Mikael_L
kraft1 skrev:
Idag gäller Chauvin-Arnoux CA-6116, överlägsen de övriga sedan några år tillbaka.
Genom att ansluta mot en skrivare, får man ut protokollen enl. SS 436 40 00 direkt.
"windows" miljö, med tydligt trädstruktur för upplägg av egna objekt och testprogram.
Rätt pris, dvs under SEK 10.000:- gör valet givet mot övriga alternativ & instrument.
På extrapris för 8900 + moms just nu:
http://www.instrumentcenter.se/sv/i...r-aeven-foer-effekt-och-oevertonsmaetning.php

Är sjukt sugen på en Elma Macrotest G3 – Multi-installationstestare, nån som har provat den.

På papperet ser den ju bra ut. Amprobe har gjort instrument länge. Saknar jordtagsmätning, men det vore att begära för mycket till det priset.

Mikael_L skrev:
Jodå, priserna sjunker.

Verkar denna för 5200:- + moms vara något att ha?
[länk]

Jag tycker den verkar spännande, har de flesta mätfunktionerna ...
Funkar den även som TV-spels kontroll?:cool:
6056_1f3e515df757dbe532c99c7704afac2b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du tycker den ser rolig ut så ska du ju naturligtvis ha en sådan i julklapp! Skulle rekommendera att du endast leker med den stickproppsförsedda mätsladden och lägger dom andra åt sidan.

Mikael_L
Snart dags för mig att köpa en.

Hur var det ...
En man ska i sitt liv ha planterat ett träd, fått en son och skaffat en installationsprovare ...? :cool:

O
Mikael_L skrev:
Snart dags för mig att köpa en.

Hur var det ...
En man ska i sitt liv ha planterat ett träd, fått en son och skaffat en installationsprovare ...? :cool:
Åtminstone skaffat sig en isolationsmätare.... :p

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Den testaren är exakt lika som den MARELCO som saluförs av KAMIC light & safety (genom grosister) till ett något högre pris. Dom synbara skillnaderna är att vissa "klisterlappar" har text på svenska i stället för engelska i övrigt identiska så jag tror att det är samma instrument men importerad genom olika kanaler.
E4200449

Mikael_L
elmont skrev:
Den testaren är exakt lika som den MARELCO som saluförs av KAMIC light & safety (genom grosister) till ett något högre pris. Dom synbara skillnaderna är att vissa "klisterlappar" har text på svenska i stället för engelska i övrigt identiska så jag tror att det är samma instrument men importerad genom olika kanaler.
E4200449
Den här?
http://www.easyfairs.com/uploads/tx_ef/Produktblad_Installationsprovare_M4361_42-9150_KLS.pdf

Men en sak jag ännu inte fått kläm på, det är om denna Marelco/Uni-T T593 har någon PC-anslutning, för att ladda över data till PC för att sen skriva ut protokoll.

Den har i alla fall olika protokollmallar inbyggd så då måste den ha en möjlighet att skriva ut dom, och då troligen genom att ansluta en dator.

Mikael_L
Jag hittar ingen info om att det är inbyggda protokollmallar.
Jag ser bara typ "Protokollmall för dokumentation". Vilket alltså borde kunna betyda ett papper som man får kopiera upp i valfritt antal ex.
Och se hur dom anger sina andra installationsprovare på hemsidan.
Där står det explicit att det ingår PC-software och möjlighet att skriva ut resultat/protokoll:
http://www.kamiclightsafety.com/se/produkter/matinstrument/installationstestare
http://www.kamiclightsafety.com/images/catalog/Nyheter_Elfack_2013_KLS_webb.pdf
(sid 17-18)
Och ingenstans ser jag till några USB eller seriekablar för PC-kommunikation.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Nej det finns med stor säkerhet inga anslutningsmöjligheter till den modellen. Kollade lite på manual hos tillverkaren UNI-T och det ger samma resultat där. Men det är säkert ett prisvärt instrument för den som inte vill gå upp i linjen, dock ligger även många riktigt fina instrument ganska bra i pris numera men kanske inget för hempulare.

Mikael_L
Hur vet man sen vilka av dessa otroligt många modeller som är bra / usla / medelmåttiga / "top of the line"?

Ska mätaren öht uppfylla vissa krav på för att vara godkänd för installationsprovning?

Om jag saxar ur manualen till Macrotest 5035 från HT-italia
Standards
CE mark Continuity test (EN 61557-4)
Insulation Resistance (EN 61557-2)
Earth resistance (EN 61557-5)
RCD test (EN 61557-6)
EMC Standards (EN 61326)
Safety of electrical devices equipment (EN 60204-1)
Type-tested assemblies TTA and partially type-tested assemblies PTTA (IEC 60439-1)
EN 61008
EN 61009
EN 61010-1 16th edition
HD 384
VDE 0413
Så anges det en hel del standarder. Men jag tror mig ana att EN 61555 i vissa delar är ganska vägledande för denna typ av instrument.
Däremot andra av dessa standarder är nog ganska generella produktkrav som gäller för typ all slags liknande utrustning, såsom emc, personsäkerhet osv ...

Är det någon som vågar sig på någon gissning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.