7 415 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Installera monoblock värmepump själv
Detta är monoblock, ej split, all gas utomhus. Jag håller på gå igenom maskindelen, lägger till PU självhäftande matta isolering på allt som saknar och kan behöva det. Få väl hoppas den funkar iaf. Kommer nog köra med 28 cu rör. Funderar på frostventil som släpper ut vattnet, magnetitfilter samt extra värmekabel till röret som leder bort kondensatN Nixon90 skrev:En till aspekt att kontrollera, hur har tillverkaren säkerställt att inte köldmediet vid ev läckage i värmeväxlaren inte letar sig in i radiatorkretsen. Vad har dem angett ang placering av säkerhetsventil för radiatorerna? Om den är placerad inomhus riskerar du att få in över 1kg propan i huset och det kommer att läcka ut via säkerhetsventilen om den är placerad inne.
En sådan pump har jag varit på med sönderfysning i växlaren pga strömavbrott. Säkerhetsventilen satt inomhus sen gammalt och det flödade ut propan den vägen. Lyckligtvis inga tändkällor nära i det fallet men asiatiska pumpar som inte är avsedda för Europa följer inte alltid de standarder som krävs här för säker installation.
Nu var det säkerligen inte en exakt likadan pump som du har köpt. Följ noga installationsanvisninganra med minsta mått till fasad. Närmaste fönster eller dörr osv samt se över just säkerhetsventilen är väldigt viktigt.
Jojo men det kan ju vara olämpligt att ha det i en behållare som bara tål 3 bars tryck likt säv på ett radiatorsystem. Den gasen skulle vara ganska svårt att hålla kvar i en inneslutning. Man kan inte gärna jämföra en tryckklassad tät flaska som tål ordentligt högt tryck med ett system som läcker vid 3bar..useless skrev:
Många verkar inte inse skillnaden mellan en gasolregulator till en spis/grill som kontrollerat släpper ut 30-40mbar tryck under en kontrollerad förbränning jämfört med en luftvattenpump som konstant utför ett mekaniskt arbete utan översyn med kondenseringstryck på en bit över 30bar.
Det är ju inte utan anledning som konstruktionsreglerna och standarderna finns och bör följas.
Anledningen till att olyckor många gånger undviks är ju för att det finns rigorösa krav på hur saker ska konstrueras, det går absolut att bygga billigt om man bortser från kraven men man behöver nog faktiskt tänka ett varv på vad konsekvenserna blir. Du skulle ju inte ställa en flaska gasol i pannrummet om du vet att den har en smältplugg som öppnar vid 22 grader rumstemperatur. En radiatorkrets med säv 3 bar skulle ju läcka ut propan även om radiatorkretsen var -5 grader och vi vet att radiatorsystem är mycket varmare än så…
Det blir lika tokigt som att säga att jag får ha 100 liter bensin i min bil, det betyder inte att det är rimligt att ha 100liter bensin i badkaret inne…
Med öppet expansionskärl så ventileras eventuellt läckande gas ut på taket.
Ok. Men om vi tar ett bättre exempel då: En stor del av värmepumparna som installeras idag innehåller R32, men det pratas aldrig om hur farligt det skulle vara ur brandsynpunkt. Samma sak med alla kylskåp sålda de senaste 10-15 åren som innehåller R600a.N Nixon90 skrev:Jojo men det kan ju vara olämpligt att ha det i en behållare som bara tål 3 bars tryck likt säv på ett radiatorsystem. Den gasen skulle vara ganska svårt att hålla kvar i en inneslutning. Man kan inte gärna jämföra en tryckklassad tät flaska som tål ordentligt högt tryck med ett system som läcker vid 3bar..
Många verkar inte inse skillnaden mellan en gasolregulator till en spis/grill som kontrollerat släpper ut 30-40mbar tryck under en kontrollerad förbränning jämfört med en luftvattenpump som konstant utför ett mekaniskt arbete utan översyn med kondenseringstryck på en bit över 30bar.
Det är ju inte utan anledning som konstruktionsreglerna och standarderna finns och bör följas.
