Hej
Söker lite tips🙂
Nu har jag köpt en monoblock värmepump från Kina, 250l v.v.beredare, 150l bufferttank, samt en 3-vägs ventil. Tanken är att koppla in allt vid sidan om befintlig pelletspanna. Pelletsen vill jag behålla för säkerhets skull.
Finns det några lösningar på kopplingschema man kan titta på? jämföra med egna planer.
Vilka rör bör man använda?
Tänkte alupex, de är lätta att böja, men dyr armatur, samt svåra att få tag på.
Söker lite tips🙂
Nu har jag köpt en monoblock värmepump från Kina, 250l v.v.beredare, 150l bufferttank, samt en 3-vägs ventil. Tanken är att koppla in allt vid sidan om befintlig pelletspanna. Pelletsen vill jag behålla för säkerhets skull.
Finns det några lösningar på kopplingschema man kan titta på? jämföra med egna planer.
Kör med kopparrör då det är betydligt lättare att få snyggt. Hyr ett pressverktyg och rörbock på tex hygglo. Presskopplingar finns på hornbach och Rinkaby rör.
Kopparrören ska du dock inte köpa på hornbach då de är för hårda för att bocka. I allafall 22mm-rören.
Nibe hade bra dockningsscheman som de kallade det, de verkar dock ha plockat bort det från sin hemsida sedan en tid tillbaka men här verkar finns en kopia https://www.vvsbutiken.nu/dokument/SMO 20 DOCKNING M11518-1.pdf
Kopparrören ska du dock inte köpa på hornbach då de är för hårda för att bocka. I allafall 22mm-rören.
Nibe hade bra dockningsscheman som de kallade det, de verkar dock ha plockat bort det från sin hemsida sedan en tid tillbaka men här verkar finns en kopia https://www.vvsbutiken.nu/dokument/SMO 20 DOCKNING M11518-1.pdf
Redigerat:
Det var en stor grej att köpa från Kina. Blir lite nyfiken på hur det gick till. Kollade lite halvhjärtat på laserskärare för många år sedan. Då behövde man krångla en hel del med tull och så. Som jag minns det var man själv ansvarig att få den från tullen med eget fraktbolag, och om det drog ut på tiden behövde man betala hög avgift för platsen den tog upp.K Kbygg skrev:Hej
Söker lite tips🙂
Fick hemleverans, dom skötte alla tullar själva.L Lilllen skrev:Det var en stor grej att köpa från Kina. Blir lite nyfiken på hur det gick till. Kollade lite halvhjärtat på laserskärare för många år sedan. Då behövde man krångla en hel del med tull och så. Som jag minns det var man själv ansvarig att få den från tullen med eget fraktbolag, och om det drog ut på tiden behövde man betala hög avgift för platsen den tog upp.
Tänker nog ändå köra med CU 28mm rör. Gängan på LV pumpen är 1tum, bör man ha hela 28mm på rören, eller funkar det med 22mm också? Någon som har erfarenhet av detta? Pumpen är på 11kw som sagt.
https://vvsoutlet.se/outlet-produkt...ryehheNGtac0aWNElQber5SUjVq8YbaBoCNcAQAvD_BwE
https://vvsoutlet.se/outlet-produkt...ryehheNGtac0aWNElQber5SUjVq8YbaBoCNcAQAvD_BwE
Jo, själv resonerar jag som så när jag köper från Kina, att det behöver vara tillräckligt billigt för att lösa allt själv om/när något händer. Men en luft/vatten värmepump är ju väldigt mycket större och dyrare än något jag köpt. Det gäller att vara intresserad också av att fixa alla typer av reparationer själv, då väl ingen i Sverige mekar med det märket? Även svårare att få hjälp på tex detta forum. Men, världsmarknaden är säkert å andra sidan större, så förhoppningsvis ett större utbud av erfarenheter på andra forum och YouTube-videor hur man byter olika grejer?returen skrev:
I vilket fall, klokt av dig @Kbygg att ha pellets kvar. Är ju särskilt viktigt med alternativ när man kör på ett så osäkert kort för uppvärmning.
Redigerat:
problemet är att de är så obotligt dåligt byggda med så dåliga komponenter som i sin tur är felaktigt monterade.L Lilllen skrev:Jo, själv resonerar jag som så när jag köper från Kina, att det behöver vara tillräckligt billigt för att lösa allt själv om/när något händer. Men en luft/vatten värmepump är ju väldigt mycket större och dyrare än något jag köpt. Det gäller att vara intresserad också av att fixa alla typer av reparationer själv, då väl ingen i Sverige mekar med det märket? Även svårare att få hjälp på tex detta forum. Men, världsmarknaden är säkert å andra sidan större, så förhoppningsvis ett större utbud av erfarenheter på andra forum och YouTube-videor hur man byter olika grejer?
I vilket fall, klokt av dig @Kbygg att ha pellets kvar. Är ju särskilt viktigt med alternativ när man kör på ett så osäkert kort för uppvärmning.
kretskorten tappar kommunikation eller bara dör...går aj att få tag på
vibrationsskador så komponenter lossnar vickar av eller gasrör som brister eller elkablage som ligger och skaver för att slutligen ge kortslutning och hål på gasrör.
Nu har jag ju ingen erfarenhet av något ens i närheten av en kinesisk luft vatten värmepump, men jag har faktiskt köpt endel kinesiska grejer på sista tiden som faktiskt varit rätt bra byggda. Mest komplicerade var en hetlufts lödstation. Den rekommenderades på flera olika elektronik-fixar kanaler på YouTube. De gjorde även genomgångar av komponenter osv. Jag kände att de var rätt typ av människor att kunna lita på att köpa något som är anslutet till 230V direkt. Annars köper jag aldrig sådant från Kina. Den har funkat mycket bra till det jag använt den till.returen skrev:
problemet är att de är så obotligt dåligt byggda med så dåliga komponenter som i sin tur är felaktigt monterade.
vibrationsskador så komponenter lossnar vickar av eller gasrör som brister eller elkablage som ligger och skaver för att slutligen ge kortslutning och hål på gasrör.
Vi får hoppas att denna pump funkar som den ska. @Kbygg, jag håller tummarna för att det ska bli bra. Håll oss gärna uppdaterade här hur det går.
Nu är ju runt 90% av alla värmepumpar antigen byggda i Kina eller av kinesiska komponenter, så var ligger skillnaden om du köper en etablerad produkt?returen skrev:
problemet är att de är så obotligt dåligt byggda med så dåliga komponenter som i sin tur är felaktigt monterade.
Sen kan det ju vara så att produkten inte är avsedd för vårt klimat, men det är ju en annan sak.