K Kriss Marc skrev:
Din installation är felaktig. Den saknar delar. Den är inte tät i utförandet. Och kablarna kan belastas i anslutningarna. Gör om gör rätt!
Är det inte typ 28 svar innan ditt som håller på med guidning i ärendet? 🤓

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Du skall definitivt anlita en elektriker !
På arbetsbrytaren står 380V .
Det framgår ju inte om du har en 1 fas eller 3 fas maskin. Är den gammal så har du troligen en 3 fas. Nya är numera 1 fas. Så det är inte säkert det finns nolla med i arbetsbrytaren och då behövs även en omkoppling i centralen och ev ny färgmärkning av en av trådarna i kabel till blå.
Det går ju även ut 2 kablar ur arbetsbrytaren ?
Går den till torkumlaren tro ? Lite tveksamt, men kanske fuskat så.
Är den gammal så är nog även den 3 fas och då har du ett lite större jobb för din elektriker 🤷

hsd
@ @ndreas skrev:
Man ska ibland undvika installations erbjudanden från återförsäljaren. De är rätt dyra! Köpte nyligen en ny spishäll och blev erbjuden att få den installerad för 1.500 kr* (efter rotavdrag). Eftersom vi hade motsvarande häll sedan tidigare övervägande jag att skruva dit kontakten och installera den själv. Men skulle ändå ha ström framdragen till en luftvärmepump...så jag ringde en "riktigt" elektriker. För de båda jobben fick jag då betala 1.200 kr (efter rotavdrag).

* För att få upp kostnaderna för konsumenten så var installatören tvungen att ta med sig spishällen, vilket innebar frakt och installationskostad. Utan installation var det fri frakt... 👎👎👎
Finns ingen elektriker som gör något jobb för 699 så det bästa alternativet är Elgiganten

E ErikBygg skrev:
Jag börjar med att låta elektriker ersätta den fasta installationen med vanligt vägguttag (som många tipsat i tråden). Får se hur jag gör med vatten sen.
Bra plan. Vid behov av ny JFB finns det utanpåliggande uttag med inbyggd jordfelsbrytare.

När det gäller längder på vattenslangar så går det oftast att köra med längre om man gör rätt.

Inloppet ser jag inte något egentligt problem med, men det kan dock finnas en dämpare i inloppsanslutningen för att hantera tryckstöten när ventilen i tvättmaskinen stänger av, samt katastrofskydd som stänger av vid för stort tryckfall. Ofta har tillverkaren någon variant med längre slang att sälja.

När det gäller avloppet så är problemet avrinning och oavsiktliga vattenlås, så det enklaste är att förlänga med en slang som man styr så den går monotont neråtgående efter sin högsta punkt, som behöver vara rimligt nära maskinen för att hålla nere mängden vatten som rinner tillbaka in i maskinen när pumpan stannar. Om maskinen inte klarar av första försöket på dragning får man justera tills det fungerar (så den lyckas tömma maskinen), eller så kan man effektivt skapa en avloppsbrunn på vägen med hjälp av en avloppstratt.

Tar du dit en VVS-firma för att lösa avloppet så kommer de antagligen ta det säkre före det osäkra och installera en tratt för att undvika att hålla på och trimma in en förlängd avloppsslang.

Lycka till.
hsd hsd skrev:
Finns ingen elektriker som gör något jobb för 699 så det bästa alternativet är Elgiganten
Fungerar bara om man utgår från en korrekt installation och bara ersätter den gamla anslutning med en likadan. Inte fallet här.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Inge här skvallrar så länge du gör ett bra jobb.
Undrar mest på vilket sätt man kan misslyckas med det...

Alfredo Alfredo skrev:
Undrar mest på vilket sätt man kan misslyckas med det...
Ex. dåligt ansluten tråd, så det blir varmt och brinner. Vikten av bra kopplingar bör betonas. Har man dålig koll på "det där med el", så kanske man inte kan förstå hur varmt det kan bli i en dålig koppling.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E elveteran skrev:
Elko har ett godkännt dubbel uttag med separata brunnar som ar lämplig för 2 -fasmatning ta bort brytaren så blir det korrekt installation eftersom nya maskiner levereras med stickpropp det blir helt enligt tillverkarens anvisning
Förutsätter inte detta att uttaget installeras i offentliga lokaler eller kontor? Har för mig att det inte får finnas två faser i ett schuckouttag i en bostad...

snaggletooth snaggletooth skrev:
I och med att maskinen är fast ansluten krävs auktorisation för att utföra jobbet.
Därmed inte sagt att du inte klarar av det själv, men är du osäker på utförandet så låt bli.
Hade för mig att UTBYTE av 230 volt komponenter, fick utföras med "bara" nödig kännedom. Men det kanske inte gäller för en tvättmaskin i våtrum...

H hempularen skrev:
Ex. dåligt ansluten tråd, så det blir varmt och brinner. Vikten av bra kopplingar bör betonas.
Ja allt är ju möjligt men nu handlade det om "Kan jag själv koppla ur tvättmaskinen från den fasta installationen?".

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A anders.Nordsvahn skrev:
Byt lager ca 150kr inga problem!
Om han har problem med att installera en tvättmaskin så är nog ett lagerbyte inte att tänka på

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
@
hsd hsd skrev:
Vet inte var du fick 699 kr ifrån. Elgigantens hemsida?

Du kan inte köpa installationen utan att betala för frakten. Så du hamnar på 1.500 kr. Installatören MÅSTE nämligen ta med dig produkten hem till dig.

Men jag fick i alla fall TVÅ olika jobb utförda av en elektriker för mindre än vad Elgiganten skulle ha för att bara leverera och installera spisen. Dessutom - väljer man installation via Elgiganten och något går fel dvs. inte överensstämmer med de krav de ställt upp, då lägger de ner arbetet. Tar du en riktigt elektriker så drar de in en ny fas eller fixar vad som kan behövas.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane
K Kriss Marc skrev:
Din installation är felaktig. Den saknar delar. Den är inte tät i utförandet. Och kablarna kan belastas i anslutningarna. Gör om gör rätt!
TS visar nuläge och frågar hur man gör om och du klagar på nuläge och säger för om? Känner du att du hjälpte till något?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Sök på svanströms el och vvs pp Youtube och elgiganten så förstår ni varför elgiganten är ett sådant uselt val

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.