Lyfter tråden då det börjar kännas som om det saknas en "megger" i instrumentparken.

Det har dragits några tusen meter FK och skruvats i flera gånger så många gips- och spånskiveskruvar så det föreligger behov av isolationsmätning.

Behöver inte impedansmätning, datorutgång eller JFB test. Därimot skaplig kvalité, max ett snäpp under Fluke.

Finns det något hyfsat för ett par tusenlappar?

Jag beställde en från Kjell&company igår. SEK 1299. Gjorde detta efter att någon på forumet tyckte den räckte till enstaka mätningar (hempularen?).
Säkert ett riktigt amatörinstrument, men hittills har jag bara haft tillgång till en underlig vevdriven 100V ASEA-megger från anno dazumal, som min far tycker räcker alldeles utmärkt:o.

Mikael_L
Ja den jag frågar om i inlägg #23 tycker jag verkar intressant.
http://www.byggahus.se/forum/el/107575-prisvaert-testinstument.html

Sök på forumet med sökord megger, installationsprovare, installationstestare så hittar du ganska mycket.
Men efter all tid jag hängt här och läst så tycker jag inte att det riktigt vill utkristalliseras någon vinnare. :)

Kjell & CO har en lite billigare megger som diskuteras i någon tråd.

Jag har Kjell o comp varianten. Den fungerar. Den enda jag har lite erfarenhet av sedan tidigare var mer en labapparat. Kunde leverera betydligt högre spänning (75 000V) och med mycket mer krut bakom (bokstavligen, man behövde öronskydd när man körde den).

Jag kan inte se några fel på Kjell varianten. Det som man möjligen kan vara bekymrad över med ett sådant "no name brand" instrument är man ju faktiskt inte vet om den verkligen kör med 500V 1000V osv. Det vet man troligen inte med en fluke heller, men den skulle troligen kännas mer förtroendeingivande.

Jag har dock vid ett tillfälle hittat en klämd tråd i ett uttag, som inte gav utslag förrän jag körde med 1000V.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Ja den jag frågar om i inlägg #23 tycker jag verkar intressant.
[länk]
Men som megger sett, verkar den ha nackdelen med endast 500V område samt att man inte får veta det faktiska resultatet, bara om det är godkänt eller ej.

Jag har en 1577:a som jag är riktigt nöjd med. :-)

Vi använder fluke 1652 .
funkar bra, fast dyr att laga vid fel .
kostar ca 6500kr +moms oavsett fel på mjukvaran.

Någon som har erfarenhet av någon bra logger som kan logga det mesta, och med någon schyst mjukvar.
Våran logger är till åren kommen så funderingar finns att skaffa en ny.

Dranetz Powervisa är en som fixar U, I, P, S, övertoner flimmer å mycke mer. Sparar data till minneskort som man sedan för in i datorn där "analysen" görs. Men den kostar skjortan...

Idag gäller Chauvin-Arnoux CA-6116, överlägsen de övriga sedan några år tillbaka.
Genom att ansluta mot en skrivare, får man ut protokollen enl. SS 436 40 00 direkt.
"windows" miljö, med tydligt trädstruktur för upplägg av egna objekt och testprogram.
Rätt pris, dvs under SEK 10.000:- gör valet givet mot övriga alternativ & instrument.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.