30 815 läst ·
71 svar
31k läst
71 svar
Installationstestare, erfarenheter
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Inga problem, men gissa vad?
Ja precis, har du sett mig här på forumet undersöka dammsugare så grundligt som jag verkar kolla av marknaden för installationsprovare?mycke_nu skrev:
Visa bilaga 121488
I SS 436 40 00 så kan man under avsnitt 61.3 Provning läsa att Mät- och övervakningsutrustning ska väljas enligt relevanta delar av SS-EN61557. Om annan mätustrustning används så ska den minst ha samma säkerhet och prestanda.Mikael_L skrev:Hur vet man sen vilka av dessa otroligt många modeller som är bra / usla / medelmåttiga / "top of the line"?
Ska mätaren öht uppfylla vissa krav på för att vara godkänd för installationsprovning?
Om jag saxar ur manualen till Macrotest 5035 från HT-italia
Så anges det en hel del standarder. Men jag tror mig ana att EN 61555 i vissa delar är ganska vägledande för denna typ av instrument.
Däremot andra av dessa standarder är nog ganska generella produktkrav som gäller för typ all slags liknande utrustning, såsom emc, personsäkerhet osv ...
Är det någon som vågar sig på någon gissning?
Nu är ju inte kapitel 61 i elinstallationsreglerna inte tvingande, utan mer att se som en rekommendation.
Men det kanske kan vara vettigt att följa dessa rekommendationer när det är möjligt, exempelvis genom att använda sig av ett instrument som är utfört enligt relevanta delar av SS-EN61557?
EN61557-X talar hursomhelst om vilka krav som instrumentet skall uppfylla, tex att vid kontinutetsmätning så ska testströmmen vara minst 200mA som exempel. Samt märkningar och annat.
I övrigt ser det väl ut att vara som du säger att det är produktkrav och liknande som man hänvisar till i övrigt, känner dock inte till alla standarder som det hänvisas till, men iaf.
Vad säger dom relevanta delarna av SS-EN61557 om mätaren Uni-T UT593 då? Eller tvingar du mig spendera 374 krSump skrev:I SS 436 40 00 så kan man under avsnitt 61.3 Provning läsa att Mät- och övervakningsutrustning ska väljas enligt relevanta delar av SS-EN61557. Om annan mätustrustning används så ska den minst ha samma säkerhet och prestanda.
Nu är ju inte kapitel 61 i elinstallationsreglerna inte tvingande, utan mer att se som en rekommendation.
Men det kanske kan vara vettigt att följa dessa rekommendationer när det är möjligt, exempelvis genom att använda sig av ett instrument som är utfört enligt relevanta delar av SS-EN61557?
EN61557-X talar hursomhelst om vilka krav som instrumentet skall uppfylla, tex att vid kontinutetsmätning så ska testströmmen vara minst 200mA som exempel. Samt märkningar och annat.
I övrigt ser det väl ut att vara som du säger att det är produktkrav och liknande som man hänvisar till i övrigt, känner dock inte till alla standarder som det hänvisas till, men iaf.
Om det är samma instrument som Marelco M4361, som säger sig vara konstruerat enligt EN61557, så bör det ju vara OK i den bemärkelsen.
Jag hittar inte mycket information om UT593, men det ser ju onekligen lika ut.
Annars ser det ju ut att kunna mäta allt som man kan förvänta sig av en installationsprovare, förutom eventuellt jordtagsresistans då.
Jag hittar inte mycket information om UT593, men det ser ju onekligen lika ut.
Annars ser det ju ut att kunna mäta allt som man kan förvänta sig av en installationsprovare, förutom eventuellt jordtagsresistans då.
Hrrmmm ....
Ja det blev ju en riktigt bra och lyckad lördagkväll det här.
Ja min bättre hälft håller sig undan med några gamla väninnor på ett hotell nånstans i Sverige. Och barnen är mutade med en ny DVD-film.
Då har man tid med sina böjelser.
Ja det blev ju en riktigt bra och lyckad lördagkväll det här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja min bättre hälft håller sig undan med några gamla väninnor på ett hotell nånstans i Sverige. Och barnen är mutade med en ny DVD-film.
Då har man tid med sina böjelser.
Redigerat:
Har du något omdömme att komma med om denna installationsprovare nu när du förhoppningsvis har använt den ett tag?Mikael_L skrev:
Bra att du sparkar till lite på mig, jag har provat den lite, samt jämfört med en eurotester. Har faktiskt tänkt att skriva lite om det, samt försöka diskutera skillnaderna.
Varit lite mycket annat nu ett tag, när jag väl sätter igång diskussionen om instrumentet kommer jag kanske behöva mäta och undersöka mycket mer = det går åt tid ...
Men jag kan säga så långt, att det verkar mäta, och mäta det mesta som det ska på ett ungefär, men mitt Uni-t är strängare och mer "hårt" än eurotestern. Eurotestern kan fria vid sin mätning medan mitt instrument fäller.
Men det är denna skillnad som jag tycker är intressant, särskilt vid JFB-mätning vid mätning med halvvågs-ström.
Varit lite mycket annat nu ett tag, när jag väl sätter igång diskussionen om instrumentet kommer jag kanske behöva mäta och undersöka mycket mer = det går åt tid ...
Men jag kan säga så långt, att det verkar mäta, och mäta det mesta som det ska på ett ungefär, men mitt Uni-t är strängare och mer "hårt" än eurotestern. Eurotestern kan fria vid sin mätning medan mitt instrument fäller.
Men det är denna skillnad som jag tycker är intressant, särskilt vid JFB-mätning vid mätning med halvvågs-ström.
Nya instrument kommer nu i rasande fart för enstaka tusenlappar:
Komplett installationstest enl. norm: PeakTech® 2755 kostar under <500 Euro på eBay
Begränsade instrument: aidetek ALP01 RCD/ LOOP tester, kostar under tusen kronor på eBay.
Detta är avancerade instrument med loggning /USB2 på alla parametrar.
Komplett installationstest enl. norm: PeakTech® 2755 kostar under <500 Euro på eBay
Begränsade instrument: aidetek ALP01 RCD/ LOOP tester, kostar under tusen kronor på eBay.
Detta är avancerade instrument med loggning /USB2 på alla parametrar.
Hej, jag har fortfarande inte satt min installationstestare på labbänken och kollat upp den noga.
(Dock används den lite mest varje vecka för mätningar, och verkar rätt OK)
Det beror lite på tidsbrist, men mest på problemet att mäta 230V och ström i 230V-kopplingar med mitt oscilloskåp. Vissa saker går inte alls, andra saker går bara man inte tänker eller kopplar fel, för då sprakar det bara till och så är det roliga slut.
Men annars undrar jag ifall jag kan locka någon att prova köpa denna, som verkar kunna allt, dvs alla installationstester.
http://www.ebay.com/itm/PEAKMETER-M...Multimeter-Voltage-AC-0-440V-M6-/201542537372
(Dock används den lite mest varje vecka för mätningar, och verkar rätt OK)
Det beror lite på tidsbrist, men mest på problemet att mäta 230V och ström i 230V-kopplingar med mitt oscilloskåp. Vissa saker går inte alls, andra saker går bara man inte tänker eller kopplar fel, för då sprakar det bara till och så är det roliga slut.
Men annars undrar jag ifall jag kan locka någon att prova köpa denna, som verkar kunna allt, dvs alla installationstester.
http://www.ebay.com/itm/PEAKMETER-M...Multimeter-Voltage-AC-0-440V-M6-/201542537372
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det finns några få oscilloscope med isolerade ingångar, men normalt behöver man externa diff-probar om man vill mäta i 230V-anläggningar. Tyvärr är de dyra, minst $200 per styck på Ebay/Aliexpress.Mikael_L skrev:
För ström behöver du en eller flera strömprobar, och det finns massor att välja på. Man måste t.ex bestämma sig för om den ska klara DC, och det rekommenderas om man vill "leka" med den eller t.ex mäta något i bilens elsystem.
Jag har funderat på att beställa dessa 2 produkter:
http://www.ebay.com/itm/HANTEK-6022...oscope-2-Channels-20MHz-48MSa-s-/301434935803
och
http://www.ebay.com/itm/NEW-Hantek-...ter-20kHz-Bandwidth-20mA-to-65A-/181728638981
Med USB-skåpet kan jag nog mäta på 230V live (om jag fattat rätt), och med strömtången mäta ström, både AC och DC.
Men strömtången skulle nog gärna haft en dekad högre känslighet i mA-området.
http://www.ebay.com/itm/HANTEK-6022...oscope-2-Channels-20MHz-48MSa-s-/301434935803
och
http://www.ebay.com/itm/NEW-Hantek-...ter-20kHz-Bandwidth-20mA-to-65A-/181728638981
Med USB-skåpet kan jag nog mäta på 230V live (om jag fattat rätt), och med strömtången mäta ström, både AC och DC.
Men strömtången skulle nog gärna haft en dekad högre känslighet i mA-området.
Redigerat:

