30 815 läst ·
71 svar
31k läst
71 svar
Installationstestare, erfarenheter
Strömproben ser användbar ut, men USB-oscilloscopet lär inte hjälpa dig att mäta i 230V-system. Du har ju redan ett oscilloscop, så du behöver diff-prober. Ett exempel:
http://www.ebay.com/itm/Pro-Differe...0V-Tektronix-OEM-Taiwan-UK-ship-/161606432230
http://www.ebay.com/itm/Pro-Differe...0V-Tektronix-OEM-Taiwan-UK-ship-/161606432230
Duger det inte med en sådan här 2kV 1:100 probe?
http://www.ebay.com/itm/P4100-Oscil...00MHz-High-Voltage-Test-Porbe-D-/112075187149
USB-skåpet, till en bärbar dator, har ju inte någon jordpotential ...
http://www.ebay.com/itm/P4100-Oscil...00MHz-High-Voltage-Test-Porbe-D-/112075187149
USB-skåpet, till en bärbar dator, har ju inte någon jordpotential ...
Jag antar att datorns jord, USB-kabelns jord och probernas jord är sammankopplade.
Du måste väl kunna hålla i datorn och ta i oscilloscopet när du mäter?
Även om du bara tänkt koppla probernas jord till nolla/PE så är det alldeles för stor säkerhetsrisk. Förr eller senare kommer du ansluta en av probernas jord på ett olämpligt ställe och då det finns ingen säkring som skyddar dig eller utrustningen. Det blir ungefär som om du har en riktigt billig multimeter på strömområdet när du ska mäta spänning, och att du dessutom håller i den ena probens metallspets.
Med diff-prober kan du ansluta dig var som helst, varje prob funkar ungefär som en bra multimeter som alltid är inställd på spänningsmätning. Du kan t.ex mäta spänningen mellan två faser.
Du måste väl kunna hålla i datorn och ta i oscilloscopet när du mäter?
Även om du bara tänkt koppla probernas jord till nolla/PE så är det alldeles för stor säkerhetsrisk. Förr eller senare kommer du ansluta en av probernas jord på ett olämpligt ställe och då det finns ingen säkring som skyddar dig eller utrustningen. Det blir ungefär som om du har en riktigt billig multimeter på strömområdet när du ska mäta spänning, och att du dessutom håller i den ena probens metallspets.
Med diff-prober kan du ansluta dig var som helst, varje prob funkar ungefär som en bra multimeter som alltid är inställd på spänningsmätning. Du kan t.ex mäta spänningen mellan två faser.
Får väl ha tjocka Lovikkavantar på mig ...b_hasse skrev:
OK, ska fundera ett varv till.
Jag är tacksam för all input, det är ju inte helt trivialt detta.
Ett tips är att ni tar en titt på Fluke Scopemeter. Multimeter och oscilloskåp i samma instrument. Dessutom "plug and play" dvs ett autoläge som fångar de flesta kurvor med rätt inställning samtidigt som du får mätvärden som på en mycket avancerad multimeter dvs flera parametrar. Går utmärkt att använda med strömtång på en av kanalerna.
Mycket pengar nya men går att köpa begagnade på tex tyska eBay för anständiga pengar. Ett beroendeframkande instrument. Ett 10 år gammalt är fortfarande bättre än många nya från kina.
Jag har flera modeller men min Fluke Scopemeter 123 är den som används mest. Med hjälp av den har jag lokaliserat fel som inte gått att finna med en multimeter eller klassiskt oscilloskåp. Nu är det inte en isolationstestare men jag såg resonemangen om oscilloskåp.
Mycket pengar nya men går att köpa begagnade på tex tyska eBay för anständiga pengar. Ett beroendeframkande instrument. Ett 10 år gammalt är fortfarande bättre än många nya från kina.
Jag har flera modeller men min Fluke Scopemeter 123 är den som används mest. Med hjälp av den har jag lokaliserat fel som inte gått att finna med en multimeter eller klassiskt oscilloskåp. Nu är det inte en isolationstestare men jag såg resonemangen om oscilloskåp.
Ja det är den jag köpte - därifrån.
Ärligt talat har jag knappt hunnit kika på den.
Jag har tagit hem instruktionsboken och programvaran, och bara lite snabbt provat hur programvaran verkar.
Jag gillar hur man med Eurotstern kan göra ett helt testprogram snabbt och enkelt på datorn och sen ladda ner i instrumentet och åka iväg och testa.
Här kan man göra samma, men jag hittar inget sätt att ladda ner det i instrumentet, utan börjar misstänka att man ska skriva ut det på papper, och sen vet man vilken minnesposition (A1, A2 ,.. etc) som hör till vilken test, och slutligen så sammanförs dessa två (dvs testprogrammet och resultaten) i en resultat-fil.
Är det så så känns det lite knöligt och dumt att man måste gå omvägen via papper och vad händer om att man testar fel vid någon testpunkt... (A1, A2 osv)
Detta var i så fall negativt, jag hade hoppats på Eurotester'ns funktionalitet.
I övrigt känns den robust och med bra och gott om funktioner.
Kalibreringscertifikat följer med, det har nog inte alla instrument.
Ärligt talat har jag knappt hunnit kika på den.
Jag har tagit hem instruktionsboken och programvaran, och bara lite snabbt provat hur programvaran verkar.
Jag gillar hur man med Eurotstern kan göra ett helt testprogram snabbt och enkelt på datorn och sen ladda ner i instrumentet och åka iväg och testa.
Här kan man göra samma, men jag hittar inget sätt att ladda ner det i instrumentet, utan börjar misstänka att man ska skriva ut det på papper, och sen vet man vilken minnesposition (A1, A2 ,.. etc) som hör till vilken test, och slutligen så sammanförs dessa två (dvs testprogrammet och resultaten) i en resultat-fil.
Är det så så känns det lite knöligt och dumt att man måste gå omvägen via papper och vad händer om att man testar fel vid någon testpunkt... (A1, A2 osv)
Detta var i så fall negativt, jag hade hoppats på Eurotester'ns funktionalitet.
I övrigt känns den robust och med bra och gott om funktioner.
Kalibreringscertifikat följer med, det har nog inte alla instrument.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

