung-tvaettmaskin.544600/
Vi bytte till en Siemens och det är som natt och dag. iDos är jäkligt praktiskt och den är så tyst att man knappt märker att den kör.
Vilket ocker, att nästan ta 1,5 ggr nypriset för att kunna byta ett lager. Förvisso då också en helt ny trumma men ändå.zarkov skrev:
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet, sådana tillverkare skall bojkottas.
Bryt strömmen och koppla bort tvättmaskinen från motorskyddet , använd det vanliga eluttaget sedan om det är en 220V maskinE ErikBygg skrev: