Nu är värmepumpen på plats, verkar funka. Fick tempen upp till hela 83c (hade 3 vägsventilen felinställd, så att den värmde bufferttanken istället för vvb).
Mjukvaran på displayen är dålig får man erkänna. Något oklar och få inställningar på timers. Hittade ingen temperaturkurva(temp/tid på dagen), ingen data på nuvarande effekt och förbrukning. Rätt många inställningar i ingenjörsmenyn, men är något svåra att förstå sig på, måste nog prata med säljarna.
Vissa delar av vattenrören vid värmeväxlaren saknade isolering (muttrarna) så att det fick jag isolera själv för att inte slösa energin. Märkte också att det fanns vissa "genvägar" för luften att ta sig vid sidan om kondensorn, så att dessa hål fick jag täppa igen med skumgummi och alutejp. Fick väl lägga typ en havldag på all "trimm för kalla klimat".
Kopplade också bort den interna expansionstanken.
Den har också wifi, kan justera temperaturen från mobilen.

• Värmepump installerad utomhus på ett betongfundament vid väggen av ett hus, med synliga rör och omgivande gräsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
R
Nu så här en vinter senare... Hur tycker du pumpen har presterat? Har det varit några probem eller tuffade den bara på?

R Ratatoskr skrev:
Nu så här en vinter senare... Hur tycker du pumpen har presterat? Har det varit några probem eller tuffade den bara på?
Hej
Vid ca. -10 -15 och kallare så fick den jobba på full kraft hela tiden vad jag minns. Trots att jag hade ca. 55c som inställd värde så klarade den få returtempen upp till ca. 40-45c vid -15.(ställde in patronen att gå igång vid -20)
När det blev riktigt kallt ute så hade jag inte mer än ca. 17c i hemmet, men det hade jag med pellets med. Dåliga fönster... Fast givetvis så kan man få 70c i elementen med pellets när man verkligen vill. Jag har pelletsen kvar och kan egenligennköra dom parallellt.
Jag bytte också plastgaller till andra av metall, det tog bort fladdrande oljud från fläkten.
I det stora hela är det bättre än pellets i alla fall tycker jag. Tidigare hade jag ca 18-19c inomhus på vintern, denna vinter ca 21c.
En grej som stör mig lite är att den har väldigt stort flöde, låter från elementen och ger felkod på lågt flöde och stannar om man stänger av flera av elementen. Det kunde man motverka genom att låta den värma buffertanken istället, men det ville jag inte för det ger shunt effekt och sänker verkningsgraden.

Redigerat:
useless useless skrev:
Ok. Men om vi tar ett bättre exempel då: En stor del av värmepumparna som installeras idag innehåller R32, men det pratas aldrig om hur farligt det skulle vara ur brandsynpunkt. Samma sak med alla kylskåp sålda de senaste 10-15 åren som innehåller R600a.
Men så fort en värmepump innehåller propan så är det jättefarligt.

Både R32 och R600a har märkningen "H220: Extremely flammable gas." i säkerhetsdatabladen.
R32 är inte brandfarligt som R600 och propan. Har själv testat att elda r32, så fort lågan från svetsen tas bort, slocknar elden, den är inte självuppehållande!

• Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
K Kbygg skrev:
Hej
Vid ca. -10 -15 och kallare så fick den jobba på full kraft hela tiden vad jag minns. Trots att jag hade ca. 55c som inställd värde så klarade den få returtempen upp till ca. 40-45c vid -15.(ställde in patronen att gå igång vid -20)
När det blev riktigt kallt ute så hade jag inte mer än ca. 17c i hemmet, men det hade jag med pellets med. Dåliga fönster... Fast givetvis så kan man få 70c i elementen med pellets när man verkligen vill. Jag har pelletsen kvar och kan egenligennköra dom parallellt.
Jag bytte också plastgaller till andra av metall, det tog bort fladdrande oljud från fläkten.
I det stora hela är det bättre än pellets i alla fall tycker jag. Tidigare hade jag ca 18-19c inomhus på vintern, denna vinter ca 21c.
En grej som stör mig lite är att den har väldigt stort flöde, låter från elementen och ger felkod på lågt flöde och stannar om man stänger av flera av elementen. Det kunde man motverka genom att låta den värma buffertanken istället, men det ville jag inte för det ger shunt effekt och sänker verkningsgraden.
Bygla bort flödesvakten, varför ha flödesvakt på varma sidan, den stannar på hp om flödet blir dåligt. Typiskt kinamaskiner!

DonPablo DonPablo skrev:
Bygla bort flödesvakten, varför ha flödesvakt på varma sidan, den stannar på hp om flödet blir dåligt. Typiskt kinamaskiner!
Vad menar du med "varma sidan"?
Givaren sitter inne i värmepumpen vid ena utloppet och mäter vattenflödet.

ja vattenflödet i en luftvatten är väl varma sidan, du lär ju inte ha någon kb i alla fall. Flödesvakter har man på kalla sidan där växlaren kan frysa sönder, det lär inte hända på varma sidan!

• Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.