Anledningen till att olyckor många gånger undviks är ju för att det finns rigorösa krav på hur saker ska konstrueras, det går absolut att bygga billigt om man bortser från kraven men man behöver nog faktiskt tänka ett varv på vad konsekvenserna blir. Du skulle ju inte ställa en flaska gasol i pannrummet om du vet att den har en smältplugg som öppnar vid 22 grader rumstemperatur. En radiatorkrets med säv 3 bar skulle ju läcka ut propan även om radiatorkretsen var -5 grader och vi vet att radiatorsystem är mycket varmare än så…
Det blir lika tokigt som att säga att jag får ha 100 liter bensin i min bil, det betyder inte att det är rimligt att ha 100liter bensin i badkaret inne…
Men så fort en värmepump innehåller propan så är det jättefarligt.
Både R32 och R600a har märkningen "H220: Extremely flammable gas." i säkerhetsdatabladen.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
R32 är rätt svårt att få fjutt på när man försökte när dom kom för att se hur lättantändligt det är.
Men självklart så brinner det vid ”rätt” förhållande med en viss kubik luft.
Propan brukar inte vara speciellt svårt att få fjutt på.
Har nog ca 22kg i husbilen men förhoppningsvis vid läckage så rinner det ut under husbilen och blandas ut
så det inte är lika lättantändligt.
Rätt små mängder i dom nya luftvärmepumparna med R290 (ca 390g ) så där borde inte kunder vara lika nervösa över brandrisk men finns begränsningar på yta/kubik för att få installera och har för mig att det var 15kvm och innerdel minst 180cm över golvnivå.
Men självklart så brinner det vid ”rätt” förhållande med en viss kubik luft.
Propan brukar inte vara speciellt svårt att få fjutt på.
Har nog ca 22kg i husbilen men förhoppningsvis vid läckage så rinner det ut under husbilen och blandas ut
så det inte är lika lättantändligt.
Rätt små mängder i dom nya luftvärmepumparna med R290 (ca 390g ) så där borde inte kunder vara lika nervösa över brandrisk men finns begränsningar på yta/kubik för att få installera och har för mig att det var 15kvm och innerdel minst 180cm över golvnivå.
Jo, men min poäng är att det alltid blir en diskussion om hur brandfarligt det är och vilka olika skyddsåtgärder etc som finns så fort någon nämner R290/propan. Men alternativa köldmedier är också brandfarliga och man har ju en massa andra saker hemma som är minst lika farliga utan att någon höjer på ögonbrynen.C Comfort Thomas skrev:R32 är rätt svårt att få fjutt på när man försökte när dom kom för att se hur lättantändligt det är.
Men självklart så brinner det vid ”rätt” förhållande med en viss kubik luft.
Propan brukar inte vara speciellt svårt att få fjutt på.
Har nog ca 22kg i husbilen men förhoppningsvis vid läckage så rinner det ut under husbilen och blandas ut
så det inte är lika lättantändligt.
Rätt små mängder i dom nya luftvärmepumparna med R290 (ca 390g ) så där borde inte kunder vara lika nervösa över brandrisk men finns begränsningar på yta/kubik för att få installera och har för mig att det var 15kvm och innerdel minst 180cm över golvnivå.
Jag har också letat billigare luft-vattenpump med fokus på r290 och försökt att läsa på en del. Har själv också en hel del dålig erfarenhet av kinaskräp så lite misstänksam är man allt. Men något som slog mig var att alla pumpar hade bypassventil på gasen för att klara kallt klimat. Ibland utan att ens nämna det i reklamen.
Då blir man lite misstänksam åt andra hållet...hur märkvärdig är denna finess som säljarna av nordvästvärldens fina pumpar pratar så märkvärdigt om?!
Då blir man lite misstänksam åt andra hållet...hur märkvärdig är denna finess som säljarna av nordvästvärldens fina pumpar pratar så märkvärdigt om?!
Är det Evi du syftar på?B Bjober skrev:Jag har också letat billigare luft-vattenpump med fokus på r290 och försökt att läsa på en del. Har själv också en hel del dålig erfarenhet av kinaskräp så lite misstänksam är man allt. Men något som slog mig var att alla pumpar hade bypassventil på gasen för att klara kallt klimat. Ibland utan att ens nämna det i reklamen.
Då blir man lite misstänksam åt andra hållet...hur märkvärdig är denna finess som säljarna av nordvästvärldens fina pumpar pratar så märkvärdigt om?!
Finns det någon uppgift hur mycket energiproduktionen är vid tex -15 ˚C och kallare?
Hur mycket ger den vid -15, -20 och -25˚C ?L lat skrev:

