Jag antar att datorns jord, USB-kabelns jord och probernas jord är sammankopplade.
Du måste väl kunna hålla i datorn och ta i oscilloscopet när du mäter?
Även om du bara tänkt koppla probernas jord till nolla/PE så är det alldeles för stor säkerhetsrisk. Förr eller senare kommer du ansluta en av probernas jord på ett olämpligt ställe och då det finns ingen säkring som skyddar dig eller utrustningen. Det blir ungefär som om du har en riktigt billig multimeter på strömområdet när du ska mäta spänning, och att du dessutom håller i den ena probens metallspets.

Med diff-prober kan du ansluta dig var som helst, varje prob funkar ungefär som en bra multimeter som alltid är inställd på spänningsmätning. Du kan t.ex mäta spänningen mellan två faser.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
b_hasse skrev:
Jag antar att datorns jord, USB-kabelns jord och probernas jord är sammankopplade.
Du måste väl kunna hålla i datorn och ta i oscilloscopet när du mäter?
Får väl ha tjocka Lovikkavantar på mig ... ;)

OK, ska fundera ett varv till.
Jag är tacksam för all input, det är ju inte helt trivialt detta. :thumbup:

Mikael_L
Jag har någon gång använt en helt vanlig liten AC-väggbula såsom isolationstransformator när jag mätt på 230V.
Det fungerade bra då.

Ett tips är att ni tar en titt på Fluke Scopemeter. Multimeter och oscilloskåp i samma instrument. Dessutom "plug and play" dvs ett autoläge som fångar de flesta kurvor med rätt inställning samtidigt som du får mätvärden som på en mycket avancerad multimeter dvs flera parametrar. Går utmärkt att använda med strömtång på en av kanalerna.

Mycket pengar nya men går att köpa begagnade på tex tyska eBay för anständiga pengar. Ett beroendeframkande instrument. Ett 10 år gammalt är fortfarande bättre än många nya från kina.

Jag har flera modeller men min Fluke Scopemeter 123 är den som används mest. Med hjälp av den har jag lokaliserat fel som inte gått att finna med en multimeter eller klassiskt oscilloskåp. Nu är det inte en isolationstestare men jag såg resonemangen om oscilloskåp.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
Nu är det dags igen.
Jag är nog lite galen.
Svart väska med blå dragkedjor och "ELIT" logotyp, på blommigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektronisk utrustning och tillbehör i en väska, däribland en EuroMaster-mätare, kablar och delar i genomskinlig plastpåse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f och 5 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det dags igen.
Jag är nog lite galen.
[bild]

[bild]
Såg att dom hade kampanj på e3an på solar. Hur verkar den? Det var ju bra pris på den.

Mikael_L
Ja det är den jag köpte - därifrån.

Ärligt talat har jag knappt hunnit kika på den.
Jag har tagit hem instruktionsboken och programvaran, och bara lite snabbt provat hur programvaran verkar.
Jag gillar hur man med Eurotstern kan göra ett helt testprogram snabbt och enkelt på datorn och sen ladda ner i instrumentet och åka iväg och testa.

Här kan man göra samma, men jag hittar inget sätt att ladda ner det i instrumentet, utan börjar misstänka att man ska skriva ut det på papper, och sen vet man vilken minnesposition (A1, A2 ,.. etc) som hör till vilken test, och slutligen så sammanförs dessa två (dvs testprogrammet och resultaten) i en resultat-fil.
Är det så så känns det lite knöligt och dumt att man måste gå omvägen via papper och vad händer om att man testar fel vid någon testpunkt... (A1, A2 osv)

Detta var i så fall negativt, jag hade hoppats på Eurotester'ns funktionalitet.

I övrigt känns den robust och med bra och gott om funktioner.
Kalibreringscertifikat följer med, det har nog inte alla instrument.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Hoppas det går. Det känns ändå som att det borde gå att göra det. Gillar också det med eurotestern

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.